کد خبر: ۱۵۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس در گفتگو با شیرازه:

افزایش ۳۲ درصدی نظارت ها بر بازار فارس

حسنی از عدم کمبود کالای مورد نیاز مردم در شب یلدا و افزایش ۳۲ درصدی نظارت ها بر بازار فارس خبر داد.

به گزارش اقتصادی شیرازه، مهدی حسنی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۴۴ هزار و ۲۳۱ مورد بازرسی داشتیم که نسبت به مدت مشابه از ابتدای سال ۱۴٠٠ تا ۲۰ آذر این سال، ۳۲ درصد رشد داشتیم.

ثبت بیش از ۱۴ هزار پرونده تخلف در فارس

وی بیان کرد: تعداد ۱۴ هزار و ۲۶۵ مورد پرونده تخلف تا ۲۰ آذر به تعزیرات ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1400 که 9 هزار و 989 پرونده تخلف به این نهاد ارجاع دادیم، 43 درصد افزایش داشته است.

حسنی تصریح کرد: این آمارها نشان دهنده این است که در زمان ها و موضوعات متفاوت و در ایام بحران، بازرسی ها مستمر بوده و در قالب بازرسی کالاها و طرح ها، بازرسان حضور فعال داشتند.

قریب به ۲ هزار پرونده گرانفروشی از ابتدای سال تا کنون ثبت شده

معاون سازمان صمت در ادامه تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود یک هزار و 827 پرونده فقط در حوزه گرانفروشی داشتیم و از ابتدای سال تاکنون، 9 طرح نظارتی نوروز، ماه رمضان، ویژه هدفمندی یارانه ها، ماه محرم و صفر، سفر زیارتی اربعین، ویژه وسایل گرمایشی و سرمایشی، ویژه درج قیمت تولید و مصرف کننده، بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالاها، بازرسی ویژه مدارس و نظارت بر پوشاک مدارس را اجرا کردیم.

وی اظهار کرد: دولت امسال اعلام کرد که اجاره بها از حد مصوب نباید افزایش یابد و جلسات متتعدی را با استاندار برگزار کردیم. مجری این طرح وزارت مسکن و شهرسازی بود و ما بازوی اجرایی آن نبودیم و نظر استاندار این بود که روی مشاورین املاک نظارت بیشتری صورت گیرد.

حسنی ادامه داد: در خصوص اجاره بها وظیفه ای از سوی مسئولان کشور و استان به ما سپرده نشد اما ما به صورت خودجوش در سطح استان به صورت میدانی از مشاورین املاک نظارت کرده و روی حق کمیسیون این صنف بازرسی ویژه ای به عمل آوردیم.

 معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس اظهار کرد: از حدود 6 هزار و 885 مشاور املاک بازرسی کرده و تقریبا 3 مرتبه سراغ هر کدام از آنها رفته و 712 پرونده تخلف تشکیل شده و حدود 10 میلیارد و 927 میلیون ارزش ریالی این تخلفات بوده است.

حسنی اظهار کرد: از این 71 مورد، 103 مورد گرانفروشی، 466 مورد عدم صدور فاکتور، 143 مورد عدم تعیین وجه بوده است و تلاش کردیم که شتاب زدگی و سرعت بی حد و حصر مشاورین املاک را کنترل کنیم.

برای شب یلدا با کمبود کالا مواجه نیستیم

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس ابراز کرد: در بحث نظارت بر بازار شب یلدا کاملا حضور داریم و اطلاع رسانی ها به اتحادیه ها انجام شده و تیم های نظارت شکل گرفته و جلسات متعددی در این خصوص گرفته شده است.

وی ابراز کرد: در بازار کمبود خشکبار، هندوانه و کالاهای مورد نیاز مردم در شب یلدا را نداریم و به همین دلیل نگرانی پیرامون نظارت بر افزایش قیمت نداریم و بازرسی ها را به صورت مستمر انجام خواهیم داد و از ظرفیت بسیج اصناف و اتاق اصناف استفاده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرچند که نظارت بر قیمت هندوانه با بازرسان جهاد کشاورزی است اما ما نیز در کنارآنها تیم های نظارتی مان را مستقر و نظارت را انجام خواهیم داد.

حسنی گفت: نظارت بر بازار شب عید همواره در دستور کار ما قرار داشته اما در حال حاضر اطلاعی نداریم که سازمان جهاد کشاورزی میوه های تعاونی را عرضه می کند یا خیر و صرف نظر از اینکه توزیع این میوه ها کارشناسی شده است یا خیر، نظارت هایمان را انجام خواهیم داد.

وی عنوان کرد: نظارت بر بازار شب عید در دو مرحله صورت می گیرد و یک مرحله قبل از پایان سال است که بیشتر نظارت بر پوشاک، خشکبار، شیرینی و مواردی است که مردم برای شب عید خیداری می کنند و در این راستا با اتحادیه ها و اتاق اصناف هماهنگی صورت گرفته و اطلاع رسانی ها انجام می شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس اظهار کرد: ما در راستای نظارت بر بازار، گشت های مشترکی با دستگاه ها و نهادهای مختلف از قبیل وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، پلیس امنیت، اتاق اصناف و اتحادیه ها داریم و به صورت جدی نظارت کرده و در ایام عید با همه تخلفات برخورد می کنیم.

وی گفت: دومین مرحله، بازرسی و نظارت بر اماکن اقامتی، سیاحتی، زیارتی است و در قالب ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، نظارت ها را اعمال نموده و مردم می توانند از طریق تلفن 124 گزارش ها ارسال کنند و تیم های بازرسی ما در این ایام به صورت شبانه روزی فعالیت نموده و در ایام تعطیل نیز انجام وظیفه می کنند.

حسنی تصریح کرد: اگر مشکلی برای هر مسافری در ایام نوروز پیش بیایید سعی می کنیم در آن محل حاضر شده و اختلافات را رفع نموده و ضمن احقاق وی، رضایتش را نیز جلب کنیم.

وی عنوان کرد: چنانچه دولت قیمت کالاهایی را به صورت مصوب اعلام کند، ما نیز تبعیت نموده و پیگیری ها و اقدامات لازم را انجام می دهیم و در خصوص سایر کالاها، باید آنها را بر اساس میزان درصد سود و فاکتور به فروش برسانند و در این مورد نیز بازرسی ها را انجام می دهیم.

انتهای پیام/ر


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، بازار
نظرات بینندگان