کد خبر: ۱۵۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱
نماینده ولی فقیه در فارس:

گفتمان‌سازی در کشور ضرورت است

آیت الله دژکام امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم گفتمان سازی عمومی در کشور، خاطرنشان کرد که ید واحده و ایران قوی و مستقل باید گفتمان همه ما باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،آیت الله لطف‌الله دژکام در خطبه های امروز نماز جمعه شیراز با اشاره به نبود گفتمان سازی در کشورهای اسلامی طی ٢-٣ قرن اخیر و بروز چالش در این باره، بیان کرد: رهبر انقلاب هم ناظر به این مسئله تاکیداتی مطرح کرده اند که نمی‌توانیم تبلیع و تبیین نسبت به مسائل مختلف به صورت مناسب ارائه دهیم و لذا باید گفتمان را از خودمان شروع کنیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب طی ماه‌های اخیر نیز موضوعی را به عنوان دغدغه اصلی که باید گفتمان عمومی شود مطرح کردند و آن بحث ایران قوی و مستقل است. ایشان خاطرنشان کردند که "دعوایی که امریکا و ابرقدرت‌ها با ما دارند سر این است که ایران قوی و مستقل نداشته باشیم.

آیت الله دژکام با بیان اینکه ابرقدرت ها با استقلال، عظمت و قدرتمندی ما مخالف هستند و این مسئله را رهبری با تبیین روشن و واضح مطرح کرده اند، افزود: این همه دعوا برای این است که دست از استقلال و عظمت برداریم؛ آنها نوکر می‌خواهند و وقتی نخواهیم نوکری کنیم، می‌خواهند ما را از سر راه بردارند.

 نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر لزوم گفتمان سازی عمومی در کشور به عنوان یک ضرورت، گفت: رهبر انقلاب در قضیه شهدای حرم شاهچراغ(ع) گفتند "همه ملت یده واحده باشند". امروز جریان‌های مختلف سیاسی در کشور می‌گویند نظام اسلامی را قبول داریم و ایران قوی می‌خواهیم اما اگر راست می‌گویند در این شرایط چرا متحد عمل نمی‌کنند؟ اگر راست می‌گویند رقابت‌ها را در سطحی دنبال کنند که دشمن سود نبرد و یده واحده بودن به معنی این است.
وی با بیان اینکه ممکن است از یکدیگر گله هم داشته باشیم اما نباید به اصل دین و حیثیت ایران ضربه بزنیم، بلکه یده واحد و ایران قوی و مستقل باید گفتمان همه ما باشد، اضافه کرد: خوشبختانه جمعی از کنشگران فرهنگی و سیاسی به این مسئله رسیده اند که خواسته رهبر انقلاب چیست و آن را دنبال می کنند و ما هم دعا می کنیم که این ید واحده را هیچ وقت دشمن نتواند متفرق کند.

امام جمعه شیراز با تاکید بر این موضوع که حفظ استقلال و قدرت کشور مسئله اول و مابقی مسائل، اولویت‌های بعدی است، گفت: دیگر اولویت ها نه اینکه مهم نیستند اما استقلال و قدرت کشور بر آنها ارحج تر است.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین خواستار وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو گروه پیشران برای تحقق ید واحده شد و گفت: طی ۲_ ۳ هفته گذشته مطالبه‌ای از دانشگاه شیراز مبنی بر برگزاری همایش دریا محوری داشتیم که مطالعات آن آغاز شده است.

آیت الله دژکام با بیان اینکه طبق آمارها، حداقل ۱۰ درصد اقتصاد از کشورهایی که دسترسی به دریا دارند از دریا تامین می شود و در کشور ما این میزان ۲ درصد، گفت: این آمار در حالی است که می‌توانیم ۵ برابر از دریا استفاده کنیم تا به مرحله متعارف و معمولی برسیم.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه دانشگاهیان باید پیشران این مطالبه باشند، افزود: اقدامات خوبی در زمینه علوم انسانی انجام شده که کار بر روی مبحث هویت ایرانیان از جمله آنهاست. در دانشگاه شیراز مجموعه‌ای از اساتید درگیر این مهم هستند و از مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی هم می‌خواهیم که از آنها حمایت کنند، چرا که نیاز جامعه ما است.

برنامه هفتم توسعه کشور در محافل نخبگانی مطرح نیست

امام جمعه شیراز اظهار کرد: اگرچه همه این اقدامات خوب است اما برای داشتن ایران قوی، باید بدانیم که در آینده چه قدم‌هایی برای بر خواهیم داشت.به عنوان مثال؛ در حال حاضر برنامه هفتم توسعه کشور به صورت جدی مطرح است اما در محافل نخبگانی آنطور که باید مورد اهمیت نیست.
او ادامه داد: تنها ٣٠ درصد از برنامه ششم توسعه کشور اجرا شده؛ شاید ۷۰ درصد را دولت و مجلس کم کاری کرده باشند اما قسمتی تقصیر خودمان است، باید دید که مطالبه‌گری‌ها چقدر به چیزهای که ارزش لازم را ندارد، تنزل پیدا کرده است.
نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: در حالی برنامه بعدی در حال تهیه است که هیچ کسی مطالبه گری از چرایی برنامه پنج ساله بر زمین مانده قبلی نمی کند.
آیت الله دژکام همچنین ضمن گرامیداشت روز حمل و نقل و راهداری که فردا شنبه ٢٦ آذرماه برگزار می شود، عنوان کرد: سئوالی مطرح است مبنی بر اینکه در زمینه راه و راهداری و ارتباطات جاده‌ای و ریلی برنامه چیست؟ با توجه به اینکه فارس در مسیر اصلی ترانزیت کالا قرار دارد، در برنامه هفتم برای بخش ریلی فارس چه اقدامی قرار است انجام شود؟
امام جمعه شیراز ضمن قدردانی از دست اندرکاران عرصه حمل‌ونقل که در شمار انسان‌های باغیرت و پای کاری هستند و طی روزهای اخیر مردانگی را به صورت خاص نشان دادند، افزود: اینکه یک نفر دست آموخته معاندین به طرف این ماشین‌ها تیر بزند اما رانندگان کار خود را انجام دهند، اوج مردانگی است. اگرچه برخی از این ماشین‌ها را تیر زده بودند اما محکم ایستادند و لذا ما هم بدهکار همت و مردانگی اینها هستیم و می طلبد که دولت هم محبت ویژه‌ای نسبت به آنها انجام دهد.

آیت‌الله دژکام همچنین ضمن خداقوت به مجموعه اداره راهداری فارس، گفت: اعلام شده که ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث می‌شود که ۱۰۰ کیلومتر آن را امسال به بهره برداری می رسانند و امیدوار هستیم که با قوت و جدیت کار کنند و البته حمایت‌های خوبی استانداری برای آنها پیش بینی کرده تا کار ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان