کد خبر: ۱۵۷۶۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۹ دی ۱۴۰۱

صداقت، حلقه مفقوده‌ اقتصاد فارس/سنگ نیاندازیدکمک پیشکش

امروز رسانه به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولین رسالتی خطیر در زمینه اعتماد به جامعه را بر عهده دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه،»رسانه همانگونه که در کنار مسئولین به انجام خدمات صورت گرفته به منظور امید بخشی به خدمت می‌پردازد وظیفه مطالبه گری مردم از مسئولین را نیز بر عهده دارد. 

با توجه و تمرکز رهبرمعظم انقلاب در انتخاب شعار سال و اتخاذ رویکرد اقتصادی در نامگذاری‌ها، بار مسئولیت همه دستگاه‌ها بویژه خانواده بزرگ وزارت صمت به عنوان نخستین مخاطب از منظر مردم را در جهت تحقق مطالبه اشتغال آفرین و تولید،سنگین تر می نماید. 

بر همین اساس استان فارس یکی از استان های کمتر توسعه یافته کشور در ارائه خدمات از سوی ارگان مذکور است که این می‌تواند فرصتی برای توجه بیشتر مسئولان و دستگاه‌ها به استان برای توسعه زیرساخت ها شود. 

چندی پیش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در یکی از نشست های خبری استاندار فارس سوالی مبنی بر تعداد کارخانه های راکد و احیاء شده ی استان از وی پرسید که در نشست بعدی یکی دیگر از خبر گزاری‌ها همین سوال را تکرار کرد.

دکترایمانیه در پاسخ به این سوال از فعال شدن 220 کارخانه راکد،نیمه تعطیل و تکمیل ظرفیت شده‌ی استان در سه حوزه‌ی،صمت ،کشاورزی و گردشگری خبر داد و در ادامه عنوان کرد:در شش ماهه نخست امسال جایگاه کسب و کار استان ارتقاء یافته و به رتبه سوم کشور رسیده است. 

شیرازه در گام اول به منظور شفافیت اصل موضوع جهت تنویر اذهان عمومی در گفتگویی تفصیلی با حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صمت فارس خواستار اعلام اسامی واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی احیاء شده در استان گردید که لیستی 113 نفره در اختیار این رسانه قرار گرفت.

گروه خبرنگاران اقتصادی این پایگاه خبری در گام بعد جهت تکمیل اطلاعات خود و همچنین دریافت اسامی بنگاه‌های اقتصادی  در دو حوزه دیگر کشاورزی و گردشگری به سراغ محسن ربانی زاده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس رفت،که این معاونت لیستی شبیه جدول‌سازمان صمت در اختیار داشت.

گروه خبری شیرازه در مرحله سوم اقدام به راستی آزمایی از لیست موجود کرد و در همین راستا به تعدادی از شماره‌هایی که در جدول مذکور درج شده،تماس گرفت.

پس از تحقیق و بررسی و تماس با تعدادی از واحدهای تولیدی مشخص شد که برخی از کارکنان دولت در استان فارس از شعار تا عمل فاصله زیادی دارند که بخشی از صحبت‌های آنها را مستند در اختیار داریم. 

طی این تماس‌ها پای مرده گان نیز به لیست سازمان صمت باز شد!

آنچه در ادامه می‌خوانید واکنش برخی از واحدهای تولیدی در پاسخ به خبرنگار شیرازه است.

1-فردی که در لیست مذکور به عنوان دارنده «کارگاه محصولات بتنی پیش‌ساخته» در شهرک صنعتی یکی از شهر ها ذکر شده بود اظهار کرد:این فرد پنج سال پیش فوت کرده و این شماره به بنده واگذار شده است!!!

2-فرد دیگری که دارنده «کشتارگاه مرغ» در یکی از شهرهای جنوبی فارس است،گفت: هیچگونه تامین مالی از سازمان صمت فارس و دیگر ارگانها نداشته‌ام.

3-صنعتگر دیگری که دارنده «نوار پلی اتیلن آبیاری» در شهرهای اطراف است،عنوان کرد: اداره صنعت، معدن وتجارت سنگ اندازی نکند ،کمک پیشکش.نزدیک به سه ماه سامانه آنها قطع بود و مشکل پروانه کارصادر نکردند ،اینها به پروانه ما رسیدگی کنند دیگر نیاز به تامین مالی نداریم.

4-دارنده «قطعات پلاستیکی» نیز تامین مالی را ردکرد و گفت: تامین مالی صورت نگرفته و هیچ گونه در خواستی در این مورد نداشتیم و هیچگونه حمایتی از هیچ ارگانی به مجموعه فعالیتی بنده نشده است.

5-شخصی که «کارگاه سنگبری» سنگ صدف و سخره دارد تصریح کرد: هیچگونه حمایتی از مانشده است و برای پروانه بهره برداری ماه‌هاست که دنبال آن هستم و به جایی نرسیدم ،اتفاقا نامه ای مبنی بر رکود کارخانه تقدیمشان کردیم و تا این لحظه هیچ پاسخی به بنده ندادند.

6-مالک کارگاه «ساخت سوله» در حومه شیراز هم تامین مالی را تکذیب کرد و افزود: در رابطه با تامین مالی هیچگونه مطالبه‌ای از ارگانی نداشتیم زیرا نیاز مالی نداشتم.

7-صاحب کارخانه «ساخت انواع در پوش پلاستیکی» در یکی از شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: بنده مشکل تامین مواد اولیه دارم اما تا این لحظه هیچ‌گونه کمکی به ما نشده و همچنان مشکل پابرجاست.

8-مالک دیگری در جنوب استان دارنده «کارگاه آجرپزی» بیان کرد: تامین مالی که نشدیم هیچ، حتی مشکلاتی برایمان درست کردند ،اینها فقط درحد حرف درمانی هستند و دروغ می گویند که کمکی به ما شده است.                                                                                            
9-صاحب کارگاه ساخت «کیسه بدون بافت پلاستیکی» که از قضا او هم مالک جدید میباشد و فرد قبلی به دلیل مشکلات موجود واحد تولیدی خود را واگذار کرده بود،گفت: درخواست وام از سازمان صمت دادیم اما هیچ حمایتی از ما نشد.

10-دارنده واحد صنعتی «تینر و ضد زنگ» عنوان کرد: هیچ تامین مالی صورت نگرفت.

11- یکی از فروشندگان لوستر واقع در شیراز که شماره وی به جای آقایی که دارنده کارگاه مواد افزودنی معطر بود در لیست ذکر شده،گفت: این شماره هشت سال است که واگذار شده و من نیز هیچ ارتباطی با این کارگاه صنعتی ندارم .

موارد ذکر شده  تنها 11مورد از ۱۱۳اسامی است که در لیست موجود است که بدلیل اطاله مبحث از مابقی موارد خودداری شد و متاسفانه واحدهای تولیدی ضمن تکذیب کمک های ادعا شده واکنش این چنینی نشان دادند. 

نکته جالب اینجاست که اسم کارخانه آزمایش مرودشت هم که به مزایده گذاشته شده در لیست کار خانه‌های احیا شده به چشم می‌خورد.

شرایط باعث شد تا قلم سمت جناب ایزدی رئیس سازمان صمت فارس به تپش دراید. 

جناب ایزدی شما در دولتی ظهور کردیدکه با شعار ایران قوی و دولت مردمی به میدان آمد حال دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس؟

آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که نسبت به شعار دولت کاملا معکوس عمل کرده چه رسد به انجام عمل،چرا که براساس مستندات مطرح شده ،صرفا جهت توجیه و پرونده سازی آنهم به منظور حفظ سمت در جایگاه است. 

سوال ؟ :جایگاه شخصی مهم است یا خدمت یه مردم ؟ اصلا تعریف خدمت به مردم از نگاه شما یعنی چه؟ نکندبا این نوع آمار و ارقام تهی جایگاه استان پهناور فارس را به رتبه سوم ارتقاء دادید؟ 

نیک می دانید این نوع عملکرد که بنا به نحوه گزارش دهی‌های مطرح شده، اولا اعتماد مردم را از دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مرور کم رنگ میکند،ثانیا در بودجه وزارت صمت به استان فارس نسبت به دیگر استان‌ها اجهاف صورت می گیرد. 

جایگاهی که مسئولان در آن قرار گرفتند حاصل رشادت و دلیری‌های شهدای جنگ تحمیلی تاکنون است. 

همینقدر بی توجه!

چه خوب که مدیران با الگو برداری از مرام شهدایی چون شهید حاج قاسم سلیمانی که با وجود بالاترین درجه نظامی نگاه خدمت داشت به نحوی که محکوم به خادم ملت بود.

قوی ترین ژنرال بود اما خود را سرباز و خدمتگذار ولایت می دانست ،شعار و عملش یکی بود،در بحران‌ها برای مردم دنبال فرصت به نفع آنها بود و مردم هم به احترامش ایستادند چرا که نشان داد که خادم ملت است. 

در آسیب دیدن یک مجموعه عوامل مختلفی دخیل هستند که ناکارآمدی مدیران از مهمترین آنهاست ،بر همین اساس است که کوچکترین بی دقتی در انتخاب یا انتصاب مدیران،ممکن است باعث زخم‌های عمیقی بر پیکیره‌ی آن ارگان از همه مهمتر مردم شده و کم نبوده آسیب‌های تصمیمات غلطی که با روش مرسوم امروز (آزمون و خطا) گرفته شده است و چه بسا مسیر‌های پیشرفت و یا حیات عده‌ی کثیری را دستخوش خود قراره داده،آنهم با عدم در نظر گرفتن اهمیت خدمت به مردم! 

فارغ از آنچه گذشت بلاشک یکی از بزرگترین چالش‌های امروز استان فارس (خاصه مرکر استان ) مدیرانی هستند که درجای خود قرار نگرفته اند. مدیران ناکارآمدی که با اشغال موقعیت مدیریتی هم این فرصت را از دیگران می گیرند و هم عالمانه یا جاهلانه باعث تضعیف جایگاه اشغال شده میشوند. 

برخی مدیران نگاه‌شان به مسند،بدان معنی است که چینش زیر مجموعه را بر اساس بقاء خویش انجام می‌دهند، خارج از شایسته سالاری و توانایی خدمت به مردم.
 
این آمار پردازی و مستندات سازی سندی بر عدم صلاحیت مدیرانی است که جایگاه خود را ارجح‌تر از خدمت به مردم می دانند! مدیرانی که برای حفظ سِمت خود دست به سفسطه‌های این چنینی می زنند لایق خدمت گذاری در پست‌های حساس نیستند زیرا در برهه ای که رضایت مردم اهم مساله است اراده‌ای بر حفظ رضایت مردم در برطرف کردن موانع و اشتغال زایی ندارند. 

کلام آخر:

از دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس انتظار می‌رود در نحوه انتخاب و انتصاب مدیران دقت و نظر بیشتری به‌خرج دهد تا شاهد این‌چنین بی صداقتی‌هایی نباشیم.




انتهای پیام/224224







نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱
0
سالهاست بعضی ها در نامگذاری مدارس خیابانها و ..... دقت لازم ندارند مثلا 31 سال قبل در اداره ای که خدمت می کردم
طریق القدس نام مدرسه پنج پایه با کمتر از ده دانش آموز بود
آنهم در یک روستای
صعب العبور
یا شهید بهشتی نام مدرسه ای بود با کمتر از 8 دانش آموز
حالا عمدی یا سهوی خدا داند
اما نام صداقت روی بلواری در منتهی الیه جنوب غربی شیراز با طول تقریبی 200 متر
گذاشته اند سخاوت که بدتر از همین صداقت منشعب می شود اسمش خیابان است اما در واقع یک کوچه هشت متری پیچ اند پیچ که در چند جا باریک و پهن می شود و بیشتر از 100 متر طول دارد
گاهی به دوستان می گویم صداقت و سخاوت تبعید شده اند در محله ما