کد خبر: ۱۵۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

ارتقای جایگاه مساجد و گردشگری مذهبی در دستورکار مدیران فرهنگی فارس

مدیران دستگاه‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس در نشستی با گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، راهکارهای ارتقای همکاری‌ها را مرور و درباره ارتقای جایگاه مساجد و تبادلات گردشگری مذهبی گفت‌وگو کردند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،مدیران دستگاه‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس در نشستی با گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، راهکارهای ارتقای همکاری‌ها را مرور و درباره ارتقای جایگاه مساجد و تبادلات گردشگری مذهبی گفت‌وگو کردند.

در این نشست که  به میزبانی اداره‌کل اوقاف استان فارس برگزار شد، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به برگزاری نشست قبلی دستگاه‌های هم‌خانواده استان فارس که ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز برگزار شد، تقویت همکاری‌ها و گره‌گشایی از مسائل صنفی و اداری را از رهاوردهای این جلسات دانست.

قانعی با گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی چهارم آبان به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، از تدارک برای پاسداشت چهلمین روز شهادت این شهدا سخن گفت و تصریح کرد: نخستین آیین در این زمینه، با عنوان آیینه‌های شکسته برگزار شد و خانواده این شهدا تکریم شدند.

وی  با اشاره به کلام رهبری در خصوص اینکه شهدای حرم شاهچراغ، مانند ستاره‌های درخشانی در انقلاب اسلامی ماندگار خواهند شد، از همکاری این اداره‌کل با بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برای گرامیداشت این شهدا سخن گفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: در این چارچوب همکاری، سوگواره ملی رواق سرخ ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در شیراز برگزار می‌شود.

قانعی در ادامه افزود: مراسم چهلمین روز شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) پنجشنبه هفدهم آذرماه همراه با نماز مغرب و عشا در این حرم مطهر برگزار خواهد شد.

به گفته وی، همزمان با این مراسم چهل و یکمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب و دومین مراسم سالگرد شهادت سرلشکر مدافع حرم رسول استوار محمود آبادی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به استقرار دبیرخانه جشنواره آواها و نواهای عاشورایی در شیراز، اظهار کرد: در همکاری با بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، دبیرخانه آواها و نواهای رضوی را نیز در شیراز مستقر خواهیم کرد و بعد از ماه مبارک رمضان ، انشاالله اختتامیه این جشنواره را برگزار می‌نماییم.

وی همچنین برگزاری جشنواره تئاتر استانی در آذرماه جاری در استان فارس را یادآور شد و عنوان کرد: جشنواره منطقه‌ای تئاتر با حضور نمایندگان از ۹ استان‌ کشور در شیراز برپا خواهد شد.

قانعی اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فراهم کردن امکان خرید یارانه‌ای کتاب از سایت ketab.ir را گامی در مسیر بهره‌مندی آحاد جامعه از یارانه کتاب برشمرد و گفت:‌در اجرای این طرح، بیشتر کتابفروشی ها و ناشران استان فارس مشارکت دارند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، ماهانه ۱۰۰ هزار تومان تخفیف به هر کد ملی تخصیص می‌یابد و علاوه بر آن، خرید کتاب با ۲۵ درصد تخفیف صورت می گیرد و این طرح عملا جایگزین نمایشگاه‌های حضوری کتاب خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین با اشاره به عضویت کارکنان دستگاه‌های هم خانواده ارشاد اسلامی در استان در تعاونی مسکن این اداره کل، اعلام کرد:‌ انتخابات هیات مدیره این تعاونی اواخر آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود تا فرایندهای اجرایی و حقوقی مرتبط در سازوکار مناسب دنبال شود.

به دنبال جلب وقف در عرصه های جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه این استان از ظرفیت کافی در زمینه وقف عزاداری و روضه خوانی اهلبیت(ع) برخوردار است، گفت:‌ تلاش بر این است که زمینه های جلب وقف در عرصه های جدید فرهنگی فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود:‌ در عرصه های فرهنگی حوزه‌هایی نظیر خبر و رسانه، زیارت، هنر و ... می‌تواند از موضوعاتی باشد که واقفان با وقف در این عرصه‌ها بانی اقدامات خیر و نیک اندیشانه در جامعه باشند.

وی با اشاره به ساخت پروتزهای درمانی در شهرک صنعتی شیراز توسط شرکت موقوفه دانش سلامت کوثر، آغاز عملیات احداث مجتمع پرتودهی کوثر در این شهرک با بهره‌گیری از ظرفیت وقف را یادآور شد و اظهار داشت:‌ هم اینک در مراکز درمانی مختلف موقوفه شیراز، روزانه تعداد زیادی بیمار پذیرش و درمان می شوند که تنها در بیمارستان موقوفه نمازی و درمانگاه های شهید مطهری و امام رضا(ع)،‌ این رقم حدود ۵۰ هزار نفر است و بنا به وعده الهی، حسنه و پاداش اخروی مشمول واقفان خواهد بود.

اعزام زائران عتبات عالیات، استانی شد

زینلی مدیرکل حج و زیارت استان فارس نیز در این نشست از استانی شدن فرایند برنامه‌ریزی و اعزام زائران عتبات عالیات در کشور عراق خبر داد و گفت:‌ از این پس، همه برنامه‌ریزی ها و امور مربوط به زائران اماکن متبرکه اعزامی استان فارس در خود استان برنامه ریزی می‌شود.

وی با اشاره به ثبت رکورد اعزام ۲۰۳ هزار نفر در اربعین حسینی سال جاری از استان فارس از طریق زمینی و هوایی گفت: پس از وقفه کوتاهی، در حال رایزنی برای راه اندازی مجدد پروازهای شیراز – نجف برای بهره‌مندی زائران عتبات عالیات از امکان سفر هوایی هستیم.

زینلی میزان استقبال از پروازهای شیراز – نجف را عاملی مهم در پایدار و مستمر بودن این پروازها دانست و یادآور شد: در حال حاضر اعزام زمینی با تنوع مختلف قیمتی و خدماتی از اعزامهای ارزان قیمت تا نرخ‌های بالاتر در دستور کار است و زائران متقاضی می توانند برای ثبت نام به دفاتر و شرکت‌های زیارتی مجاز حج و زیارت در سطح استان فارس مراجعه نمایند.

مدیرکل حج و زیارت استان فارس در ادامه با یادآوری اینکه استان فارس در زمره پنج استان کشور بود که پروازهایی را به مقصد دمشق در کشور سوریه راه اندازی کرد، اظهار کرد:‌ در حال رایزنی و هماهنگی برای اختصاص پروازهای متناسب با شمار زائران اماکن متبرکه در این کشور هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری پرشور آیین راهپیمایی اربعین و نقش آفرینی استان فارس در برپایی مطلوب این آیین، مشارکت همه دستگاه‌های خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان را در این رویداد، زمینه ساز برگزاری بهتر آن در سال‌های آینده دانست.

هفته پرکار کتاب در استان فارس

روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست، گزارشی از برپایی آیین‌های ویژه هفته کتاب استان در آبان‌ماه ۱۴۰۱ ارائه کرد و با اشاره به اجرای یک هزار و ۱۷۶ برنامه در استان فارس ، اعلام کرد که برگزاری ۱۴۴ مسابقه فرهنگی، ۲۱ محفل ادبی و ۷۴ کارگاه آموزشی بخشی از این برنامه‌ها بود.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی تکفیری به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: امسال ۲ کتابخانه در شهرستان شیراز آماده بهره‌برداری خواهد بود و قرار است این مراکز فرهنگی به نام آرتین و آرشام سرایداران، نامگذاری شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در ادامه از موفقیت‌های اهالی کتاب این استان در سطح ملی سخن گفت و اظهار کرد:‌ برخی از برگزیدگان استانی و ملی عرصه کتاب از کتابخانه‌های وقفی استان بودند.

تلاش برای تقویت ارتباط دانشگاه و مدرسه با مسجد


حجت الاسلام امیدی مدیر کانون‌های فرهنگی مساجد استان فارس نیز در این نشست از طرح‌ریزی اقداماتی برای تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و مدارس با مساجد سخن گفت و اظهار داشت:‌ به دنبال آن هستیم که کارکردهای دیرین مسجد به عنوان گره‌گشای مشکلات مردم در استان فارس تقویت شوند.

وی  افزود: در این راستا، از هر گونه پیشنهاد و حرف نو نخبگان و صاحب نظران استان استقبال می کنیم.

انتهای پیام/س
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان