کد خبر: ۱۵۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱

استان فارس نیازمند نگاه اجرایی در ارائه سند فرهنگ عمومی است

نقشه مهندسی فرهنگی سه بعد اصلی هویت، حیات و امنیت فرهنگی را مورد توجه قرار داده و به عنوان سند بالادستی حوزه فرهنگ معرفی گردید، از هیمن رو برش استانی آن حائز اهمیت می‌باشد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مهندسی فرهنگی یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می‌رود که بارها و به صورت موکّد از سوی ایشان مطرح گردیده است.

 بدون تردید مهندسی فرهنگی تأثیر تعیین‌کننده‌ای در اصلاح و بهبود وضع نابسامان فرهنگی کشور، ایجاد زمینة لازم برای مقابلة فعّال و مبتکرانه با ابعاد تازة تهاجم فرهنگی غرب و از همه مهم‌تر تضمین حیات انقلاب اسلامی به عنوانی یک انقلاب عظیم فرهنگی خواهد داشت؛ لذا سرمایه‌گذاری مادی و معنوی جدّی و سریع برای اجرای مهندسی فرهنگی یکی از ضرورت‌های گریزناپذیر قلمداد می‌شود.

نقشه مهندسی فرهنگی کشور که بحث جدی آن از سال 1386 مطرح و در نهایت درسال 1392 تصویب شد از این نوع خط مشی گذاری است. مهندسی فرهنگی با هدف بازشناسی، ارتقاء و مدیریت بخش فرهنگی و جهت دهی آن بر پایه هویت اصیل اسلامی – ایرانی با توجه به مقتضیات ملی و جهانی تبیین شده است.

بر همین اساس و بنا بر ضرورت تبیین و اجرای چنین نقشه فرهنگی، به نظر می‌رسد در استان فارس نیازمند نگاه اجرایی در ارائه سند فرهنگ عمومی استان هستیم.

در این راستا حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه بر ضرورت اجرای برش استانی نقشه مهندسی تاکید کرد و گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور بعد از سالها که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تدوین کرده بود، در استان فارس نیز به همت جمعی فرهیخته برش استانی آن تدوین شد و زمانی که بنده به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان منصوب شدم نقشه روی میز شورای فرهنگ عمومی بود.

وی با بیان اینکه این اداره کل به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی تلاش کرده برای اجرایی شدن این نقشه مهندسی اقدامات جدی انجام دهد، اظهار کرد: در ابتدا مرکز رصد دبیرخانه این شورا را  راه‌اندازی کردیم و جمع جوان و آگاهی را گرد هم جمع کرده و اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی را تشکیل دادیم و به برررسی نقش‌آفرینی دستگاه‌های مختلف در این زمینه پرداختیم و از یکم مرداد ماه اعلام کردیم که دستگاه‌های مختلف باید کارهایی که در این زمینه انجام داده‌اند را ارائه دهند.

قانعی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد این بود که تمام 36 دستگاهی که در نشقه مهندسی فرهنگی بر عهده آنان نقشی گذاشته شده می‌بایست برنامه‌های 1401 خود را به دبیرخانه ارسال کنند؛ ما هم برنامه‌های ارسالی را پایش کردیم و نقاط ضعف و قوت و نسبت سنجی آن با سایر دستگاه‌ها را مشخص کرده و نگاشت‌ها نیز تعیین و در شورای فرهنگ عمومی ارائه شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه تصریح کرد: اعلام کردیم هر دستگاهی که یک کلان مسئله در نقشه مهندسی برایش تعریف شده باید نقش جدی‌تری ایفا کند، چون اکنون فرهنگ مهندسی اتفاق افتاده و همزمان کار نظارت بردستگاه‌هایی که برنامه ارائه کرده‌اند در حال انجام است و در مرکز رصد نیز لیست برنامه‌هایی که به ما داده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بر اساس اولویت اجرا گردد.

اعلام بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد دستگاه‌های متولی در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در اسفندماه امسال

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از تعیین بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد دستگاه‌های متولی در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در اسفندماه امسال خبر داد و گفت: در اسفند ماه سال جاری در شورای فرهنگ عمومی اعلام خواهد شد که کدام دستگاه به وظایف خود عمل کرده و نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته و کدام دستگاه عملکرد ضعیف‌تری ارائه داده است.

وی همچنین از تدوین برش نقشه مهندسی 1402توسط افراد صاحب ایداه در استان خبر داد و افزود: برش استانی نقشه مهندسی سال آینده، نیز در حال پژهش جدی است.

باید با همکاری همه دستگاه‌ها جلو برخی از موازی کاری‌ها و پراکنده‌کاری‌ها گرفته شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با تاکید بر اینکه امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها جلو برخی از موازی کاری‌ها و پراکنده‌کاری‌ها گرفته شود، عنوان کرد: امید است ارائه گزارشی که در اسفندماه صورت می‌گیرد منجر به ارتقا فرهنگ عمومی گردد و ادارات و دستگاه‌های متولی نیز متوجه شوند که عملکرد هریک اثر بخشی جدی در عرصه فر هنگ عمومی استان دارد.


انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان