کد خبر: ۱۵۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
گفتگوی تفصیلی شیرازه با رئیس پارک علم و فناوری فارس؛

حضور بیش از۳۵۰ شرکت دانش بنیان در فارس/ طرح دستیار فناور راهکاری بلندمدت برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

امروزه با وجود قریب به ۳۶۰ شرکت دانش بنیان در فارس ضرورت حمایت از این شرکتها و حرکت به سمت آشتغال آفرینی دو چندان شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هفته پژوهش بهانه ای شد برای اینکه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه استان فارس به سراغ برخی از نخبگان رفته و از چالش ها و دغدغه هایشان و انتظارشان از مسئولین بپرسبم 

در ادامه جهت اقدامات و حمایت های انجام شده توسط پارک علم و فناوری از این افراد با امین رضا ذوالقدررئیس پارک علم و فناوری استان فارس به گفتگویی تفصیلی پرداختیم تا هم از اقدامات و عملکرد ۸ ماهه این پارک مطلع شویم و هم عمده ترین چالش های پیش روی دانش بنیان ها را جویا شویم.

شیرازه:شرح مختصری از عملکرد پارک علم و فناوری فارس را بیان کنید

ذوالقدر:

پارک علم و فناوری  استان فارس  یکی از پارک های قدیمی کشور است و زمانی که موضوع شرکت های دانش بنیان در کشور مطرح شده این پارک هم  شروع به فعالیت کرد و اکنون که بیش از بیست سال از فعال بودن آن میگذرد، نزدیک به 1300 شرکت فناور را در این پارک حمایت  کرده ایم که این حمایتها شامل اسکان، استقرار و حمایتهای مالی بوده است، همچنین  بخشی از شرکت ها  بعد از فن آموختگی در سایر بخش های زیست بوم فناوری  همچون  شهرک های صنعتی و سایر  جاهایی که فعال هستند کار میکنند.

شرکت های دانش بنیان بسیار مورد تاکید است چرا که در آغاز سال 1401 مقام معظم رهبری  شعار امسال را تولید ، دانش بنیان و اشتغال افرینی  نامگذاری کردند که ما به این موضوع بسیار توجه داشته ایم و  توانستیم شرکت های دانش بنیان را در سطح استان فارس افزایش دهیم و برای  افزایش اینگونه شرکت نیاز به امکانات و زیرساخت است.

شیرازه: در حال حاضر چه تعداد شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری استان فارس مستقر هستند؟

ذوالقدر:

شرکت های دانش بنیان در استان فارس بسیار بوده و به طور کلی بیش از 350 شرکت در این پارک فعال هستند که بخش عمده ای از این شرکت ها  محصول  مشخصی دارند و مربوط به دانش بنیان بوده و تجاری شده است  و تعدادی از  شرکت های این پارک نو پا هستند  و عمده شرکت ها محصول دانش بنیان  تجاری سازی شده دارند و ما توانستیم تسهیلاتی را برای آنها از سمت پارک در نظر بگیریم و حمایت شان کنیم که ایده محوری شان را تبدیل به محصول کنند.

شیرازه: تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان چه میزان است؟

ذوالقدر:

اگر چه این حمایت پارک علم و فناوری مبلغ زیادی نیست و به طور متوسط هر شرکت حدود 100 میلیون  می باشد، اما بعد از سه یا چهار سال باز پرداخت شروع شده  و بدون هیچ سودی بوده و قرض الحسمه است که به نطر برای شروع کار بسیار مناسب خواهد بود.

سال گذشته مجموعه حمایت تسهیلاتی  که پارک  علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان کرده  8 میلیارد تومان بوده است البته  یک سری  وام های بانکی را  هماهنگ کرده ایم و شرکت هایی را معرفی کرده  و این وام ها از تبصره قانون 18 بودجه داده خواهد شد و سقف بالایی دارد و با سود مشخص شده جهت اشتغال زایی که  پارک علم و فناوری جهت هماهنگی  و معرفی عمل میکند.

شیرازه:  برج علم و فناوری فارس در چه مرحله ای از ساخت و ساز قرار دارد و کی به اتمام میرسد؟

ذوالقدر:

 در حقیقت تلاش کردیم که امسال بتوانیم  برج علم و فناوری فارس را که جز مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده است را بهره برداری کنیم. در ابتدای سال این برج  نزدیک به 55 درصد پبشرفت فیزیکی داشته اما اکنون  بالای 90 درصد پیشرفت کرده است.

  این برج 7000 متر مربع زیر بنا دارد و 70 شرکت های دانش بنیان را میتوان درآن  مستقر کرد، پیش بینی میشود تا یک ماه آینده پروژه به اتمام برسد هرچند که مشکلات مالی داشته ایم و پیمانکاران مطالباتی داشتند اما  تلاش  میکنیم که این برج تا موعد مقرر به اتمام برسد.

بودجه برج علم و فناوری  9 میلیارد تومان بود که تا یک ماه پیش درواقع صفر درصد بوده و  با تلاشی  که کردیم قول دادند که بخشی از بودجه تخصیص داده شود  و امسال با توجه به این که محدودیت های بودجه ای است یک مقدار تخصیص اعتبار دیر شده اما امیدواریم بتوانیم بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

 برج علم و فناوری در ۱۰ طبقه ساخته شده و طبقه همکف در حال تکمیل است، ابن برج شامل هفتاد واحد اداری است که می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار بگیرد.

شیرازه: به غیر از برج  مذکور طرح های در دست اجرای پارک علم و فناوری کدامند؟

ذوالقدر:

یکی دیگر از برنامه های پارک علم و فناوری استان فارس در سال جاری پیگیری طرح مشترک با شهرداری شیراز تحت عنوان ناحیه نوآوری شیراز است؛ اطراف پارک علم و فناوری فارس اراضی وجود دارد که اگر زیرساخت اولیه برای آن فراهم شود به شرکتهای دانش بنیان بزرگ واگذار می کنیم تا بتوانند از این فضا استفاده کنند.

ایجاد دره فناوری در کنار دانشگاه شیراز اقدام با ارزشی در ایجاد اشتغال 


شیرازه: دره علم و فناوری دانشگاه شیراز به کجا رسید؟

ذوالقدر:

پارک علم و فناوری در دوسال گذشته دره ی علم و فناوری را در دانشگاه شیراز ایجاد کرده است و این ناحیه هم به ناحیه های دیگر پارک علم و فناوری اضافه شده است که تحت عنوان دره فناوری بوده و 60 شرکت  مستقر در آن از امکاناتش استفاده میکنند همچنین فضایی را با دانشگاه صنعتی شیراز توافق کرده ایم که بتوانیم به صورت گسترده شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.

طرح دستیار فناوری راهکاری بلندمدت برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان


شیرازه: طرح دستیار فناور که توسط استان فارس مطرح شد اکنون تا کجا پیش رفته و چند نفر در فراخوان ها ثبت نام و فعالیت میکنند؟


ذوالقدر:

طرح دستیار فناوری از دیگر طرح های پارک می باشد که اواخر سال ۱۴۰۰ توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و به کل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور ابلاغ شد همچنین  این طرح  را اولین  پارک علم و فناوری فارس ارائه داد  و ما دبیرخانه این طرح در کشور هستیم که با هدف تعامل دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب دانشجو در این شرکت‌ها با توجه به رشته‌های تحصیلی‌ آنها اجرا می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوان نظام تربیت نیروی انسانی متخصص را تقویت کرد همچنین در این طرح با بورسیه نمودن دانشجویان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و پرداخت مبالغی، ۶ ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم ‌شود.


طرح فن آموزی نیز برای فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و ارشد است که در این طرح شرایطی فراهم شده که فارغ‌التحصیلان بتوانند به مدت یک یا دو سال در شرکت‌ها فعالیت داشته باشند که بیش از 2200 دانشجو در فراخوان اول این طرح در پارک های علم و فناوری کشور مشغول به کار هستند و برخی  دانشجویانی که توانمند بوده اند توسط شرکت ها استخدام شدند.


طرح پسادکتری نوآوری نیز برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها از طریق پرورش نیروی انسانی متخصص کمک‌ شایانی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند.


رئیس پارک علم و فناوری استان فارس در انتها در خصوص عمده ترین چالش ها، عنوان کرد: شاید بزرگ ترین چالش عدم فرهنگ سازی دانش بنیان هاست؛ ما باید فرهنگ سازی کنیم و  دستگاه  و ارگان ها نیز در رhستای این ترویج فرهنگ محصولات شرکت های دانش بنیان ما را خریداری کنند  و با خرید کردن میتوانند شرکت های مارا توسعه دهند.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان