کد خبر: ۱۵۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱
یک فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت:

جایگزینی حیوان به جای فرزند،عمق نفوذ زندگی غربی در جامعه ایرانی

نگهداری حیوانات در منزل باعث شده زوج های جوان کمتر جای خالی یک کودک را احساس کرده و تمام عشق و علاقه خود را نثار حیوان دست آموز خود کنند که می توان به عنوان یکی از موضوع های مهم در خلا های عاطفی و تغییر ساختارهای خانوادگی در جامعه امروز از آن نام برد.
به گزارش  سرویس اجتماعی شیرازه، شاید تا یک دهه پیش نگهداری از سگ و گربه در خانه امری ناپسند تلقی می شد اما امروزه با تاثیر از سبک زندگی غربی و پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این موضوع و کراهت آن رنگ باخت و نگهداری از حیوانات در منزل پا را فراتر گذاشته و به جایگزینی سگ و گربه به جای فرزند تبدیل شد.

متاسفانه مراقبت از حیوانات در منزل و جایگزین نمودن آنها به جای یک عضو خانواده یکی از مسائلی است که به عنوان مظاهر سبک زندگی غربی به مرور وارد زندگی طبقه مرفه کشور شده و پس از آن به تمام لایه های اجتماعی در شهرهای کوچک و بزرگ تسری یافت به گونه ای که خانواده‌های دونفره و تک نفره نگهداری از حیوانات خانگی را یک مسئولیت مهم والدین تلقی کرده و از آنها به عنوان جایگزین فرزند استفاده می کنند.

اگرچه این موضوع و نگهداری سگ مخالفان و موافقانی در پی دارد، اما باید توجه داشت این اتفاق، از یک سو آسیب فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود و سوی دیگر نیز بستر ایجاد مشکلات فراوان بهداشتی و انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات را فراهم می‌کند.

علاوه بر موضوعات ذکر شده حضور توله سگ ها و گربه و دیگر حیوانات در منزل باعث شده زوج های جوان و یا حتی خانواده های تک نفره کمتر جای خالی یک کودک را احساس کرده و تمام عشق و علاقه خود را نثار حیوان دست آموز خود کنند که می توان به عنوان یکی از موضوع های مهم در خلا های عاطفی و تغییر ساختارهای خانوادگی در جامعه امروز از آن نام برد، چرا که به این ترتیب عشق ورزی و والد بودن را در خود اغنا کرده و دیگر تمایلی به داشتن فرزند ندارند که این موضوع بر فرزندآوری و حرکت به سمت پیری جمعیت و کاهش نیروی جوان کار و به طبع رشد اقتصاد تاثیر بسزایی دارد.

به عقیده بسیاری از جامع شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی، یکی از علت های علاقه به نگهداری حیوانات خانگی و جایگزینی آن به جای عضوی از خانواده ناشی از چشم و هم چشمی با اطرافیان و اقوام در ژست های اجتماعی و به عبارتی کسب جایگاه اجتماعی است موضوعی که از طریق شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و اجتماعی با شدت فراوانی در حال تبلیغ است.

 همین موضوع سبب شده تا به نمایش گذاشتن حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه در مکانهای عمومی به یک عادت روزمره تبدیل شود که این مسئله می‌تواند نشان دهنده عمق نفوذ زندگی غربی در جامعه باشد.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که در ایران متاسفانه گونه های جدیدی از خانواده در حال شکل‌گیری ریز مانند مجردی یا زوج زیستی که در این میان کودک نقش ندارد و اکثر این افراد به دلیل نداشتن فرزند به سمت و سوی نگهداری از حیوانات می روند و جای خالی فرزند را با وجود یک حیوان مثل سگ و گربه و یا گونه های دیگر پر می‌کنند که در جای خود نیاز به بحث و گفتگو و آسیب‌شناسی دارد.

نویسنده: سمیه رعیتی

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان