کد خبر: ۱۵۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۲۴ دی ۱۴۰۱
مدیرکل محیط زیست فارس:

هیچ مجوزی برای تغییر کاربری پارک ملی بمو به طرح ملی مسکن صادر نشده است

پورشیرزاد در خصوص احتمال تغییر کاربری پارک ملی بمو عنوان کرد: تا به حال هیچ مجوزی مبنی بر تغییر کاربری زمین‌های پارک ملی بمو به نهضت ملی مسکن صادر نشده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی«شیرازه»،عطا پورشیرزاد مدیرکل محیط زیست فارس امروز شنبه 24 دی‌ماه  در یک نشست خبری که به مناسبت هفته ملی هوای پاک برگزار شد، «تحقق هوای پاک حقوق عامه، اراده ملی» است را شعار این هفته عنوان کرد و گفت: با توجه به موضوع هوای پاک و آلودگی هوا، همچنین تغییر شرایط اقلیمی و توسعه‌های انسانی این شعار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی تحقق هوای پاک را فراتر از یک شعار دانست و آن را حق مسلم مردم برشمرد و افزود: تا اراده ملی نباشد هوای پاک تحقق پیدا نمی‌کند و حقوق عامه هم حفظ نخواهد شد.

پورشیرزاد توسعه یافتگی و افزایش تولید در جامعه را یکی از علل آلودگی هوا معرفی کرد و نقش آحاد جامعه را در پاکیزگی هوا موثر برشمرد و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ هوای پاک عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین در جامعه است.

مدیر کل محیط زیست فارس با بیان اینکه البته در کاهش استفاده روزمره از خودرو، بهسازی و به روز رسانی ناوگان عمومی نیز موثر است، ادامه داد: فرهنگ سازی، تنویر افکار عمومی و تقویت رفتار اجتماعی توسط خود مردم از بهترین راهکارها برای تحقق هوای پاک می‌باشد.

وی همچنین بر گسترش فضای سبز و حفظ باغ‌های شیراز در راستای افزایش هوای پاک تاکید و تصریح کرد: متاسفانه باغات شهر شیراز از سه هزار هکتار به دو هزار هکتار رسیده که نشان دهنده آسیب رسیدن به ریه‌های تنفسی شهر شیراز است که امیدواریم متولی تغییر کاربری باغات که شهرداری‌ها هستند، در راستای حفظ هوای پاک شیراز و استان فارس نسبت به حفظ باغات اقدام جدی کنند.

پورشیرزاد در ادامه در پاسخ  به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال تغییر کاربری پارک ملی بمو عنوان کرد: تا به حال هیچ مجوزی مبنی بر تغییر کاربری زمین‌های پارک ملی بمو به نهضت ملی مسکن صادر نشده و این سازمان کاملاً با این موضوع مخالف است.

مدیر کل محیط زیست فارس همچنین به انتقال صنایع آلاینده به خارج از شیراز هم اشاره و بیان کرد: کارخانه ریشمک انرژی زیادی برد تا به جاده لپویی منتقل شود،٨٠ درصد اقدامات فیزیکی شرکت پشم شیشه هم در منطقه ویژه انجام شده و تا پایان امسال انتقال داده خواهد شد، کارخانه سیمان هم تا دو سه سال آینده در محور خرامه منتقل می‌شود، واحد روغن‌کشی کارخانه روغن نباتی نرگس نیز کلا تعطیل شده و در حال حاضر تنها بسته بندی انجام می‌شود و زمینی هم در منطقه ویژه مشخص و مقرر به جابجایی طی یکی دو سال آینده شده است.

وی افزود: در سال ٩٦ گزارشی از دانشگاه شیراز تهیه و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی مشخص و اعلام شد که ٨٩ درصد منابع آلودگی کلانشهر شیراز ناشی از منابع متحرک است.

پورشیرزاد در ادامه به کیفیت هوای شیراز در سال ١٤٠٠ اشاره کرو و افزود: در ٢٩ درصد از روزهای سال گذشته شاهد هوای پاک، ٦٥ درصد روزها شاهد هوای قابل قبول، ٥ درصد روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و کمتر از ١ درصد هم شاهد ناسالم بودن هوا برای تمام گروهها بودیم، از ابتدای امسال تا کنون نیز۱۹ درصد روزها هوای پاک، ٦٤ درصد هوای قابل قبول،  ١٣ درصد هوای ناسالم برای گروههای حساس و ٣ درصد هوای ناسالم برای تمام گروهها داشته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  در پایان اشاره هم به منابع آب کرد و با بیان اینکه مدیریت منابع آبی، کشاورزی به روز، مدیریت صحیح آب سه عامل مهمی است که می‌تواند وضعیت منابع آبی استان را بهبود دهد، تصریح کرد: اما آنچه مورد توجه باید قرار بگیرد سوءمدیریت در این منابع است که موجب شده شرایط فعلی ایجاد شود.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان