کد خبر: ۱۵۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
گفتگوی تفصیلی شیرازه با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس؛

عزم جزم مسئولان اهرم قوی در حرکت چرخ دنده های اقتصاد استان فارس

به نظر می رسد اگر قرار است چرخ های صنعت استان فارس با توان و سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کند مسئولان می بایست با همت و جدیت و عزم قوی تری پاسخگوی مطالبه گری‌های صنعتگران باشند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، با توجه به ضرورت حل مشکلات اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال و کارآفرینی که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیز می باشد، سالهاست که ایشان شعار سال را بر مینای مسائل اقتصادی، معیشتی، کارآفرینی، تولیدات داخلی و ... نامگذاری میکنند به امید اینکه فرجی حاصل شود و نگاه دولت به سمت واحدهای صنعتی، تولیدی و حمایت از آنها معطوف شود، اما متاسفانه انگار در ادوار گذشته هیچ عزمی برای پیشبرد این امور و همکاری با صنعتگران و رفع موانع آنها وجود نداشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم که شعارش عدالت، مردم محوری،  تقویت محیط کسب و کار، رفع موانع تولید و بهبود اقتصاد جامعه بود امید آن میرفت که کمتر با چنین مشکلاتی مواجه باشیم .

هرچند به همت رئیس جمهور برخی اقدامات در خور توجه انجام شد اما، همچنان شاهد برجای ماندن مشکلات زیرساختی شهرک های صنعتی در فارس هستیم، معضلی که دیگر حالا تبدیل به یک مطالبه عمومی از سوی صنعتگران و کارکنان شهرک های صنعتی استان شده است و به نظر می رسد اگر قرار است چرخ های صنعت استان با توان و سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کند مسئولان می بایست با همت و جدیت و عزم قوی تری پاسخگوی این مطالبه گری ها باشند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در ادوار مختلف گزارش های متعددی در خصوص ضرورت حل مشکلات شهرک های صنعتی منتشر کرده اکنون پس از ورود مدیریت جدید انتظار میرود در این مدت اقدامات مناسبی صورت گرفته باشد.

به همبن منظور در گفتگویی تفصیلی با سید مصطفی هاشمی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس به بررسی مشکلات موجود و اقدامت انجام شده پرداخته ایم.

شیرازه: رسالت مهم شركت شهرك هاي صنعتي فارس چیست؟

هاشمی:

تامين زيرساخت در قالب ايجاد شهرك ها و نواحي صنعتي در سراسر استان براي ايجاد يك شهرك صنعتي بسته به درجه بندي شهرك صنعتي بين 40تا 80پروژه انجام مي شود كه تاكنون 63شهرك و ناحيه صنعتي با بيش از 7هزار 300هكتار اراضي در استان ايجاد شده و در همه شهرستان ها حداقل  يك شهرك صنعتي راه اندازي شده است.

شركت شهركهاي صنعتي فارس تا کنون مـوفق  به اخذ مصوبه42شهرك و 28 ناحيه صنعتي و يك منطقه ويژه اقتصادي با پيش بيني استقرار حدود 18 هزار و 645ر واحد صنعتي و اشتغال 94 هزار و947 نفرازهيئت محترم وزيران شده  است.

اين شركت تاكنون در 63شهرك و ناحيه صنعتي شامل 38 شهرك صنعتي  و 25 ناحيه صنعتي و يك منطقه ويژه اقتصادي (كازرون) ، با فراهم كردن زيرساخت ها ، شروع به واگذاری زمين صنعتي آماده سازي شده (با امكانات و خدمات زيربنائي توليد از جمله آب ، برق، خيابان كشي، سند مالكيت و بعضا صورتمجلس تفكيكي ثبتي قطعات بمنظور ترهين در بانكهاي عامل ) به متقاضيان احداث واحدهاي صنعتي ،كارگاهي و صنفي نموده  است . 

استان فارس از لحاظ تعداد شهرك ها و نواحي صنعتي درمرحله واگذاري عنوان دوم كشور را به خود اختصاص داده است و تاكنون تعداد 7447 قراردارد سرمايه گذاري با متقاضيان در شهرك ها و نواحي صنعتي استان منعقد شده كه از اين تعداد      3377واحد با اشتغال افزون بر 40هزار نفر   نفر در مرحله بهره برداري قراردارند.

شیرازه: مهمترين اهداف و مزاياي شهرك هاي صنعتي؟

هاشمی:

فراهم كردن بستر ها و زيرساخت ها براي جذب سرمايه گذار ،رونق توليد و ايجاد اشتغال پايدار، استقرار و تمركز  امكانات زير ساختي آب و برق و گاز در شهرك هاي صنعتي و جلوگيري از پراكندگي صنايع، رعايت الزامات زيست محيطي و جلوگيري از آسيب به محيط زيست، اعمال مشوق هاي مالياتي 8ساله در مناطق برخوردار و 13ساله در مناطق محروم، واگذاري اراضي بصورت اقساط بدون سود، صدور رايگان مجوز ساخت و پايان كار و ارائه سند مالكيت به واحدها پس از بهره برداري.
  
شیرازه: اشاره ای کنید به اهم فعاليت هاي انجام شده 9ماهه در شركت شهرك هاي صنعتي فارس

هاشمی:

توسعه شهرک صنعتی بزرگ شیراز؛ 

    شهرک صنعتی بزرگ شیراز با مساحتی بالغ بر 1136 هکتار از بزرگترین شهرکهای صنعتی استان فارس و کشور محسوب مي شود  که تا کنون بیش از 80 درصد اراضی قابل واگذاری در آن به متقاضیان بخش توليد و صنعت واگذار شده است . برنامه این شرکت جهت تامین زمین متقاضیان بخش صنعت در دو محور شامل راه اندازی فاز  ششم شهرك صنعتي براي واگذاري به متقاضيان و اجراي طرح  توسعه شهرک صنعتی بزرگ شیراز كه در اين زمينه اقدامات موثري انجام و واگذاري فاز ششم  با ظرفیت استقرار بیش از 300 واحد صنعتی و پيش بيني اشتغال 5000 نفر است درحال انجام و اجراي طرح توسعه نيز در  مراحل  امكان سنجي اراضي ،تهيه طرح و نقشه و استعلامات  است.

ايجاد شهرك صنعتي تخصصي صنفي؛

به منظور ساماندهي اصناف توليدي و خدماتي شهر شيراز كار مطالعاتي و امكان سنجي در اراضي به مساحت  97 هكتار شناسايي شده كه توافقات اوليه و تنظيم و امضا صورتجلسه جهت ايجاد يك شهرك صنعتي تخصصي صنفي در شهر شيراز انجام شده است.

اقدامات انجام شده در سطح استان در زمينه اجراي طرح هاي توسعه و ايجادي شهرك ها و نواحي ۹ماهه امسال؛ 

پيگيري توسعه ناحیه صنعتی سورمق،
پيگيري توسعه ناحیه صنعتی سرچهان 
پيگيري توسعه شهرک صنعتی سروستان یک 
پيگيري توسعه شهرک صنعتی داراب  
پيگيري توسعه شهرک صنعتی داراب  
پيگيري توسعه شهرک صنعتی استهبان   
پيگيري ایجاد ناحیه صنعتی اشکنان لامرد
پيگيري ایجاد ناحیه صنعتی جویم

 اقدامات انجام شده در بخش  حقوقي؛

در راستاي برخورد با دلالان و سودجويان اراضي در شهرك ها و نواحي صنعتي و با هماهنگي با دستگاه قضايي ،فسخ اراضي راكد در 9 ماه گذشته  شتاب گرفته است. فسخ قراردادهای راکد در شهرک‌های صنعتی استان در راستاي آزاد سازي اراضي برای سرمایه گذاران جدید انجام مي شود. می شود.

 در 9ماه گذشته  تعداد 424 پرونده از قراردادهاي راكد و غيرفعال در شهرك هاي صنعتي استان  در جلسه هيات هاي حل اختلاف و داوري مطرح كه از اين تعداد 115 قرارداد راكد به ميزان 44هكتار منجر به فسخ قطعي گرديد و تعداد 160 قرارداد راكد هم اكنون در دستور كار جلسه داوري و حل اختلاف طي تشريفات قانوني مي باشند. لازم به ذكر است از در اين مدت  تمامي  قراردادهاي فسخ شده جهت صدور اجرائيه و خلع يد در مراجع قضايي مطرح و بر همين اساس ميزان 27 هكتار زمين خلع يد گرديد و ما بقي اراضي فسخ شده از طريق مراجع قضايي در حال پيگيري مي باشد. همچنين چندين واحد داراي عرصه بزرگ كه ساليان متمادي بلاتكليف رها گرديده بودند و اراده اي براي تعيين و تكليف آنها وجود نداشت فراوان با پيگيري ويژه در دستور كار جهت فسخ و خلع يد قرار گرفتند.

شیرازه: در بخش تقويت و حمايت از صنايع كوچك چه اقداماتی انجام شده است؟

هاشمی:  

  اجراي پروژه نظام مبادلات پيمانكاري (spx) جهت توانمندسازي پيمانكاران استان و تسهيل ارتباط بين كارفرمايان و پيمانكاران در سطح ملي و استاني و حمايت از برنامه هاي توانمندسازي و توسعه بازار اعضا، انجام مطالعات شناختي خوشه مسقطي لار و آغاز فاز اجرايي اين خوشه در استان فارس، اجراي پروژه توسعه خوشه گياهان دارويي فارس، حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي تحصيلات تكميلي مرتبط با صنعت، حمايت از برگزاري 82 تعداد دوره با آموزش 2158 نفر از مديران و كاركنان واحدهاي صنعتي در حوزه هاي مديريتي ، مهارتي و كارآفريني جهت توانمندسازي واحدهاي صنعتي، برگزاري يك رويداد استارت آپ و حمايت از 3 طرح استارت آپ برتر، عارضه يابي 23 واحد صنعتي و اجراي 17 مورد پروژه بهبود در واحدهاي صنعتي، شناسايي 15 مورد نياز فناورانه، ثبت نام و سازماندهي 162 مشاور در سايت استان جهت ارائه خدمات مشاوره به واحدهاي صنعتي، كسب رتبه دوم  استان در بين فن بازارهاي منطقه ای کشور، احياي واحد هاي راكد و راه اندازي مجدد 52 واحد صنعتي تاكنون كه تا پايان امسال به 160واحد خواهد رسيد، حضور و حمايت از واحدهاي صنعتي جهت شركت در نمايشگاه دانش بنيان شيراز و اقدامات انجام شده در بخش  فني و زيرساختي از جمله این اقدامات می باشد.
  
  
شیرازه: در 8 ماهه نخست سال چه تعداد طرح عمرانی اجرا شده است 

هاشمی:
  
از ابتداي امسال تاكنون 36طرح زيرساختي و عمراني با اعتبار افزون بر 50ميليارد تومان در شهرك ها و نواحي صنعتي استان آغاز شده كه اين پروژه ها در مجموع پيشرفت 72درصدي دارد، همچنين با احتساب طرح هاي عمراني و زيرساختي سال هاي گذشته در مجموع 62پروژه با اعتبار 148ميليارد تومان در حال انجام است. در اين مدت 9ماه اخير 50پروژه زيرساختي با اعتبار 54ميليارد تومان نيز به اتمام رسيده  و به بهره برداري رسيده است.

تصويب ناحيه صنعتي فورگ در داراب  - بهره برداري از ناحيه صنعتي سرچهان-واگذاري اداره امور شهرك و ناحيه صنعتي در ناحيه صنعتي تيمارجان و حسن لري به صنعتگران مستقر -تملك 109 هكتار اراضي جهت  شهرك و نواحي صنعتي استان -اخذ سند تفكيكي به ميزان 44 هكتار در شهرك و نواحي صنعتي استان -ميزان 5.6 ليتر بر ثانيه آب احيا شده در شهرك صنعتي فراشبند-تامين برق به ميزان 11 مگا وات جهت شهرك صنعتي بزرگ شيراز-تامين برق از منابع تجديدپذير به ميزان 5 مگاوات در شهرك صنعتي لار -جلسه با وزير نيرو  و اخذ موافقت آقاي محرابيان براي اجراي دو پروژه بزرگ برق بيضا و شهرك صنعتي بزرگ شيراز، تامين گاز جهت منطقه ويژه كازرون و شهرك صنعتي زرين دشت-تامين امكان وصل خط تلفن ثابت جهت ناحيه صنعتي سرچهان-وصل 175 واحد صنعتي به تصفيه خانه فاضلاب -انجام تفاهم نامه تامين آب شرب شهرك صنعتي بزرگ شيراز با شركت آبفاي شيراز به منظور تامين بخشي از آب مورد نياز واحدهاي صنعتي و  اجراي خط انتقال آب جاده دسترس (عمليات لوله گذاري جاده دسترس در حال انجام مي باشد.) كه ان شالله اين طرح در دهه مبارك فجر افتتاح خواهد شد..

  همچنین اخذ موافقت شركت آبفا در خصوص تامين آب شرب شهرك صنعتي برمشور به ميزان 5 ليتر بر ثانيه و و آغاز فرآيند واگذاري در اين ناحيه صنعتي، اخذ پروانه حفاري چاه ناحيه صنعتي خفر و انتخاب پيمانكار حفاري (با اجراي اين طرح مراحل ايجاد ناحيه صنعتي خفر شتاب خواهد يافت،عقد قرارداد اجراي ذخيره و متعادل ساز مدول 2و 3 تصفيه خانه شهرك صنعتي بزرگ شيراز كه عمليات اجرايي طرح  آغاز گرديده است و پيمانكار در حال كار  مي باشد و با اجراي اين طرح ظرفيت تصفيه خانه فاضلاب ارتقا مي يابد  از ديگر اقدامات انجام شده در حوزه فني است، همچنين در 9ماهه امسال 74 واحد صنعتي با اشتغالزايي 631 نفر در قالب 365 ميلياردريال سرمايه گذاري نيز به بهره برداري رسيده است.

بررسي و رفع مشكل 83واحد توليدي و صنعتي در شهرك هاي صنعتي استان در كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شركت شهرك هاي صنعتي فارس از دیگر مواردی بود که هاشمی به آن اشاره کرد.

هاشمی:

از ابتداي امسال تاكنون مشكلات 83واحد توليدي و صنعتي در اين كارگروه بررسي و رفع شده است. :تشكيل اين كارگروه كه  با تصویب هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ایجاد ‌شده بسترمهمي براي بررسي و رفع مشكلات واحدهايي كه در شهرك هاي صنعتي مستقر هستند فراهم كرده است. ر جلسات اين كارگروه  به موضوعات و مشکلات سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه گذاری در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی رسیدگی و خدمات کارشناسی ارائه مي شود.

شیرزاه: عمده ترین مشكلات صنعتگران فارس  چیست؟

هاشمی:

 نحوه تامين منابع مالي و مشكلاتي در دريافت تسهيلات سرمايه در گردش و تسهيلات جهت خريد ماشين آلات و ساخت و ساز  و مشكلات در زمينه وثايق دريافتي بانكها از صنعتگران، متناسب نبودن كارمزد و نرخ تسهيلات بانكي با بخش توليد و صنعت، ضعف در بازارياريابي و فروش برخي واحدهاي صنعتي و مشكلات در صادرات، تامين مواد اوليه براي برخي صنايع.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان