کد خبر: ۱۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۲ دی ۱۴۰۱
رهبر معظم انقلاب:

مداحی امروز یک هنر ترکیبی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدّاحی اهل بیت علیهم‌السلام را میراث شیعه دانستند و فرمودند: مدّاحی امروز یک هنر ترکیبی است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، جمعی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام صبح امروز (پنجشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

گزیده سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار به شرح زیر است:

مدّاحی اهل بیت علیهم‌السلام میراث ماست، میراث شیعه است. بله، معلوم نیست که کمیت و دعبل و سید حمیری مثلاً با آهنگ می‌خواندند، اما شعر می‌گفتند و شعر می‌خواندند و معارف اهل بیت را منتشر می‌کردند. شما مداحان آمدید این را تبدیل کردید به یک هنر مرکّب. مدّاحی امروز یک هنر ترکیبی است. هنر است؛ یعنی زیبایی است. هم زیبایی است، هم زیباسازی است. شما چند هنر را با هم جمع کردید، مجموع اینها میشود مدّاحی. صدای خوش، شعر خوب، بعد آهنگ خوب.

آهنگ مفهوم دارد و معنا را منتقل می‌کند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید لفظ هم نداشته باشد -مثلاً بعضی‌ها با حنجره‌شان آهنگ تولید می‌کنند یا بعضی با این وسائل و سازها آهنگ ایجاد می‌کنند،‌ زبان هم ندارد- اما معنا دارد و معنایی را منتقل می‌کند. آهنگ اینجوری است دیگر. یک آهنگ هست که شجاعت را القاء می‌کند. این آهنگی که ایشان می‌خواند: «ای لشکر صاحب‌الزمان آماده باش آماده باش». اگر این کلمه را هم نخوانند این لحن، لحن آماده‌سازی است. یک آهنگ هم هست، افسردگی می‌آورد، افسرده می‌کند انسان را، مأیوس می‌کند، انسان را این‌ها فرق می‌کند. یک آهنگ هم هست انسان را به گناه می‌کشاند؛ خیلی از آهنگ‌ها که در ترانه‌های مربوط به دستگاه‌های موسیقی، قبلاً این‌ها را تنظیم کرده بودند از این قبیل بود. این دستگاه‌های موسیقی معروف هر کدام یک آهنگی دارد، یک ترانه‌ای قبلش دارد. که این ترانه،‌ آهنگ را القاء می‌کند به آن خواننده. این ترانه‌ها اغلب ترانه‌های نامناسب است، مواظب باشیم شعری که می‌خوانیم، آهنگی که می‌خوانیم،‌ مدّاحی‌ای که می‌کنیم، چه آن جایی که مصیبت می‌خوانیم، چه آن جایی که سینه میزنیم، چه آن جایی که مدح می‌خوانیم، مواظب باشیم با اینها مخلوط نشود. این چیز مهمی است من اصرار دارم این را توجه کنید.

مشروح خبر و تصاویر تکمیلی متعاقباً منتشر می‌شود.....

انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیراز ، فارس ، شاعران
نظرات بینندگان