کد خبر: ۱۵۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱
جام جهانی ‌کشتی آزاد؛

ایران نائب قهرمان جهان شد

جام جهانی ‌کشتی آزاد با شکست ایران در فینال و کسب عنوان نایب‌قهرمانی خاتمه یافت.
به گزارش سرویس ورزشی شیرازه، فینال جام‌جهانی کشتی آزاد از ساعت 3:30 امروز (21 آذر) بین دو تیم ایران و آمریکا آغاز شد. تیم کشورمان پیش از این با غلبه بر ژاپن و منتخب جهان فینالیست شده بود و آمریکایی‌ها هم با شکست مغولستان و گرجستان به فینال رسیده بودند.

پیش از این مبارزه، تیم منتخب جهان با نتیجه 8-2 بر تیم گرجستان غلبه کرده و عنوان سومی جام‌جهانی را به خود اختصاص داد.
 
بعد از شکست قابل پیش‌بینی نمایندگان دو وزن اول ایران مقابل حریفان آمریکایی، رحمان عموزاد بار دیگر دیاکومیهالیس را از پیش رو برداشت و درحالیکه وضعیت تیم اعزامی ایران در اوزان بالا بهتر به نظر می‌رسید، اما امیرمحمد یزدانی، علیرضا کریمی و امیرحسین فیروزپور شکست‌های غیرمنتظره‌ای مقابل حریفان داشتند تا شرایط برای قهرمانی آمریکایی‌ها در خانه مهیا شود. این باوجودی بود که بالاخره در این مسابقه طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز توسط علی سوادکوهی شکسته شد.
 
تیم آمریکا در نهایت 6-4 از سد تیم کشورمان گذشت تا در خانه کاپ قهرمانی را از آن خود کند.
 
وزن 57 کیلوگرم: در شرایطی که نه ایران و نه آمریکا هیچ کدام از نفرات اصلی خود استفاده نمی‌کردند، رضا مومنی با نتیجه 6-2 مغلوب زین ریچاردز آمریکایی شد. نفر اول آمریکا در سبک وزن توماس گیلمان است.
 
وزن 61 کیلوگرم: ابراهیم الهی هرچند تلاش زیادی داشت که بتواند از حریف امتیاز بگیرد اما 10-صفر مغلوب ست گراس ملی‌پوش آمریکایی‌ها شد.
 
وزن 65 کیلوگرم: فینال مسابقات جهانی 2022 بلگراد در این وزن تکرار شد و رحمان عموزاد بار دیگر به مصاف یانی دیاکومیهالیس رفت. هرچند رحمان در صربستان امتیاز زیادی مقابل این حریف آمریکایی از دست داد، اما این بار درحالیکه طلای جهانی را بر کارنامه داشت، در وقت اول خیلی با برنامه‌تر کشتی گرفت و با خاک کردن حریف 2 امتیاز گرفت اما در وقت دوم این میهالیس بود که از دو خاک پیاپی نتیجه کشتی را 4-2 به سود خود کرد. عموزاد با کنده‌کشی صاحب دو امتیاز دیگر شد تا نتیجه را 4-4 به سود خود کند. در پی هجوم قهرمان جهان، عموزاد با خروج پای میهالیس از تشک، صاحب پنجمین امتیاز شده و این کشتی را 5-4 به سود خود تمام کرد تا تیم کشورمان یکی از باخت‌های دو وزن قبلی را جبران کند.
 
وزن 70 کیلوگرم: درحالیکه به نظر می‌رسید امیرمحمد یزدانی بتواند این کشتی را با برد پشت سر بگذارد اما الک پانتالئو در این مبارزه بهتر ظاهر شد و توانست با نتیجه 4-3 یزدانی را شکست دهد. نایب قهرمان جهان در سال 2021 در مصاف قبلی با کشتی‌گیر تیم منتخب جهان عملکرد خیلی خوبی داشت و انتظار می‌رفت در فینال هم بتواند یک برد به دست آورد اما این اتفاق نیفتاد. او درحالیکه 4-یک از حریف عقب افتاده بود، در ثانیه‌های پایانی موفق به اجرای خاک و بارانداز شد و 5-4 پیش افتاد اما درخواست چلنج از سوی آمریکایی‌ها نتیجه را 4-3 کرد و امتیاز بارانداز به دلیل خروج سر امیرمحمد یزدانی از تشک، گرفته شد. به این ترتیب آمریکایی‌ها 3-یک در این مسابقه پیش افتادند.
 
وزن 74 کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور 2-یک جیسون نولف را شکست داد تا اختلاف را کمتر کند.
 
وزن 79 کیلوگرم: با توجه به دو شکست قبلی محمد نخودی مقابل قهرمان آمریکایی در فینال مسابقات جهانی 2021 و 2022، این فرصت به علی سوادکوهی داده شد که مقابل جردن باروز رکورددار کشتی آمریکا با 10 مدال جهانی و المپیک و 7 طلا، مردی که تا کنون مقابل هیچ حریف ایرانی شکست نخورده، قرار بگیرد. درحالیکه سوادکوه در دو دقیقه اول خیلی خوب مقابل باروز مبارزه کرد، اما یک لحظه غفلت پایش را در اختیار حریف قرار داد و جردن 4 امتیاز گرفت اما در وقت دوم این سوادکوهی بود که با خاک کردن حریف دو امتیاز گرفت و پس از آن هم بار دیگر با یک خاک و بارانداز نتیجه را 6-4 به سود خود کرد. هرچند جردن باروز موفق شد نتیجه را مساوی کند اما این سوادکوهی بود که برنده مسابقه شد.
 
وزن 86 کیلوگرم: علیرضا کریمی در مبارزه‌ای انتقادآمیز 5-3 مغلوب زاهید والنسیا شد، در شرایطی که یک برد برای او کنار گذاشته شده بود. با این شکست، تیم آمریکا بار دیگر 4-3 پیش افتاد.
 
وزن 92 کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور که در مسابقه قبلی با منتخب جهان هم عملکردی انتقادآمیز داشت،8-4 مغلوب ناتان جکسون شد تا قهرمانی آمریکایی‌ها تا حدود زیادی مسجل شود.
 
وزن 97 کیلوگرم: کشتی‌ای که اتحادیه جهانی انتظارش را می‌کشید بالاخره اتفاق افتاد. برخلاف اینکه کادرفنی تیم ملی ایران نام‏ کامران قاسم‌پور را پیش از اعزام در 92 کیلوگرم اعلام کرده بود، اما UWW از مصاف قهرمان وزن 92 کیلوگرم جهان با کایل اسنایدر قهرمان وزن 97 کیلوگرم جهان خبر داده بود.
 
کامران قاسم‌پوری که در این دو سال در شرایطی قهرمان 92 کیلوگرم جهان شده که از حریفانش به لحاظ وزنی سبک‌تر بوده و وزن طبیعی بدنش مناسب 86 کیلوگرم است، در مصاف با کایل اسنایدر آن هم در مسابقه‌ای که دو کیلوگرم ارفاق وزن داشت، 5-صفر مغلوب اسنایدری شد که از نظر قدرت بدنی شرایط فوق‌العاده‌ای دارد. به این ترتیب تیم آمریکا با رسیدن به ششمین برد تیمی، قهرمان جام‌جهانی شد.
 
وزن 125 کیلوگرم: امیررضا معصومی قهرمان نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان در مصافی تشریفاتی با هایدن زیلمر، (درحالیکه پیروزی آمریکایی‌ها پیش از این قطعی شده بود) بار دیگر توانست برتری خود نسبت به حریف را به رخ کشیده و با نتیجه 6-یک  این کشتی را به سود خود تمام کرد تا تیم آمریکا با نتیجه 6-4 فینال جام‌جهانی را به سود خود تمام کند.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان