کد خبر: ۱۵۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۶ دی ۱۴۰۱
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس فارس خبر داد:

ارسال بیش از ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس فارس گفت: آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان فارس در حالی برگزار شد که یش از ۱۳۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»سردار سعید کوشکی جهرمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس فارس در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان فارس، گفت: شاعر دفاع مقدس می‌تواند بزرگترین جهادگر تبیین باشد و حتی می‌توان گفت در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارد و می‌تواند بزرگترین جهادگر تبیین ارزش‌های الهی، اخلاقی و انسانی باشد و چنین شاعری باید از توان شعر برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های بلند انقلاب و دفاع مقدس استفاده کند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بیان کرد: خوشبختانه استان فارس در شعر و بیان حماسه و خود حماسه،استانی شاخص است، البته جایگاه شاخص استان در هشت سال دفاع‌مقدس و پیش از آن در دوران پیروزی انقلاب بر احدی پوشیده نیست.

فارس پیش از آن در دوران قبل از انقلاب نیز نماد مبارزه با استعمار انگلیس بود،حماسه‌سازی روحانیون و مردم مبارز جنوب کشور به ویژه فارس و بوشهر به عنوان سدی در برابر تجاوز استعمار بریتانیا زبان‌زد خاص و عام است و از این رو ارسال بیش از 1300 اثر به دبیرخانه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس شاید بسیار قابل توجه و عالی باشد، اما برای استانی مانند فارس زیاد عجیب نیست.

سردار کوشکی با بیان اینکه اعداد گویای نقش ممتاز استان فارس در حماسه دفاع مقدس است و اعزام 280 هزار رزمنده به جبهه‌های جنگ تحمیلی و تقدیم 15 هزار شهید نمایانگر جایگاه والای این استان است افزود: البته این حماسه‌سازی پس از پایان جنگ نیز ادامه یافت و فارس هم اکنون نیز در دفاع از امنیت شهر‌ها و سرحدات مرزی ایران استانی شاخص است و در برابر مقابله با نا‌امنی‌های اخیر نیز دیدیم استان فارس استانی نمونه بود.

 شعر دارای لطافتی است که هر کسی از آن برخوردار نیست و در واقع شعر، اوج شعور است و شیدایی مخصوص شعر و ادبیات وقتی با کلمات ارزشی قرین می‌شود رنگ شعور به خود می‌گیرد و در این بین شعر دفاع مقدس دریچه‌ای رو به آسمان است و از آنجا که چنین شعری از فطرت الهی سرچشمه می‌گیرد و بیان‌کننده ارزش‌ها است می‌توان آن را در زمره فاخرترین انواع ادبی گنجاند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بیان کرد: شعر دفاع مقدس بدون اتصال با پرودگار، ممکن نیست و نوعی عرفان در آن نهفته است و یکی از خصوصیات عرفا، نظام شعری است که در شعر دفاع مقدس این نظام شعری متجلی و با معنویت و فطرت آمیخته است. 

کوشکی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ما بار‌ها در محضر مداحان و شاعران حضور می‌یافتیم و مداحانی، چون حاج صادق آهنگران با شهر خود جان‌ها را صیقل داده و روح را نوازش می‌دادند و شعر دفاع مقدس به قدری روح می‌بخشید که گاه لطافت روح به حدی می‌رسید که رزمندگان با گوش جان آماده جان‌فشانی می‌شدند.

 وی اظهار کرد: دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب، گنجی است که تا قرن‌ها می‌شود از آن بهره برد و عظمت این حماسه از این جهت بسیار بالا بود که ما در دفاع مقدس هم مظلوم بودیم و هم پیروز شدیم در حالی که در جنگ جهانی یا در دیگر جنگ‌های شاخص قرن بیستم که فیلم‌های زیادی نیز از آن‌ها ساخته می‌شود جنگ‌طلبی عامل شروع جنگ بود و هر دو طرف جنگ نیز خود را حق می‌دانند و در حال نشر فیلم و کتاب از جنگ‌های خود هستند.

به گفته سردار کوشکی، ما ایرانی‌ها دارای لطافت روحی هستیم و طبعی لطیف داریم و شعرپسند هستیم و به همین دلیل شاعر دفاع مقدس می‌تواند بزرگترین جهادگر تبیین باشد و حتی می‌توان گفت شاعر دفاع مقدس در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارد و می‌تواند بزرگترین جهادگر تبیین ارزش‌های الهی، اخلاقی و انسانی باشد و چنین شاعری باید از توان شعر برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های بلند انقلاب و دفاع مقدس استفاده کند.

سردار کوشکی در پایان پیشنهاد داد پاسداشت حماسه دفاع مقدس محدود به این کنگره‌ها نشود و کرسی برگزاری جلسات شعر دفاع مقدس به شهرستان‌ها نیز برود و از دفاع مقدس برای تثبیت عزت، منزلت و قدرت این ملت استفاده شود.



انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان