کد خبر: ۱۵۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
مدیرکل انتقال خون فارس درگفتگو با شیرازه خبر داد:

وضعیت بحرانی فارس در تامین گروه های خونی کمیاب

اکبرزاده گفت: استان فارس با کمبود گروه خونی بسیاری از جمله گروه خونی o منفی رو به رو شده و وضعیت بحرانی دارد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه،مجید اکبرزاده مدیرکل انتقال خون فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه با بیان اینکه  استان فارس با کمبود خون در گروه های خونی +a+ ،B و+ab  رو به رو است گفت: گروه خونی  o- یکی از مهم ترین کمبود های استان فارس که بسیار بحرانی است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار تنها 5.3 درصد اهداکنندگان خون در فارس از زنان هستند همچنین  بانوان هر چهار ماه یک بار میتوانند خون خود را اهدا کنند و  هر انسان با هر بیست دقیقه ای که وقت خود را میگذارند جان 3 نفر را نجات دهند.

اکبرزاده در ادامه با بیان اینکه 4 درصد اهدا کنندگان خون در کشور بانوان هستند  گفت: برخلاف تصور عموم، هیچ منع پزشکی برای اهدای خون توسط بانوان وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد زنان دچار فقر آهن هستند و در عین حال به محض پذیرش مراجعه کننده بررسی پزشکی، معاینات و آزمایشات لازم صورت می‌گیرد و در صورت وجود هر مشکلی از جمله کم خونی، خونگیری انجام نمی‌شود .

مدیرکل انتقال خون تصریح کرد:اداره کل انتقال خون استان فارس  با داشتن 24 پایگاه ثابت و سیار بزرگترین  پایگاه انتقال خون کشور به شمار میروند  همچنین استان فارس با تولید هشت و سه دهم درصد از خون کشور دومین استان تولید کننده خون در کشور است.

این مقام مسئول درپایان با اشاره به  جمعیت بیش از پنج میلیون استان فارس این ظرفیت وجود دارد که  بیشتر از این رشد داشته باشیم و میتوانیم به استان های دیگر همچون سیستان و بلوچستان و ... که  بیماران تالاسمی و یا جراحی‌های بیشتری دارند کمک  کنیم افزود: با توجه به اینکه حداقل از ۶ استان برای درمان‌های مختلف به فارس مراجعه می‌کنند و این میزان خون مورد نیاز را بالا برده خواستار افزایش مراجعات و حمایت‌ها هستیم و با توجه به  سیاست افزایش تخت‌های بیمارستانی و جراحی‌های پیوند و قلب باز در شیراز اگر نتوانیم انتقال خون استان را متناسب با تخت‌ها افزایش دهیم در آینده با مشکل تامین خون مواجه می‌شویم. 

انتهای ییام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان