کد خبر: ۱۵۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۵ دی ۱۴۰۱
بخش دوم گفتگوی تفصیلی«شیرازه» با فرماندار شیراز:

قصه فرهنگی دانش‌آموزان مغفول مانده است

پس از شیوع بیماری کرونا و جهان‌گیر شدن آن به ناچار آموزش دانش‌آموزان به فضای مجازی کوچ کرد و این فضا شد بستر اصلی جهت تبادل دانش بین مدرسه و دانش‌آموز، اما متاسفانه همین موضوع موجب شد قصه تربیتی و فرهنگی فرزندان این سرزمین مغفول واقع گردد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در شماره قبل گفتگوی تفصیلی با لطف‌اله شیبانی فرماندار شیراز به برخی مسائل و مباحث موجود در این کلانشهر از تعیین تکلیف طرح ملی مسکن گرفته تا خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز، ساماندهی معتادین متجاهر، سرانجام آزار راه شبراز اصفهان، اما و اگرهای حذف یارانه نقدی و...که اغلب هم از مطالبات مردمی بود پرداخته شد و مقرر گردید در گام بعد به شرح وظایف فرمانداران و نقاط ضعف و قوت فرمانداری شیراز بپردازیم.

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در ابتدا اشاره‌ای  به شرح و وظایف فرمانداران بر اساس قانون کرده و صحبت خود را با یک گلایه از عملکرد فرمانداران به خصوص در شهرستان شیراز و استان فارس آغاز کرد.

به نظر برداشتن تمرکز از یک بخش و رسیدگی و تقسیم وظایف بر دیگر بخش‌ها می‌تواند راهکار مناسبی در راستای پیشبرد اهداف جامعه، توسعه شهرها در همه زمینه‌ها، جامعه عمل پوشاندن مطالبات مردمی و مدیریت انقلابی و جهادی باشد.

شیرازه: چرا بیشترین تمرکز فرمانداران بر شورای تامین شهرستان می‌باشد و از دیگر حوزه ها مانند کارگروه آموزش و پژوهش و نوآوری و فناوری، کارگروه توسعه شهری روستایی و عشایری، کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست، کارگروه اقتصادی، اشتغال، سرمایه گذاری، کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده، شورای آموزش و پرورش، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و توسعه استان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟

شیبانی:

این‌که تمرکز فرمانداران بر روی شورای تامین است به خاطر خصیصه ذاتی فرمانداری و وزارت کشور و حاکمیت است، چون بالاخره قوه حاکمیتی است و اولین تکلیف وزارت کشور ایجاد امنیت می‌باشد که توسط شورای امنیت کشور، شورای تامین استانها و  شهرستان‌ها و کمیته امنیتی بخش‌ها تامین می‌شود که امری طبیعی است.

اما ما در فرمانداری شیراز سعی کردیم اینگونه نباشد و معمولا در جلسات مرتبط حضور داشته‌ایم.

شهر صدرا و بخش سیخ‌دارنگون دو منطقه بدون آموزش و پرورش

شیرازه: شما به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش شیراز در خصوص مباحث و مسائل مربوط به نسل نوجوان به‌ویژه در دو سه سال اخیر که با کرونا مواجه بودیم و پای دانش‌آموزان به فضای مجازی باز شد و آسیب‌های اجتماعی بیشتری خانوداه و دانش‌آموزان را تهدید کرد، چه اقداماتی انجام دادید که هم آسیب‌ها کاسته شود و هم آموزش و پرورش توام با هم پیش رفته باشد؟

شیبانی:

ما در شهرستان شیراز چهار ناحیه آموزش و پرورشی داریم  اما از طرفی در صدرا با آن‌همه مشکلات و معضلات و جمعیت، آموزش و پرورش نداریم که تحت پوشش ناحیه دو اداره می‌شود که این نیز خود مشکلاتی به همراه دارد، از سوی دیگر بخش سیخ‌دارنگون که یک بخش رسمی است هنوز آموزش و پرورشی ندارد، این در حالی است که طبق قانون هر کجا بخش ایجاد شد،ادارات کل موظف هستند واحدهای تابعه خود را در آن منطقه مستقر کنند که این نیز خود یک معضل دیگر به شمار می‌رود چون بار آموزشی و تربیتی و ...منطقه ذکر شده نیز بر عهده ناحیه یک می‌باشد.

در خصوص قصه دانش‌آموزان و آسیب‌های پیرامون آن، روال بر این است که جلسات به صورت ماهانه تشکیل و موضوعات مربوط به هم حوزه آموزشی و هم تربیتی عنوان شود، دستورات توسط رئیس ادارات چهار ناحیه تعیین میگردد و مورد بررسی قرار میگیرد، موارد متعددی هم داشتیم که در هشت ماهه گذشته مطرح و پیگیری شده، اما در خصوص وضعیت دانش‌آموزان و اتفاقاتی که در چند ماه اخیر به واسطه حضور در فضای مجازی افتاد باید بپذیریم که این یک آسیب جدی است و به هرعلتی قصه فرهنگی دانش‌آموزان مغفول مانده است که تنها مختص شیراز نیست و سراسر کشور با آن درگیر هستند پس می‌طلبد برنامه های مدون و منسجم و قوی توسط شورای فرهنگ عمومی استان طراحی و اجرا گردد تا بتوان حدودی از این آسیب‌ها و معضلات ناشی از آن را کاهش داد.

شیرازه: در راستای شعار سال و با توجه به شرح وظایف شما در کارگروه آموزش و پژوهش و نوآوری و فناوری چه اقداماتی فرمانداری شیراز در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام داده است؟

 شیبانی:


اگر چه متولی اصلی نوآوری و ... بنیاد نخبگان است، اما ما هم ارتباطاتی جهت پیگیری امور انجام داده‌ایم و در چند ماه گذشته موضوعاتی راجع به تامین مسکن نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها مطرح شد و در این راستا جلساتی برگزار گردیده تا سایت‌هایی جهت شناسایی، پیگیری و پیشبرد مسائل و مشکلات این قشر و شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود. سعی کردیم طرح‌هایی که ‎ توسط دانشجویان و افراد نخبه ارائه می‌شود بر ر وی زمین نماند و با معرفی به یخش‌های خصوصی به سمت تجاری‌سازی پیش برویم.

تمام اقدامات توسعه شهرستان می بایست بر اساس طرح آمایش سرزمین دنبال و اجرایی شود

شیرازه: در زمینه آمایش سرزمین فرمانداری شهرستان شیراز آیا برنامه‌ای رائه کرده و در کارگروه توسعه و زیربنایی نیز در چه مرحله‌ای هستید؟

شیبانی:

 کارگروه زیربنایی و توسعه استانی است و تمام مواردی که مربوط به آمایش سرزمین است مصوب شده و به تایید و تصویب شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان رسیده و تمام تصمیمات کارگروه بر اساس طرح آمایش سرزمین مصوبی است که در استان طراحی و اجرایی می‌شود.

تصمیمات کارگروه امور زیربنایی موکول است به اینکه در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان تصویب شود در همین راستا در چند ماهه گذشته بازنگری در طرح هادی روستاهای شهرستان صورت گرفته و توسط بنیاد مسکن هم ابلاغ هم شده که غیر از دو روستای حریم شیراز بقیه روستاها در طرح هادی دیده شده‌اند پس تمام اقدامات توسعه شهرستان بر اساس طرح آمایش سرزمین می بایست دنبال و اجرایی شود.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان