کد خبر: ۱۵۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

قِصه پر غُصه جانبازان اعصاب و روان به صحن علنی شورای شهر شیراز کشیده شد

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس پای قصه پر غصه جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاعی را به صحن علنی شورای شهر شیراز باز کرد و به بخشی از مشکلات‌شان اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در رسانه‌ها رسم بر این است که به مناست‌های مختلف تقویمی به سراغ اقشار گوناگون جامعه می‌روند و مطالبی از آنان در قالب مشکلات و درددل‌هایشان منعکس می‌کنند؛ روزی به نام پزشک، پرستار، معلم،پاسدار، جانباز و...، روزهایی که هر یک به واسطه یک رویداد در تقویم ماندگار شدند تا فرصتی باشد جهت قدردانی از آنان، اما گاه بی مناسبت و خارج از برگ‌های تقویم، از این افراد گفتن و نوشتن رسالتی است که بر عهده تک تک ماست به خصوص اگر پای رنج و دردهای بزرگ‌مردان و زنانی میان باشد که روزی با تمام توان جوانی و مقتدرانه رفتند و از سلامتی خود گذشتند تا امروز ما در آرامش روزگار سپری کنیم.

بله، قصه، قصه جانبازان و ایثارگرانی است که چشم ها، پاها، دستها و گاه تمام هستی خود را در جبهه‌های جنگ جا گذاشتند،مردان مردی که جنگیدند تا آزادی و آزادگی اسیر دست ظلم نگردد؛ سروقامتان قد خمیده‌ای که نه تنها جسم، بلکه روح و روان و تمام وجود خود را در میدان‌های نبرد به یادگار گذاشتند و آمدند تا امروز نام سرزمین شان بلند و پرآوازه بماند..

و حالا بر تک تک مسئولان و مدیران و حتی مردم واجب است تا در هر زمان و مکان و موقعیتی از خواسته‌ها و نیازهایشان دفاع کنیم و این رسالت را تنها بر عهده ارگان‌های متولی امور ایثارگران نگذاریم.

شاید به همین خاطر بود که مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس نیز پای قصه پر غصه جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاعی را به صحن علنی شورای شهر شیراز باز کرد و به بخشی از مشکلات جامعه ایثارگران و جانبازان اشاره کرد و از لحظات طاقت‌فرسای زندگی این قشر سخن گفت.

از جانباز قطع نخاعی بستری در مرکز درمانی سلمان که حرف زد، انگار کوهی از مسئولیت بر سرم آوار شد و فهمیدم چقدر در حق این قشر مظلوم کوتاهی کرده‌ایم، بیماری که روزانه مجبور است 300 عدد قرص برای تسکین دردهایش استفاده کند، یعنی در ماه 9 هزار قرص را روانه جسمی کند که دیگر توانی برایش باقی نمانده تا شاید کمی و تنها اندکی از درد و رنجش کاسته شود.

سردار ابراهیم بیانی در نود و نهمین صحن علنی شورا با بیان اینکه در استان فارس قریب به 14 هزار و 500 شهید سرافراز وجود دارد که این تعداد شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، شهدای امنیت مرزهای جمهوری اسلامی، شهدای حوزه سلامت و حوادث امنیتی هستند، به 42 هزار جانباز و 2 هزار و 230 آزاده سرافراز استان هم اشاره و بخشی از نیازهایشان را عنوان کرد.

به گفته مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در بین جانبازان استان، 4 هزار جانباز اعصاب و روان وجود دارد که مظلوم‌ترین قشر جانباز و ایثارگر هستند که تنها یک مجموعه درمانی به آنها اختصاص داده شده است.

بیمارستان اعصاب و روان جنت، واقع در باغ جنت شیراز، در گوشه‌ای پرت و دور از دسترس که شاید خیلی از شهروندان هنوز نام آن هم نشنیده باشند و ندانند چه بزرگ‌مردانی در این مجموعه درمانی روز و شب‌های خود را به سختی سپری می‌کنند.

یا مرکز درمانی سلمان فارسی واقع در بلوار مدرس که مختص جانبازان قطع نخاعی است، بیمارانی که سالهاست ویلچر نشینی را برگزیدند تا پای هیچ اجنبی به خاک این سرزمین باز نشود.

 به گفته رئیس این مرکز توانبخشی، فارس سومین استان کشور در تعداد جانبازان نخاعی است که فقط با دارا بودن ۲۰ تخت بستری و بخش‌های پرستاری، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و پزشک عمومی به نزدیک به ۱۷۷ جانباز ضایعه نخاعی و حدود ۱۳۰ جانباز ضربه مغزی در سطح استان خدمات ارایه می‌دهد.

به اعتقاد بیانی جامعه ایثارگری حق بزرگی بر گردن تمامی مردم دارند، تک تک افراد جامعه از هر قشر و گروه و در هر لباسی مدیون جامعه ایثارگری هستند و می‌بایست هر یک از ما به نوبه خود پیگیر نیازها و مطالباتشان باشیم.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با طرح این پرسش که امروز چه خدمالتی برای این بیماران فراهم کنیم که بتواند تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیازها و رنج‌هایشان باشد؟ عنوان کرد که قطعا هیچ خدماتی نمی‌تواند جوابگوی درد و سختی جانبازان و غم بی پدر بزرگ شدن فرزندان شهدا باشد، اما ضرورت دارد هر یک از ما در هر جایگاه و منصبی این عزیزان را همراهی و حمایت کنیم تا شاید مرهمی باشد بر آلام و دردهایی که قریب به 37 سال است که تحمل می‌کنند.

به گزارش«شیرازه»، در استان فارس با قریب به 42 هزار جانباز، بیش از 4 هزار جانباز اعصاب و روان و تعداد بسیاری قطع نخاعی و ضایعه نخاعی تنها دو مجموعه درمانی، پیگیر مباحث درمان جانبازان و ایثارگران هستند که هریک از اینها به نوبه خود مشکلات و کمبودهایی دارند که سالیان سال است پیگیرش هسیتند و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

 این پایگاه تحلیلی خبری پیش از این در چند نوبت به مشکلات بیمارستان جنت و درخواست‌هایشان از مسئولان پرداخته(بیمارستان نیمه کاره جنت همچنان بلاتکلیف و چشم انتظار نگاه ویژه مسئولان) اما عملکرد مسئولان در قبال این قشر مظلوم، مصداق بارز ضرب‌المثل«گوش اگر گوش و تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است» می‌باشد.

لازم به ذکر است که در انتها تفاهمنامه‌ای سه جانبه بین شورا، شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت حمایت از این قشر بسته شد که امید است در حد کاغذ باقی نماند و شاهد حمایتهای موثر شورا و شهرداری شیراز با جامعه ایثارگری باشیم.

 انتهای پیام/224224





نظرات بینندگان