کد خبر: ۱۵۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
رئیس جهاد کشاورزی فارس:

۴۰ درصد از تراکتورهای فارس نیاز به نوسازی دارد

دهقان پور گفت : استان فارس به همراه استان خوزستان بیشترین تراکتورهای کشور را دارند و در حدود ۳۱ هزار تراکتور فقط در استان فارس وجود دارد که تعداد حدود ۴۰ درصد از آنها با عمر بالای ۱۳ سال دارند و به نوسازی نیازمند هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست برنامه الگوی کشت با تاکید بر اینکه مطلوبیت و سودمندی در اجرای موفق الگوی کشت تاثیرگذار است، گفت: در اعطای تسهیلات و سایر سیاست های حمایتی، کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می کنند در اولویت قرار دارند.

وی افزود : در تدوین الگوی کشت دشت قادرآباد مادر سلیمان داده های هواشناسی، داده های منطبق با خاک و به طورمشخص بحث تناسب اراضی، داده های آب، نیاز آبی و اقتصاد و معیشت کشاورزان به عنوان مهمترین مولفه در نظر گرفته شده است.

دهقانپور اضافه کرد: در نهایت با بررسی کنش و برهم کنش داده های مربوط به عوامل موثر بر تولید و الگوی کشت و در نظر گرفتن حداکثر افزایش سود و تولید محصولات اساسی مدل الگویی کشت تدوین و به منظور اینکه الگوی کشت با آهنگ پذیرش بیشتری همراه باشد، در مدل پیشنهادی حداکثر ۲۵ درصد تغییر نسبت به کشت مرسوم منطقه در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ؛ در مقایسه وضعیت فعلی تولید محصولات کشاورزی با مدل الگوی کشت پیشنهادی، اظهار کرد: با اجرای الگوی کشت سطح زیر کشت محصولات ۵ هزار و ۳۰۰ هکتاری به ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار، میزان مصرف آب از ۴۵ میلیون مترمکعب به ۳۶ میلیون مترمکعب و درآمد بهره برداران از ۱۹۷ میلیارد تومان به ۲۰۶ میلیارد تومان می رسد.

این مقام مسئول ، با بیان اینکه در این منطقه ۱۲ محصول زراعی تولید می شود که در الگوی کشت پیشنهادی به ۱۸ محصول می رسد، اضافه کرد:۶ محصول کم آب بَر و عمدتا گیاهان دارویی از جمله زعفران، گلرنگ، آنغوزه، آویشن، خاکشیر و زیره اضافه شده است.

عوامل مداخله ای مترتب برالگوی کشت، از جمله مواردی بود که دهقان پور به آن اشاره کرد و افزود: عوامل اقلیمی، بازار، سیاست های تشویقی، مزیت های نسبی تولید در بین سایر بخش های اقتصادی است از جمله عواملی است که می تواند الگوی کشت را به سمت ناسازگاری یا موفقیت پیش ببرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به الزامات الگوی کشت نیز گریزی زد و گفت: توسعه کشاورزی قراردادی با هدف ساماندهی بازار محصولات کشاورزی از الزامات است و در سال زراعی جاری با تلاش صورت گرفته تاکنون استان فارس در اجرای کشت قراردادی گندم رتبه دوم کشور را دارد.

فرهنگ سازی، آموزش و ترویج الگوی کشت، تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز و کنتوردار کردن چاه های مجاز(اجرای طرح تعادل بخشی)، حمایت از ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، تامین به موقع و به میزان کافی نهاده های تولید، فراهم کردن ماشین های کشاورزی مورد نیاز الگوی کشت، تسهیل در صدور مجوز احداث گلخانه و حمایت از بهره برداران در قالب وام های کم بهره و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از دیگر الزامات الگوی کشت بود که دهقان پور بر آن تاکید داشت.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای موفق الگوی کشت باید سیاست های تشویقی دنبال شود،بیان کرد: یارانه سبز، بیمه، هزینه نکاشت، توسعه زنجیره ارزش و تامین محصولات کشاورزی، مشوق های صادراتی، ایجاد واحدهای خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، تمرکز بر تدارک وسیله حمل و نقل محصولات در فصل برداشت و هماهنگی با بانک کشاورزی برای توجه خاص به تسهیلات کشاورزی در این دشت از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت.

۵۵ درصد اعتبارات تبصره ۱۸ در فارس سهم بخش کشاورزی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین از پرداخت ۱۶۲۰میلیارد تومان تسهیلات در قالب اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ در این استان خبر داد و گفت: سهم بخش کشاورزی از اعتبارات مذکور ۸۹۱ میلیارد تومان برابر با ۵۵ درصد مجموع کل تسهیلات پرداختی به تمامی بخش ها است.

دهقان پور در نشست تعیین سیاست ها و راهبرد های نظام مالی در بخش کشاورزی و دامپروری افزود: با پرداخت های مذکور، در بین استان های کشور، رتبه اول در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده ایم.

این مقام مسئول ضمن تقدیر از همکاری بانک کشاورزی استان فارس و شبکه بانکی این استان به طور مشخص صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون در پرداخت اعتبارات تبصره ۱۸ به بخش کشاورزی تصریح کرد: به عنوان یک خدمتگزار افتخار می کنیم که توانسته ایم به بخش کشاورزی و تولید کنندگان این حوزه خدمات ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه از مجموع تسهیلات پرداخت شده به بخش کشاورزی استان فارس از محل منابع اعتباری تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی کارسازی و پرداخت شده است، اظهار کرد: در بخش کمک های فنی و اعتباری نیز اعتبارات خوبی توسط این بانک پرداخت شده اما نسبت به مسائل، منابع همخوانی ندارد.

دهقان پور با بیان اینکه به منظور اعطای تسهیلات و یارانه اصلاح و نوسازی باغات، اعتبارات خشکسالی ۱۴۰۰ و خسارت های سیل سال جاری تخصیص ۳۳ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، ابراز کرد: در حوزه مکانیزاسیون نیز اگر هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید کمباین تخصیص داده شود، می توانیم در مدت دو سال از محل جلوگیری از ریزش دانه های غلات در زمان برداشت، منابع مصرفی را جبران کنیم.

۴۰ درصد از تراکتورهای فارس نیاز به نوسازی دارد

وی افزود: در امر برداشت غلات، ناوگان برداشت استان فارس پشتیبان ۱۹ استان کشور است یعنی یکی از بزرگترین پشتیبان های کشور به شمار می آییم و بیشترین کمباین را در بین استان های کشور داریم؛ همچنین استان فارس به همراه استان خوزستان بیشترین تراکتورهای کشور را دارند و در حدود ۳۱ هزار تراکتور فقط در استان فارس وجود دارد که تعداد حدود ۴۰ درصد از آنها با عمر بالای ۱۳ سال دارند و به نوسازی نیازمند هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه توسعه گلخانه ها در حال حاضر یک سیاست الزامی است، بیان کرد: ایجاد ۲۰۰ هکتار گلخانه جدید در این استان برنامه ای بوده که از وزارتخانه برای امسال به ما ابلاغ شده بود اما تا نیمه ی آبان ماه موفق به اجرای یک تعهد پنج برابری ۹۸۵ هکتاری شده ایم که این طرح ها پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۱۰۰ درصدی دارند.

دهقان پور با اشاره به اینکه همچنان به دنبال افزایش سطح گلخانه های ایجاد شده هستیم، گفت: در هفته آتی مراسم افتتاح و کلنگ زنی سه گلخانه جدید به مساحت تقریبی ۱۲۰ هکتار در شهرستان های بیضا و سروستان برگزار می شود که دارای فاز های تکمیلی هم هستند.

وی به موضوع تعریف چند ابرپروژه برای بخش کشاورزی استان فارس نیز گریزی زد و افزود: یکی از این طرح های بزرگ کارخانه تولید سموم است که با پیگیری های انجام شده در سطح ملی موفق به دریافت تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی شده است و امیدواریم تا یک و نیم ماه آینده با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولین محترم کشوری به بهره برداری برسد.

 این مقام مسئول اضافه کرد: ایجاد باغ مادری و کشت بافت خرما نیز از دیگر ابر پروژه های استان فارس است که امیدواریم با پیگیری های مسئولین کشوری اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی به آن اختصاص داده شود که این روند در حال پیشرفت است.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان