کد خبر: ۱۵۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱
مدیر عامل شرکت گاز فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

رکوردزنی فارس در گازرسانی به صنایع تا پایان سال

میدان شاهی از رکورد جدید در گازرسانی به صنایع فارس تا پایان سال خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مردم فارس روزانه برای پخت غذا و گرم نگاه داشتن خانه و محل کار خود از خدمات شرکت گاز فارس بهره مند شده و گاز گرما بخش محافل شان است. 

میزان پیشرفت و توسعه شبکه گاز، تعداد انشعابات، میزان مصرف مشترکین، مبلغ گاز مصرفی و مواردی از این دست نیز از جمله مباحثی است که  مردم و مسئولان با آن سر و کار دارند و می تواند شاخصی برای سنجش پیشرفت و توسعه استان باشد. 

در همین راستا به سراغ علی اکبر میدان شاهی مدیر عامل شرکت گاز فارس رفته و با وی به گفتگو پرداختیم.

شیرازه: خودتان را معرفی نموده و در خصوص سوابق شغلی تان توضیح دهید؟ 

میدان شاهی: 

 از سال 64 افتخار در شرکت ملی گاز ایران به عنوان تکنسین ابزار دقیق در پالایشگاه حضرت ولیعصر(عج) کنگان را داشتم.

 با توجه به اینکه این پالایشگاه ولیعصر(عج)، اولین پالایشگاهی بود که بعد از انقلاب ساخته و راه اندازی شده بود لذا دوره های آموزشی متعددی را با حضور در اکثر تأسیسات و پالایشگاه های شرکت گاز سپری نمودم که همین موضوع باعث گردید که شناخت کاملی از مراحل و فرآیندهای استخراج و پالایش کسب نمایم و بعد از آن همزمان با ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز افتخار حضور و خدمت در شرکت گاز استان فارس را کسب نموده و بعد از فارغ التحصیلی در سمت های طراح شبکه و طراح خطوط انتقال و مسئول طراحی و رئیس خدمات فنی و مهندسی و در نهایت معاونت مهندسی و اجرای شرکت گاز توفیق خدمت را داشتم.

از سال 97 افتخار خدمت را به عنوان مدیرعامل شرکت گاز استان یزد به مردم دارالعباده پیدا نموده و با تجارب و موفقیت های حاصله و اعتمادی که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به اینجانب داشتند از اسفندماه سال 1400 مجدداً افتخار خدمت به مردم خوب و فهیم استان فارس نصیب اینجانب گردید.

 از ابتدای ورود مجدد اینجانب به گاز استان بر اساس تجارب کسب شده و با پشتوانه تحصیلات تکمیلی اخذ شده نسبت به تحلیل نقاط ضعف و قوت شرکت و همچنین بررسی و تحلیل فرصت ها و تهدیدات استان بر اساس مدل SWOT نسبت به تهیه نقشه راه و همچنین تعیین چشم انداز چالشی برای شرکت یعنی رسیدن به متعالی ترین شرکت در افق سال 1403 اقدام گردید.

شیرازه: در خصوص عملکرد شرکت گاز فارس از ابتدای سال ۱۴٠٠ تاکنون توضیح دهید؟  

میدان شاهی: 

استراتژی ها و اقدامات و پروژه های مورد نیاز بر اساس بودجه تخصیص یافته تعیین گردید و با همراهی خوب همکاران توانمند اینجانب در شرکت گاز ضمن جذب بودجه 9 درصدی به اهداف تعیین شده دست یافتیم.

با توجه به ظرفیت های شرکت نسبت به توقف پروژه های جدید و تقاضای مبلغ 24 هزار میلیارد ریال اقدام نموده و با برنامه ریزی دقیق به دنبال این هستیم که در زمان اندک باقیمانده سال بتوانیم با جذب بودجه مذکور تحولی را در بخش گازرسانی به شهرها و روستاها و خصوصاً گازرسانی به صنایع استان شکل دهیم.

در حال حاضر با گازرسانی به 450 صنعت در نیمه سال، تمام تعهدات را انجام و با توجه به اولویت ویژه این استان در جهت رونق تولید استان و کشور تا آخر سال به رکورد جدیدی در گازرسانی به صنایع دست خواهیم یافت.

شیرازه: آخرین وضعیت گازرسانی در استان به چه صورت است؟

میدان شاهی: 

از 116 شهر استان، 112 شهر گازدار شده است و درصد بهره مندی خانوار شهری به 99.5 درصد رسیده است. همچنین تعداد مشترکین شهری که از نعمت گازرسانی برخوردار شده اند 710/319/1 می باشد.

همچنین از 2519 روستای مشمول گازرسانی، 2313 روستا گازدار شده است و درصد بهره مندی خانوار روستایی به 94.3 درصد رسیده است.همچنین تعداد مشترکین روستایی نیز 765/360 می باشد و شایان ذکر است درصد بهره مندی کل خانوار استان 98.04 است.

شیرازه: وضعیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها چگونه است؟

میدان شاهی: 

عملیات گازرسانی به صنایع در راستای اجرایی سازی شعار سال مبنی بر « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در دستور کار ویژه قرار گرفته و از مجموع ۷ هزار و ۲۵۲ واحد صنعتی در سطح استان، تعداد ۶ هزار و ۷۵ واحد از صنایع به شبکه گازرسانی متصل شده اند. 

حمایت از صنایع می تواند زمینه‌ساز ایجاد مهاجرت‌های معکوس باشد و این امر به معنای افزایش تولید و باروری اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

شیرازه: در خصوص  پروژه های در دست اقدام  توضیح دهید

میدان شاهی: 

عملیات گازرسانی به 4 شهر و 164روستا مشمول و760 صنعت در دست اجرا می باشد که با تلاش بسیار در جریان است و کارشناسان شرکت گازاستان با تلاش شبانه روزی به دنبال محرومیت‌زدایی هستند. در این راستا افزایش ظرفیت ایستگاه‌های موجود، توسعه شبکه‌های گازرسانی، احداث ایستگاه های جدید تقلیل فشار از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای پایداری جریان و توسعه شبکه گازرسانی صورت می‌گیرد.

شیرازه: جهت کاهش مصرف چه بر نامه هایی در استان اجرا کرده‌اید؟

میدان شاهی: 

بهینه سازی 1800 واحد موتورخانه توسط واحد بهینه سازی مصرف سوخت، منجر به کاهش 10 الی 20 درصدی مصرف گاز در موتورخانه های مذکور گردیده است. 

ابلاغ سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تا افق 1420 به صنایع و سازمان های ذیربط، استخراج معیار مصرف طراحی، پایش مصرف صنایع و برنامه ریزی جهت هم اندیشی با صنایع جهت کاهش مصرف، اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت انرژی، ممیزی فنی ساختمان های بارز و تاسیسات اداری بر اساس استاندارد(ISO 50002:2018)، ایجاد بانک اطلاعاتی مصارف جهت تحلیل داده ها، محاسبه خط مبنا و شاخص های انرژی و اعلام مشترکین پر مصرف تحت پوشش سازمان به صورت فصلی، طرح ریزی، اجرا، ارتقاء سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ISO50001:2018، ممیزی فنی ایستگاههای بارز تقلیل فشار گاز و اجرای راهکارهای بهبود، شرکت در طرح پویش بهینه سازی مصرف در راستای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، نصب سامانه کنترل هوشمند و مانیتورینگ موتورخانه های گرمایشی مجهز به سیستم پایش آنلاین در جهت بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه های انرژی، استهلاک و هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات موتورخانه ها،اجرای پروژه های بهبود موتورخانه ها (رفع اشکالات فنی چیلر جذبی، استفاده از PLC برای درایو پمپ ها موتورخانه ها)، امکان سنجی و مطالعات جامع جهت استقرار سیستم انرژی خورشیدی(نصب پنل های خورشیدی و آبگرمکن خورشیدی بمنظور تامین 20% از برق مصرفی سازمان، انجام ممیزی فنی ساختمان بارز در سطح جنوب استان بر اساس استاندارد 50002،اصلاح دیماند قراردادی برق کلیه ساختمان ها جهت کاهش هزینه برق مصرفی، تدوین دستورالعمل خرید تجهیزات انرژی بر و طراحی ساختمان های جدید و نوسازی ساختمان قدیمی بر اساس الزامات مبحث 19،برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی بهینه سازی مصرف انرژی از جمله اقدامات انجام شده شرکت گاز فارس در راستای کاهش مصرف است. 

شیرازه:  در خصوص سایر اقدامات شاخص تان توضیح دهید؟ 

میدان شاهی: 

با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید- دانش بنیان و اشتغال آفرین، این شرکت علاوه بر جهاد گازرسانی به صنایع با توجه به فرصت حضور تمام شرکت های حوزه وزارت نفت و همچنین دانشگاه های معتبر و وجود شرکت های توانمند دانش بنیان در استان با پیگیری های مستمر و حمایت های استاندار محترم موفق به افتتاح شعبه پردیس پارک علم و فناوری در گاز استان با حضور مدیرعامل محترم شرکت ملی گاز و اعضای محترم کمیسیون انرژی مجلس در خردادماه سال جاری شده و امیدواریم با همراهی همکاران وزارت نفت هر چه سریع تر بتوانیم با توجه به پتانسیل های استان اقدامات ارزنده ای را در زمینه استقرار شرکت های دانش بنیان و تأمین نیازهای کالایی شرکت های تابع وزارت نفت در آینده نزدیک و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جاری به دست آوریم.

از دیگر اقدامات ارزنده این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست و صیانت از هوای پاک است و این شرکت به عنوان دبیر جلسه هم اندیشی مدیریت انرژی و کربن نسبت به برگزاری این جلسه هم اندیشی و میزبانی نمایندگان شرکت های گاز استانی و همکاران واحدهای برنامه ریزی تلفیقی و سایر واحدهای ستادی ذیربط اقدام نموده و برای اولین بار کلید واژه هایی مانند مدیریت سبز و اقتصاد سبز را با تعاریف مشخص در سطح شرکت ملی گاز اعلام کرده است. 

در نهایت مقالات و اقدامات مؤثر شرکت های گاز استانی مورد داوری قرار گرفته و شرکت های گاز استان خراسان- کرمانشاه- فارس به ترتیب جوایز اول تا سوم را کسب نمودند.

همچنین در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست و تلاش در جهت ارتقای فرهنگ سوخت بهینه در سطح استان، با توجه به عدم فعالیت به هماهنگ و همراستا با سایر اقدامات اجرایی و اطلاع رسانی و دانش افزایی همکاران این شرکت به دنبال اجرای طرح پویش انرژی است که در این پویش اقدامات زیر انجام خواهد شد.

از طرف دیگر یکی دیگر از افتخاراتی که اخیراً نصیب شرکت گاز استان گردیده انتصاب اینجانب به عنوان دبیر شورای فرهنگی منطقه 2 وزارت نفت برابر حکم ابلاغی معاون محترم توسعه منابع انسانی وزارت نفت می باشد که این منطقه شامل تمام شرکت های حوزه وزارت نفت در استان های فارس- اصفهان و یزد می باشد که با توجه به اهمیت این 3 استان در مثلث گردشگری ایران و دانش، پشتوانه غنی و بالای فرهنگی برنامه ریزی گردید که در این شورا، با تولید محتوا و کار علمی در زمینه ترسیم نقشه راه توسعه فرهنگی انجام و در کنار آن بتوانیم با برگزاری مراسم و جشن ها و اقدامات درخصوص برگزاری اردوهای تفریحی و مسافرتی، اقدامات خوبی را در جهت نشاط و تعهد سازمانی و دانش افزایی و اطلاع رسانی در راستای گام دوم انقلاب و جهاد تبیین برای همکاران و خانواده محترم آنها اقدام و در کنار آن، اینجانب با توجه به سابقه 37 ساله خدمت در شرکت در سبک های مدیریتی مختلف اعتقاد دارم که منابع انسانی هر شرکت بزرگترین ثروت و قوه محرکه پیشران هر شرکت می باشد و برای داشتن یک شرکت پویا ابتدا باید بتوان اعتماد سازمانی را در بین کارکنان شرکت و مدیران ارشد ارتقاء داد. مدیر با تغییر سبک به رهبری و فراهم نمودن بستر و عرصه مناسب برای توانمند نمودن و ارتقاء کارکنان می تواند باعث ایجاد تحول در حوزه عملکرد شرکت گردد که نیازمند شناخت دقیق از فرهنگ و بلوغ شرکت و اجرای مستمر اقدامات لازم می باشد.

از برنامه های امسال شرکت،  می توان به اجرای 1500 کیلومتر شبکه، 32000 عدد انشعاب و اخذ 61000 مشترک در سال جاری برنامه ریزی شده و در حال اجرا می باشد.
همچنین بهره برداری از گازرسانی به 141 روستا ، 4 شهر و 450 صنعت در سال 1401 انجام خواهد گرفت.

شیرازه: در خصوص حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان چه حمایت هایی صورت گرفت؟ 

میدان شاهی:

در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی، درخواست های خرید مربوط به کالاهای مورد استفاده در پروژه ها و همچنین کالاهای مورد نیاز واحدها ابتدا به واحد برنامه ریزی ارجاع داده شده و توسط مسئول سامانه توان ایران مورد بررسی قرار می گیرد و درصورت وجود توان تولید داخلی، منابع مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی به متقاضی معرفی می گردد.

 بنابراین درصورت وجود کالاهای داخلی، خرید کالای خارجی ممنوع بوده و به هیچ عنوان انجام نخواهد گردید.

 حمایت از شرکت های دانش بنیان همکاری با شرکت های دانش بنیان از طریق تعریف پروژه های پژوهشی و همچنین حمایت از ساخت تجهیزات پیشرفته و بار اول به صورت حمایت در تجاری سازی و هدایت به سمت تولید انبوه صورت می پذیرد.
با حکم رئیس شورای عالی فرهنگی وزارت نفت به سمت رئیس شورای فرهنگی منطقه 2 صنعت نفت کشور (شامل استان های فارس، اصفهان و یزد) منصوب شدم و در این راستا اجرا و نظارت کامل بر ابلاغیه های شورای عالی فرهنگی وزارت نفت، نظارت بر کلیه برنامه های فرهنگی اعم از شورای امر به معروف و نهی از منکر و شورای اقامه نماز و ستاد صیانت از حقوق شهروندی، نظارت بر عدم موازی کاری فعالیت های فرهنگی شرکت های زیرمجموعه، برگزاری اردوهای پیشرفت در راستای جهاد تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، بهره مندی از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی فرهنگی وزارت نفت، تعامل با شخصیت های حقیقی و حقوقی تاثیرگذار و به کارگیری توانایی علمی و فرهنگی نخبگان صنعت نفت در منطقه به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
برای اولین بار در کشور تفاهم نامه ایجاد و راه اندازی مرکز مشترک نوآوری "صنعت گاز" شرکت گاز استان فارس و پردیس شرکت های دانش بنیان فارس به امضا رسید. موضوع این تفاهمنامه ایجاد و راه اندازی مرکز مشترک نوآوری صنعت گاز است و هدف از انعقاد آن، تدوین برنامه عملیاتی و ایجاد زمینه های همکاری پژوهشی، تحقیقاتی، طراحی، مهندسی و تولید فناوری های حوزه صنعت گاز در چارچوب زیست بوم نوآوری ملی و بخش صنعتی است. بر اساس این تفاهنامه طرفین متعهد می شوند تا زمینه های لازم برای توسعه و اجرایی نمودن مفاد را فراهم آوردند.
شیرازه:برای گازرسانی پایدار در فصل زمستان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

میدان شاهی: 

مسابقه مصرف در بخش خانگی نگران کننده است و این موضوع سد راهی در برابر رشد صنایع خواهد بود. در نظر داشته باشیم که تولید، آبستن ارزش افزوده برای کشور است و در فصل زمستان به منظور تامین گاز بخش خانگی به ناچار سیاست های محدودیت مصرف را برای صنایعاعمال می کنیم. 

شیرازه: پروژه های شرکت گاز استان فارس چه پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد؟

میدان شاهی:

خدمت رسانی شرکت گاز منحصر به بخش رفاهی و اقتصادی نشده و دارای پیوست های اجتماعی نیز هست. در همین زمینه عدالت اجتماعی در عرصه گازرسانی روستایی با پیروزی انقلاب اسلامی به شکل چشمگیری اجرا شد و این خدمت رسانی به موارد مثبتی نظیر محرومیت زدایی، آغاز مهاجرت معکوس و احیای آیین و رسوم روستایی انجامیده است.

شیرازه: نقش شرکت گاز در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا چه میزان است؟

میدان شاهی:  

در برنامه ششم توسعه بر کاهش 10درصدی گازهای گلخانه ای و 20درصدی مصرف سوخت تاکید شده و در کنفرانس آب و هوایی پاریس جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و پیشگیری از گرمایش مورد تاکید قرار گرفته است. به منظور دستیابی به این هدف بزرگ موضوع رصد ردپای کربن مطرح شد تا با بهره گیری از دانش نخبگان راهکارهایی را برای مقابله با گرمایش زمین پیاده سازی کنیم. باید در نظر داشت که نسل ها میراث دار طبیعت هستند و باید این ظرفیت های خدادادی را به شکل مطلوبی به نسل های بعدی انتقال داد.

اننهای پیام/ر
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شرکت گاز
نظرات بینندگان