کد خبر: ۱۵۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱
گفتگو تفصیلی با رئیس سازمان صمت فارس:

بازگشت ۲۲۰ واحد راکد و نیمه تعطیل به چرخه تولید در فارس

با توجه به مشکلاتی که در سال های اخیر در حوزه تحریم و اقتصاد کشور ایجاد شد واحد های صنعتی بسیاری تعطیل شدند که با ورود دولت سیزدهم بسیار از این بنگاه های اقتصادی به فعالیت برگشتند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در یک مصاحبه تفصیلی با خبرنگار این رسانه به تشریح بخشی از عملکرد 8 ماهه نخست این سازمان در سال جاری و عمده ترین چالش های پیش روی سه حوزه مذکور پرداخت.

شیرازه: عملکرد سازمان صمت را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایزدی: وظیفه سازمان صمت این است که چهار هدف کلی که از طرف دولت سیزدهم ابلاغ گردید را پیگیری کند که این اهداف عبارت اند از حفظ وضع موجود و تثبیت اشتغال در واحد ها که  این موضوع بدان معناست که وضعیت واحد های تولیدی،صنایع و معادن را به حداقل ثبات برسانیم و کمک کنیم که این وضع به کمبود ظرفیت برسد و به تعطیلی نینجامد.

همچنین قابل ذکر است که بخش مهم اهداف این سازمان بحث فعال سازی واحد های راکد و افزایش ظرفیت واحد های فعال بوده، همچنین راه اندازی طرح های نیمه تمام که نیازمند تسهیلات هستند، همچون کارخانه سیلیکون که امیدواریم به بهره برداری برسد.

این سازمان هر هفته جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را با حضور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس  برگزار میکند و در آن به عمده ترین موانع موجود سد راه صنعت گران میگردازد.

شیرازه: سهم بانکها در موانع موجود برای صنایع چند درصد است:

ایزدی:در حال حاضر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای سال تا کنون ۳۲ جلسه برگزار شده ودر آن به بررسی مشکلات بنگاه های تولیدی و صنایع  و سهم حوزه های مختلف در بروز و ظهور این موانع می پردازد.

 در این راستا بانک‌ها ۳۲ درصد ، امور مالیاتی ۱۰ درصد، تامین اجتماعی ۴ درصد و سایر موارد ۵۴ درصد را به خود اختصای داده اند که در مجموع ۷۴ درصد مصوبات در جلسات مذکور انجام شده است.

شیرازه: تعداد بنگاه های اقتصادی در استان فارس؟

ایزدی:قابل ذکر است که ۶۷۱ بنگاه اقتصادی  در استان داریم که مسائل و مشکلاتی که داشتنه اند  که بخشی از آنها حل شده است، همچنین واحد های بسیار بزرگی که  با موانعی روبرو بودند نیز در این کارگروه مطرح شده و مشکلاتشان رفع شد. واحد های همچون شرکت گلسار ، واحد صنعتی سیمان سپهر قرو کارزین ،پگاه فارس،اساس صنعت پارس.... که بدهی مالیاتی و یا یا رفع تعهدات ارزی داشته اند و ما توانستیم مشکلاتشان را حل کنیم.

شیرازه: تعداد کارخانه های راکد در فارس را عنوان کنید

ایزدی:۲۲۰ واحد راکد و نیمه فعال یا واحد هایی که زیر ظرفیت کار میکردند از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان مهرامسال به چرخه تولید برگردانده شده و رونق دادیم. همچنیین ۱۱۳واحد راکد احیا شده خارح از شهرک صنعتی در بازه زمانی ذکر شده به چرخه تولید برگشته و وسط این سازمان احیا شدند  که از این اقدام برای 969 نفر اشتغال زایی گردیده است، همچنین تعداد ۱۰۷ واحد صنعتی دارای افزایش ظرفیت در همین تاریخ به سرانجام رسیده است.

شیرازه: بیشترین مشکلاتی که در بانکها برای صنایع  وجود دارد مربوط به چه مواردی است؟

ایزدی:بیش از ۳۰ درصد مشکلات مربوط به بانکهاست که بیشترین سهم مربوط به موقعات بانکی می باشد. متاسفانه به دلیل نوسانات مختلفی که در بخش بازار به وجود می آید در نرخ ارز و مواد اولیه باعث نوسانات در بنگاه اقتصادی می‌شود.

از طرفی موقعاتی را که در دست داریم باعث می‌شود که جریمه دیر کرد در تسهیلات بخورد و مشکلاتی دیگری حاصل شود.


شیرازه: آیا واحد صنعتی تملک شده ای در فارس وجود دارد؟ 

ایزدی:خیر چون یکی از مصوباتی که دولت مشخص نمود و دادستان کل کشور هم به بانک ها اعلام کرد، این است که ممنوعیت ایجاد شد تا واحد هایی صنعتی و بنگاه هایی که مشکل موقعه دارند از صدور اجرائیه برای آنها خود داری شود، اما می توانند از املاک خارج از آن واحد صنعتی بدهی خود را تملک نمایند.

بحث اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی مورد دیگری است که پیگیری کردیم، به دلیل اینکه کمبود منابع در بانک به وجود می آید و بانک ادعا میکند که نمی‌تواند تسهیلات را بدهد، از طرفی نیز مصوبه ای مطرح شد که بانکها باید تسهیلات دریافتی را در خود همان استان مصرف نمایند که این نیز کمک بزرگی به گرداخت تسهیلات به صنایع بود.


شیرازه:  به منظور برخورد با دستگاه های مختلف در صورت عدم اجرای مصوبات چه اقداماتی انجام شده است؟


ایزدی:با دستور استاندار فارس و دادستانی مقرر گردید دستگاههایی که مصوبات اجرائی را عملیاتی نمیکنند به دادستانی معرفی کرده و باید در حوزه های قضایی پاسخگو باشند و امیدواریم دستگاه های اجرائی و بانک ها به صورت صحیح عمل کنند.


شیرازه:  در این یک سال اخیر چه تعداد طرح توسط سازمان صمت افتتاح شده ؟

ایزدی:در مجموع ۶۵ طرح مهم و تاثیر گذار در استان به مناسبت ده مبارک فجر ۱۴۰۰ و روز صنعت و تجارت و هفته دولت ۱۴۰۱ با حضور مدیران دستگاه های اجرائی و ملی افتتاح گردید.


شیرازه:شهرک های صنعتی همچنان با مشکلاتی روبرو است آیا سازمان صمت جهت کاهش مشکلاتشان به این قضیه ورود کرده است؟


ایزدی: هدف ایجاد شهرک های صنعتی در کشور این است که زیر ساخت هارا تامین کرده و با قیمت مناسب در اختیار واحد های صنعتی و معدنی یا بنگاه های اقتصادی قرار گیرد و شروع به فعالیت کند. اما بحث ایجاد و تامین زیر ساخت ها طبق قانون تا درب شهرک های صنعتی وظیفه دستگاه های خدمات رسان است.

در شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیار به آب داریم و البته از خطوط مختلفی مصوبات گرفته شده اما باید اهتمام ویژه ای شود تا واحد های صنعتی به مشکل برخورد نکنند.

ما در واحد های صنعتی بزرگ شیراز یک موقعیت خوب مثل تصفیه خانه فاضلاب شیراز داریم که هم مقدار پساب بسیار زیادی دارد و هم از لحاظ کیفیت جز استانهای برتر کشور است.

ما در این راستا در جلسات متعدد تاکید کرده ایم که شرکت شهرک های صنعتی اهتمام ویژه ای باید داشته باشند و حداقل آب بخش صنعتی را از این مکان تامین کند، ضمن اینکه از این آب می‌توانند  جهت آبیاری فضای سبز استفاده کنند و این موقعیت بسیار خوبی  است که شهرک صنعتی شیراز  دارد.


شیرازه: در بخش معادن چه اقدامتی انجام شده است ؟

ایزدی:سازمان صمت در جهت فعال سازی معادن اقدامات بسیاری را انجام داده است؛ در استان فارس ۲۹۹ معدن کشف شده وجود دارد  که در حال حاضر در ۶۹۷ معدن دارای پروانه بهره برداری با استخراج اسمی ۵۳ میلیون تن و اشتغال مستقیم ۹ هزار و ۳۶۴ نفر در حال فعالیت می‌باشند.

شیرازه: مهم ترین ماده معدنی استان فارس چیست؟

ایزدی:در این استان ۲۳ نوع ماده معدنی در حال استخراج می باشد و مهم ترین مواد معدنی استان خاک های صنعتی و نسوز است که مواد اولیه کارخانه جات کاشی و سرامیک را تامین می‌کند و از کل خاک صنعتی و نسوز تولید کشور حدود ۹۰ در اصد آن به استان فارس تعلق دارد.

همچنین قابل ذکر است ۱۷۵ معدن سنگ مرمریت و چینی در فارس فعالیت می‌کنند که با استخراج سالانه بیش از ۳ میلیون تن حدود ۱۸ درصد از سنگ ساختمانی و نمای کشور را تامین می نماید.

 این معادن بیش از ۴۶ درصد از کل اشتغال معدنی استانی را به خود اختصاص داده است و بخشی از سنگ استخراج شده صادر و ما بقی در بیش از ۳۵۰ واحد سنگبری استان مصرف میشود.
بازگشت ۲۲۰ واحد راکد به چرخه تولید در فارس

موضوع دیگری که در این گفتگو به آن پرداخته شد، کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بود که این روزها نفس هایش به شماره افتاده و چند سالی است مالکان آن تمایل چندانی به سرو سامان دادن آن ندارند.


شیرازه: سرانجام کارخانه روغن نباتی شیراز به کجا رسیده؟ 

ایزدی:کارخانه روغن نباتی شیراز یکی از قدیمی ترین کارخانه های استان فارس به شمار می‌رود و موقعاتی را مخصوصا در بخش کارگران و بازنشستگان دارد و ما تا کنون کمک بسیاری به این واحد صنعتی کرده ایم و شخص استاندار به منظور کاهش مشکلات این کارخانه به این موضوع به صورت جد ورود پیدا کرده است.


از طرفی نیز سال گذشته زمینی در منطقه ویژه اقتصادی به ساخات مکان جدید کارخانه تعلق گرفت که حتی طی مراسمی رسمی کلنگ زنی آن آنجام شد، اما ظاهرا مالکین هنوز اقدامی انجام نداده و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته به همین منظور استاندار فارس در آخرین جلسه ای که برگزار شد پیرو مصوبه ای اعلام کرد که اگر بر اساس تعهدات خود عمل نکنند زمین مذکور نیز باز پس گرفته خواهد شد.

ظاهرا مدیران این کارخانه تمایلی به احداث کارخانه جدید که ندارند هیچ، بلکه برای رفع مشکلاتشان نیز اهتمامی به خرج نمی دهند. به همین منظور قوه قضاییه هم ورود کرده و ما چندین بار مهلت دادیم و در آخرین جلسه ای که گرفته شد، صاحبان کارخانه اعلام کردند که جهت تهیه اقلام اولیه تسهیلاتی نیاز دارند که بانک هم پای کار آوردیم اما شرط بر این شد که اول معوقات بانکی را پرداخت کنند و سپس تسهیلات جدید دریثافت نمایند.

شیرازه: آیا تصمیمی برای مزایده کارخانه گرفته شده است:

ایزدی:ما همچنان جهت رفع مشکل در کنارشان هستیم و تا تعیین تکلیف نکنند استان قدمی بر نمی‌دارداما تاکنون ما سعی کردیم کمک کنیم تا کارخانه تعطیل و یا به مزایده گذاشته نشود.

شیرازه:یکی از کارخانه کاشی و سرامیک آباده نیز همچنان دارای مشکلاتی است که شیرازه نیز سال گذشته گزارشی پیرامن آن کار کرد، آیا به این حوزه ورود کرده اید؟

ایزدی:این سازمان به کارخانه کاشی سرامیک آباده بسیار کمک کرده اما معوقات فراوانی از آب، برق، گاز و... گرفته تا بدهی های بانکی دارد که دستگاه های اجرائی کمک های چشمگیری به آنها  کرده اند. اما ظاهرا مجدد در حال تکرار ماجرای قبل می باشد.

از مدیریت این کارخانه میخواهم که اهتمام ویژه ای داشته باشد بعضی کارخانه ها در بحث فروش و ... مشکلاتی را دارند اما کارخانه کاشی سرامیک اباده از نظر مدیریتی باید تجدید نظر اساسی کند چرا که شاهد این هستیم‌ که بعضا خارج از بحث کاشی و سرامیک برنامه‌ ریزی می‌کند که گاهی مرتبط با موضوع نیست و مشکلاتی ایجاد می‌شود ما می‌خواهیم که روش مدیریت را اصلاح کند.


سری هم به صنوف زدیم و از ایزدی خواستار توضیحاتی در مورد اصناف در زمان اغتشاشات و واحد های پلمپ شده در این ماجراها شدیم.

رئیس سازمان صمت با توجه به ورود فرمانداری، اماکن پلیس و دستگاه هایی که متولی امر هستند پاسخ این موضوع را خارج از حیطه کاری خود دانست و آمار و ارقام مربوط به تخلفات صنوف در اغتشاشات اخیر را به متولیان امر محول نمود.

شیرازه: اقدامات انجام شده در حوزه اتحادیه و صنوف چه بوده است؟

ایزدی:استان فارس در برگزاری انتخابات اتحادیه ها و اتاق اصناف برتر بودیم و با توجه به محدودیت زمانی این کار را پیگیری کردیم و بیش از ۱۷۰ هزار پروانه کسب داریم و گاهی در روز ۳ انتخابات اتحادیه هارا انجام می‌دادیم و با کمترین اعتراض انتخابات اتحادیه ها را انجام داده ایم.

سازمان صمت سامانه ۱۲۴ را دارد که بحث نظارت بر بازار را در پی دارد و در کشور رتبه اول را داریم و این سامانه شکایات و مردمی و تمام اتفاقاتی که در این سازمان به وجود می آید را رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان