کد خبر: ۱۵۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۵ دی ۱۴۰۱

کشت قراردادی در فارس ۵ برابر رشد دارد

دهقان پور با اعلام رشد پنج برابری کشت قراردادی در این استان گفت: در سال گذشته ۳۵ هزار هکتار کشت قراردادی در فارس انجام شد که امسال این رقم به ۱۶۵ هزار هکتار رسید.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،مجتبی دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کشت قراردادی یکی از طرح‌های مهم در دست اجرای دولت سیزدهم است، گفت: این طرح کاملا اختیاری است و با اقدامات ترویجی کشاورزان راغب به انجام آن می‌شوند که محصولاتشان تضمینی با قیمتی مشخص خریداری شود که از زیان کشاورزان و یا نوسان قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: تعهد استان فارس در سال جاری در حوزه کشت قراردادی ۱۶۵ هزار هکتار بوده که اکنون محقق شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۱۷۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

دهقان پور  اضافه کرد: فارس با ۲۲ هزار و ۱۷۰ قرارداد در حوزه کشت قراردادی به لحاظ تعداد قرارداد در جایگاه نخست کشور و به لحاظ وسعت در جایگاه دوم قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  عدم وجود آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی را یکی از موارد آزاردهنده این حوزه دانست و گفت: سامانه‌ای در سالیان اخیر با عنوان سامانه مکانی داده‌های بخش کشاورزی با نام اختصاری سامکا برای هوشمندسازی اطلاعات بخش کشاورزی در همه حوزه‌ها ایجاد شده و اکنون در فارس برای اولین بار این سامانه اجرایی شده که بخش قابل توجهی از اطلاعات حوزه‌های مختلف کشاورزی استان در این سامانه بارگذاری شده است.

وی  افزود: این سامانه خطا در اطلاعات بخش کشاورزی را به شدت کاهش خواهد داد و چالش‌های در این حوزه ازجمله مغایرت داشتن مرزهای شهرستانی و استانی با تقسیمات کشوری وزارت کشور و مرکز آمار وجود دارد که باید وضعیت آن مشخص شود.

دهقان پور اظهارکرد: در حال حاضر اطلاعات مکانی ۴۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس در این سامانه ثبت شده است.

وی در پایان اعلام کرد که جهاد کشاورزی فارس آمادگی دارد که اطلاعات سایر فعالیت های تولیدی و اقتصادی استان در این سامانه ثبت شود که سامانه‌ای جامع در حوزه اقتصادی فارس وجود داشته باشد.

 انتهای پیام/ف
 

منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، کشاورزی
نظرات بینندگان