کد خبر: ۱۵۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
مدیر رویدادهای فرهنگی هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خبر داد:

حرم مطهر شاهچراغ (ع) میزبان سوگواره ملی رواق سرخ

سیدی با بیان اینکه ۴۶۵ اثر به «سوگواره رواق سرخ» ارسال شد گفت: ۲۰۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در نهایت ۱۰ اثر برگزیده شد.این سوگواره برای بزرگداشت یاد شهدای حرم شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار می شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،سیدحسین سیدی در نشست خبری «رویداد ملی ادبی سوگواره رواق سرخ» که به پاسداشت یاد و نام شهیدان آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شودگفت: برگزاری جشنواره و رویداد از مهمترین فعالیت‌های این بنیاد به شمار می‌رود؛ بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) امسال بیستمین دوره از جشنواره‌ها را در ۱۶ استان از کشور برگزار می‌کند. البته در استان فارس جشنواره آواها و نواهای رضوی و در سایر استان‌های کشور هم رویداد فرهنگی برگزار می‌شود.

سیدی ادامه داد: غیر از جشنواره‌ها یک سری رویدادهای مسلم و غیرمترقبه هم از جمله رویدادهایی در خصوص حمله تروریستی به شاهچراغ (ع) که به صورت غیرمنتظره اتفاق می‌افتد نیز در استان‌ها برگزار می‌شود؛ پس از وقوع این حادثه تروریستی در حرم احمد بن موسی (ع) به دلیل اینکه حضرت شاهچراغ (ع) برادر امام رضا (ع) هستند تصمیم گرفتیم سوگواره‌ای را در این رابطه برگزار کنیم.

دبیرعلمی سوگواره ملی رواق سرخ با بیان اینکه شعر یکی از راه‌های ثبت وقایع در تاریخ است، گفت: مردم به ویژه ایرانی‌ها با زبان شعر مأنوس هستند و تار و پود ایرانی‌ها با تغزل و شعر عجین شده است؛ لذا تصمیم گرفتیم این جنایت و این جنایتکاران را از طریق هنر شعر به تاریخ معرفی کنیم تا پر رنگی این واقعه در ذهن‌ها کم‌نشود.

وی اضافه کرد: باید وقایع تاریخی را با با نوشتن، سرایش و هنر در بند بکشیم؛ به اعتقاد ما هنر مواد نگهدارنده اتفاقات تاریخ است و حادثه‌ای که شاید به طبع و پس از مدتی در ذهن‌ها کم رنگ شود به واسطه هنر ماندگار می‌شود و محاسن و معایبش برای مردم پایدار خواهد شد.

سیدی در رابطه با تعداد آثار رسیده به «سوگواره رواق سرخ» گفت: ۴۶۵ اثر به این سوگواره که تا ۱۲ آذرماه تمدید شد ارسال گردید؛ کمتر از ۴۰ روز پس از این واقعه ۴۶۵ اثر تولید شد و از نظر ما تعداد آثار ارسال شده به این سوگواره تعداد قابل توجه است.

وی درخصوی کیفیت آثار ارسال شده به این سوگواره گفت: این سوگواره جزو کیفی ترین سوگواره‌هایی که تاکنون برگزارشده است به گونه‌ای که داوری آثار سه روز به طول انجامید. ۲۰۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و سپس به ۴۰ اثر رسیدیم که مؤلفه‌های مورد نظر در این ۴۰ اثر هم به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت ۱۰ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

 این مقام مسئول گفت: به دو نفر اول ۱۰ میلیون تومان کمک هزینه کربلا به نیت شهدا و پنج نفر بعدی هم سه میلیون تومان کمک هزینه سفر به عتبات در ایران اهدا خواهد شد.

مدیر رویدادهای فرهنگی هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به بیان برنامه‌های جنبی این مراسم پرداخت و گفت: در حاشیه این مراسم سه برنامه در نظر گرفته شده است؛ برگزاری کارگاه با موضوع شعر آیینی و نقد و بررسی اشعار شعرا با حضور محمد کاظم کاظمی و گفتگوی داور با برگزیده‌ها، رونمایی از کتاب سوگواره و رونمایی نماهنگ ویژه شهدا از مهمترین برنامه‌های جنبی این سوگواره محسوب می‌شود.

غلامرضا خوش‌اقبال، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اظهار کرد: آئین اختتامیه سوگواره ملی شعر رواق‌ سرخ به مناسبت گرامیداشت شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) ساعت ۱۲:۳۰ روز یکشنبه ۲۷ آذرماه در حرم مطهر حضرت احمدابن موسی (ع) و در رواق دارالعباده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم شاعران برگزیده ملی و استانی از جمله محمدکاظم کاظمی، محمدجواد شرافت و سیده اعظم حسینی شعرخوانی خواهند کرد و از کتاب مجموعه اشعار و نماهنگ (نقاره می زنند) ویژه شهدای شاهچراغ با شعری از محمد مهدی سیار و خوانندگی نوید اطاعتی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان