کد خبر: ۱۵۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۵ دی ۱۴۰۱
گزارش«شیرازه»از تاخت و تاز سویه جدید کرونا؛

موج هشتم کرونا بی‌وقفه می‌تازد

اکنون که در آستانه چهارمین سالی هستیم که ویروس منحوس کرونا با سویه‌های مختلف در جهان تاخت و تاز می‌کند، متولیان بهداشت و درمان از انتقال سریع زیر سویه جدید اُمیکرون خبر می‌دهند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور هستیم، ویروسی که اکنون به شدت بیشتری در حال سرایت بین افراد می‌باشد و به اعتقاد متخصصان، با قدرت واگیری بالاتری نسبت به نوع اولیه افراد را مبتلا می‌کند.

در همین خصوص سخنگوی وزارت بهداشت در روزهای گذشته از شناسایی سه مورد جدید ابتلا به سویه هایBQ۱ و XBB در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و با اشاره سرعت انتشار بالای این سویه جدید، خطر سرایت پذیری بالای این بیماری در سطح کشور را جدی خواند.

آمادگی مجموعه سلامت فارس برای مقابله با موج جدید کرونا

سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم عصر دیروز چهارشنبه ۱۴ دی در جلسه ستاد مدیریت کرونای این دانشگاه از آمادگی مجموعه سلامت فارس برای مقابله با موج جدید بیماری براساس برنامه ریزی های انجام شده در حوزه های بهداشت، درمان و پشتیبانی خبر داد.

وی افزود: با وجود ابعاد ناشناخته کروناویروس، اما تجارب به دست آمده طی حدود سه سال همه گیری این پاندمی بزرگ قرن در سطح دنیا، توانمندی های مضاعفی را به نظام های سلامت افزود که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تلاش شبانه روزی و مجاهدت‌های ایثارگرانه، توانست در این زمینه به نحو موثر و فعالانه ای وارد عمل شده و دستاوردهای بسیاری کسب کند.

حسینی ضمن بیان اینکه در گذر از تجارب به دست آمده و با هوشمندی کارشناسانه، روند ابتلا، بستری، مرگ و میر و شاخص های مرتبط با این بیماری به صورت منظم در حال پایش است، افزود: با توجه به پایش های انجام شده و همچنین پیگیری روند جهانی شیوع این بیماری، ستاد مدیریت بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی هفته های اخیر، آمادگی لازم برای مواجهه با موج جدید بیماری را فراهم آورده که این آمادگی در سطوح بهداشتی، درمانی و پشتیبانی پیاده سازی شده و به صورت منظم در حال پیگیری است.

حسینی گفت: با وجود مواجهه با موج های متفاوت این بیماری طی سه سال اخیر که هر یک با شیوع سویه های متفاوتی همراه بوده است، اما در حوزه عمومی، راهکارهای پیشگیرانه و توصیه ها، به طور کلی مشابه بوده و همچنان تاکید بر رعایت شیوه نامه ها، به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، در اولویت قرار دارد که امیدواریم مردم فارس همچون گذشته در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه ارتقای قابل توجه ایمنی جامعه در شرایط کنونی را یک ضرورت خواند که بخش مهمی از آن به کمک دریافت دزهای تکمیلی واکسن فراهم می شود.

به گفته حسینی، گذشت مدت چندماهه از دریافت واکسن کرونا در اکثر افراد جامعه، نگرانی ها را نسبت به شیوع گسترده بیماری در سطح جامعه و همچنین شدت یافتن بیماری در مبتلایان به دلیل پایین بودن سطح ایمنی افراد افزایش داده که لازم است بار دیگر مردم، به پایگاه های واکسیناسیون دعوت شده و بخواهیم با دقت نظر نسبت به اهمیت مراقبت از سلامت خود در برابر موج جدید بیماری،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از جنبه های موفقیت مجموعه سلامت فارس در بسیاری عرصه ها را مشارکت بی نظیر مردم در برنامه های سلامت محور و این امر را گویای سطح بالای فرهنگ و آگاهی اجتماعی دانست و از مردم استان فارس خواست تا با تداوم این همکاری، در عبور موفق از موج هشتم بیماری کرونا سهیم شوند.

توصیه دیگر این مقام مسئول در حوزه سلامت استان، جدی گرفتن علایم بیماری بود که در این زمینه تاکید کرد: لازم است در صورت بروز هرگونه علایم بیماری، ضمن پرهیز از حضور در تجمعات و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، به مراکز سلامت مراجعه شود.

سرفه، آبریزش بینی، تب و بدن درد از بارزترین نشانه های سویه جدید کرونا

مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز گذشته از آماده باش بیمارستان های فارس در پی آغاز موج هشتم کرونا در کشور خبر داد و گفت: سویه جدید بیماری نیز اغلب سیستم تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد و سرفه، آبریزش بینی، تب و بدن درد از بارزترین نشانه های این سویه به شمار می رود.

وی توصیه کرد: در شرایط کنونی به مردم فارس، حفظ تهویه مناسب، استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و همچنین دریافت به موقع واکسن بود.

این پزشک متخصص تاکید کرد: سالمندان، مادران باردار، بیماران پیوند اعضا، بیماران مبتلا به سرطان و دارای نقص ایمنی بدن از جمله افراد آسیب پذیر هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به زیرسویه های جدید اومیکرون قرار دارند، به همین دلیل توصیه می شود این افراد هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن کرونا که ۶ ماه از فاصله تزریق دُز یادآور آنها گذشته است، اقدام کنند.

هشدار؛خطر انتقال بالای سویه جدید بیماری در مقایسه با سویه های نخستین

محمدرضا کریمی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پیش از این در رابطه با موج جدید کرونا ضمن پرداختن به ابعادی دیگر از این بیماری، نسبت به خطر انتقال بالای سویه جدید بیماری در مقایسه با سویه های نخستین کرونا هشدار داد.

وی افزود: به نظر می رسد همین عامل می تواند با اوج گیری این بیماری در اواخر دی و ماه بهمن همراه باشد، اما با رعایت شیوه نامه ها و توصیه های بهداشتی می توان ارتفاع موج هشتم بیماری را کاهش داد.

کریمی به مشاهده مواردی از علایم گوارشی در سویه جدید بیماری اشاره کرد و از افراد خواست در صورت همزمانی بروز این علایم و در کنار مشکلات مربوط به بیماری های تنفسی، نسبت به ابتلا به کرونا هوشیار بوده و تدابیر لازم را در این زمینه انجام دهند.

کریمی درمان‌های مربوط به کرونا را نگهدارنده عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت توجه به راهکارهای پیشگیرانه از افراد خواست در صورت ابتلا، استراحت کافی داشته و روش های پیشگیرانه از ابتلای سایرین را جدی بگیرند.

کریمی با اشاره به فعالیت ۸ پایگاه واکسیناسیون در شیراز طی ساعات ۸ صبح تا ۱۴بعدازظهر و برپا بودن پایگاه های واکسیناسیون در شهرستان های استان فارس، از مردم دعوت کرد که برای دریافت دزهای تکمیلی واکسن، گروه های هدف در حال حاضر را تمامی افرادی عنوان کرد که دست کم ۶ماه از آخرین دز واکسن آنها گذشته باشد.

۲۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای فارس بستری شدند

به گزارش شیرازه و بر اساس آمار اعلام شده از علوم پزشکی شیراز،تعداد بیماران مبتلا به کرونا که نیاز به خدمات بستری دارند، در استان فارس به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است و در همین حال شاهد رسیدن شمار بیماران مواجه با وضعیت وخیم جسمی به ۳۰ نفر هستیم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان