کد خبر: ۱۵۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۰۹ دی ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی شیرازه؛

نقش امام زمان در عبور مردم از فتنه‌های آخرالزمان

امام علی(ع) در نهج البلاغه به نقش امام عصر(عج) در عبور مردم از فتنه‌های آخرالزمان اشاره می‌کند.
به گزارش سرویس  فرهنگی شیرازه،به باور شیعه، مهدویت اصلی ترین معارف الهی است که خداوند متعال وعده تحقق آن را در قرآن کریم بارها با مفاهیم مختلف بیان کرده است و بهترین خوبان بشر یعنی انبیاء و رسل(ع) و بر فراز رسولان(ع)، اولوالعزم من‌الرسل را در مسیر تحقق آن قرار داده است.
 
در این باره هر یک از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به تبیین معارف مهدویت، آخرالزمان و ظهور پرداختند.

 احادیثی درباره کیفیت ولادت امام زمان(عج)، وقایع عصرغیبت، فتنه‌های آخرالزمان و معرفی کیفیت عصر ظهور حجم زیادی از معارف مهدوی را بین مردم رواج داد تا حدی که موضوع مهدویت و ظهور نقل مجالس آن زمان بود.

 در واقع یکی از اهداف ائمه(ع) در طرح مباحث مهدویت، ارائه تصویری از دوران غیب، آخرالزمان و مسائل مربوط به ظهور و یا تبیین مسیر پیش روی جامعه بشری و ارائه راهکارهایی مناسب در برخورد با چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو بود.

به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) آنگاه که می‌خواهد امام عصر(عج) را معرفی کند، می‌فرماید: «او (حضرت مهدى «عج») خواسته‏‌ها را تابع هدایت وحى مى‏‌کند، هنگامى که مردم هدایت را تابع هوس‏‌هاى خویش قرار مى‌‏دهند، در حالى که به نام تفسیر نظریه‌‏هاى گوناگون خود را بر قرآن تحمیل مى‏‌کنند، او نظریه‏‌ها و اندیشه‏‌ها را تابع قرآن می‌کند.

بر اساس این روایت،‌ امام علی(ع) دو فعل امام زمان در عصر ظهورشان را اینگونه معرفی فرمودند:

1ـ خواسته‏‌ها را تابع هدایت وحى مى‏‌کند، هنگامى که مردم هدایت را تابع هوس‏‌هاى خویش قرار مى‌‏دهند؛‌ یَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى
2ـ نظریه‏‌ها و اندیشه‏‌ها را تابع قرآن می‌کند، در حالى که به نام تفسیر نظریه‌‏هاى گوناگون خود را بر قرآن تحمیل مى‏‌کنند؛ "وَ یَعْطِفُ الرَّأْیَ عَلَى الْقُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْیِ‏".

آنچه که در این فراز مشهود است، خطاب امام(ع)‌ به مسلمانان آن هم از اندیشمندان آنهاست نه مردم عادی و یا غیر مسلمانان. بر این اساس امیرالمؤمنین(ع) تبعیت از هوا و هوس به جای تبعیت از هدایت و نیز تفسیر به رأی را از چالش‌های مهم جامعه مسلمان شمرده می‌شود. 

در واقع حضرت تأکید دارند در مقطعی از آخرالزمان عده‌ای با پیروی از نفسانیات و معلومات خویش و با تفسیرهای نابجا از آیات قرآن، آنچه را که خود می‌پسندند به اسم دین و به اسم مهدویت به خورد مردم می‌دهند؛ در حالی که نه خود از آن معلومات بهره می‌برند و نه مؤمنان را بهره می‌رسانند؛ به طور طبیعی در چنین شرایطی جامعه مسلمین در معارف الهی دچار سرگردانی شده و این خود زمینه را برای چالش‌های فکری و معرفتی در جامعه فراهم می‌کند.

در ادامه این خطبه، امام(ع)‌ با اشاره به فتنه‌های سخت آخرالزمان و نقش امام عصر(عج) در آن دوران، می‌فرمایند:
 در آینده آتش جنگ میان شما افروخته می‌شود و چنگ و دندان نشان مى‏‌دهد، با پستان‌‏هایى پر شیر که مکیدن آن شیرین، اما پایانى تلخ و زهر آگین دارد، به سوى شما مى‌‏آید؛ "حَتَّى تَقُومَ الْحَرْبُ بِکُمْ عَلَى سَاقٍ بَادِیاً نَوَاجِذُهَا مَمْلُوءَةً أَخْلَافُهَا، حُلْواً رَضَاعُهَا، عَلْقَماً عَاقِبَتُهَا."

آگاه باشید، فردایى که شما را از آن هیچ شناختى نیست، زمامدارى حاکمیّت پیدا مى‏‌کند که غیر از خاندان حکومت‏‌هاى امروزى است (حضرت مهدى «عجل اللّه تعالى فرجه الشریف») که:

* عُمال و کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد؛ یَأْخُذُ الْوَالِی مِنْ غَیْرِهَا عُمَّالَهَا عَلَى مَسَاوِی أَعْمَالِهَا

* زمین میوه‌‏هاى دل خود (معادن طلا و نقره) را براى او بیرون مى‏‌ریزد و کلیدهایش را به او مى‏‌سپارد؛ وَ تُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ أَفَالِیذَ کَبِدِهَا، وَ تُلْقِی إِلَیْهِ سِلْماً مَقَالِیدَهَا

* او روش عادلانه در حکومت حق را به شما مى‌‏نمایاند؛ فَیُرِیکُمْ کَیْفَ عَدْلُ السِّیرَةِ. 

* و کتاب خدا و سنّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را که تا آن روز متروک ماندند، زنده مى‏‌کند؛ وَ یُحْیِی مَیِّتَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ.

حضرت علی همچنین در ابتدای خطبه 93 نهج البلاغه، گوشه ای از حوادث تلخ آینده و فتنه هایی را که به مسلمانان روی خواهد آورد اطلاع داده و در ادامه آن، به یک قانون کلّی درباره فتنه ها اشاره می کند؛ قانونی که آگاهی بر آن، می تواند خطر فتنه ها را تا حدّ زیادی تقلیل دهد. 

ایشان در این خطبه و سایر خطبه های نهج البلاغه، پرده از یک معمای بزرگ تاریخی و اجتماعی برداشته و کاملاً ویژگی های فتنه را توصیف کرده و توصیه نموده است که هرگاه زمانه به فتنه گرفتار آمد و جلوه های آن پدیدار شد، بر جای خویش بمانید و دچار تزلزل و تردید نشوید و بدون مطالعه و بررسی همه جانبه، وارد این معرکه نشوید؛ چون فتنه از گذرگاه ها و راه های مخفی و غیر آشکار وارد می شود و دست های پنهان آن را هدایت می کند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان