کد خبر: ۱۵۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱
روزی به نام معلولین؛

شهری بدون مانع برای معلولان؛ از آرزو تا واقعیت

فضاهای شهر باید بتواند پاسخگوی نیازهای تمامی افراد جامعه از جمله توانخواهان و معلولان باشد، آرزویی که تا پیوستن به واقعیت راهی بس طولانی دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،امروز 12 آذر ماه در تقویم کشورمان و تقویم جهانی روز معلولان نام گذاری شده است، روزی که تنها که مناسب یا نامگذاری ساده نیست بلکه باید یک فرهنگ و فرهنگ سازی باشد، روزی برای مطالبه بر حق نیازهای این قشر که اگر چه در اقلیت هستند اما قطعا برای زیست اجتماعی و حضور در جامعه نیازمند یک سری زیر ساختهای شهری می باشند.

در همین راستا مهم ترین و اصلی ترین مورد در حمایت از معلولان و کمک به حضور فعال تر آنان در اجتماع، مناسب سازی مبلمان شهری جهت تردد آنها در سطح شهرها می باشد.

از طرفی نیز برقراری عدالت اجتماعی که حق مسلم هر شهروندی است، می بایست جز اهداف و آرمان‌های مدیران و برنامه‌ریزان شهری باشد تا بتوان گفت در یک شهر یا جامعه، حقوق تمامی ساکنان شهر،اعم از کودکان، سالمندان، بزرگسالان، بانوان، نوجوانان و البته توانخواهان و معلولان  رعایت شده است.

از آنجا که بخشی از جامعه شهری ما را افرادی تشکیل می‌دهند که ممکن است از نظر جسمی و ذهنی دچار معلولیت باشند، لذا طرح‌ها و برنامه‌های شهر نیز باید در راستای برطرف ساختن نیازهای آنان باشد. در این راستا بحث مناسب سازی محیط و فضاهای شهری سال‌ها است که مطرح شده و شهرهای کشورهای مختلف تجربیات متفاوتی در این زمینه داشته‌اند.

در کشور ما نیز توجه به معلولان و توان‌خواهان و فراهم آوردن امکاناتی برای زندگی توأم با آسایش و رفاه برای آنان، هر ساله و به مناسبت‌های مختلف مطرح می‌شود، اما تاکنون اقدامات انجام شده کافی نبوده است، به نحوی که یک فرد معلول برای زندگی مستقل و تردد در فضاهای شهری و استفاده از امکانات، خدمات و تسهیلات ارائه شده در شهر با مشکل مواجه است که کلانشهر شیراز نیز از این قائده مستثنی نیست و حتی در برخی موارد از بسیاری از شهرهای دیگر چند گام عقب است.

اگر چه سالیان سال است که رسانه های مختلف به شیوه ها و قلم های گوناگون این کاستی و ایراد بزرگ  در شهر را گوشزد کرده و با مسئولان امر سخن گفته اند اما هر بار تنها به حرف اکتفا کرده اند و کمتر توجه شده است.

 پایگاه  تحلیلی خبری شیرازه نیز بارها این موضوع را بررسی کرده اما در این گزارش قرار است وظیفه تمام ادارات از جمله شهرداری را مرور و بررسی نماییم و در ادامه به سراغ مدیران مربوطه خواهیم رفت.

چندی پیش و در تازه ترین بررسی های انجام شده توسط بهزیستی فارس، محمد رضا هوشیار مدیر کل این اداره مرکزی در دیدار با شهردار شیراز از نامناسب بودن تعدادی از خیابانهای شیراز خبر داد و گفت: ۴۰ خیابان پرتردد این کلانشهر برای معلولین شناسایی شده که جهت مناسب سازی نیاز به همکاری شهرداری شیراز دارد.

در این نشست محمد حسن اسدی شهردار شیراز نیز با بیان اینکه شهردار خادم مردم است، اظهار کرد:  افراد دارای معلولیت هم اعضای جامعه ما هستند که باید در اولویت خدمت رسانی قرار بگیرند. 

وی افزود: در بحث مناسب سازی و تردد معلولین ۱۰۰ درصد پای کار هستیم، حتی اگر قانون ما را مکلف نکرده باشد وظیفه انسانی و اجتماعی ما ایجاد می‌کند به دنبال ایجاد محیط مناسب برای تردد افراد دارای معلولیت در اجتماع باشیم.

اکنون لازم به یادآوری است که مناسب سازی فقط و فقط گذاشتن رمپ ورودی ادارات یا دسترسی آسان به بانکها نیست بلکه طراحی سیستمی که بتواند کمک رسان مردم در ارتباط با ناشنوایان یا نابینایان در سطح شهر، مترو، خطوط اتوبوس و ناوگان حمل و نقل باشد، استفاده از افرادی  که به زیان اشاره معلولان آشنایی دارند در مترو  و اتوبوس ها، استفاده از تابلوهای راهنما برای معلولان در زمینه های مختلف از دیگر مواردی است که میتوان در مناسب سازی فضای شهر جهت حضور افراد معلول در نظر گرفت.

 در ادامه به پای درد و دل های چند نفر از افرادی نشستیم که شهر شیراز و بسیاری از شهرهای کشور را مکان مناسبی برای حضور افراد توانخواه نمیدانند.

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان