کد خبر: ۱۵۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
یک کارشناس علوم تغذیه:

عوامل فرهنگی و جنسیت دو عامل موثر بر چاقی است

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز چاقی را یک همه‌گیری دانست و در خصوص ارتباط آن با جنسیت و عوامل فرهنگی،گفت:مطالعات نشان داده که عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و البته جنسیت بر چاقی موثر است.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، به اعتقاد کارشناسان علوم تغذیه بیماری‌های غیرواگیر عامل ۶۲ درصد از مرگ و میرها در منطقه هستند که رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی آن است.

با توجه به نقش چاقی در بیماری‌های مختلف همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، استئوآرتریت و سرطان‌ها، سازمان جهانی بهداشت، چاقی را به عنوان یک همه‌گیری جهانی مطرح کرده و آن را یکی از ۱۰ عامل خطر مهم بیمار‌ی‌هایی می‌داند که موجب مرگ و میر می‌شود.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در جهان حدود یک میلیارد بزرگسال مبتلا به اضافه وزن و بیش از ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند که به استناد مطالعات انجام شده عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر چاقی موثر است.

کارشناسان علوم تغذیه بر این باورند که رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک از عوامل اصلی شیوع چاقی بوده و تغییر الگوهای حمل‌ونقل، افزایش استفاده از فناوری و همه‌گیری کرونا بر کاهش فعالیت بدنی تاثیر دارد و آمار مبتلایان به چاقی و اضافه وزن رو به افزایش است. به همین منظور امروزه تلاش نظام‌های سلامت در سراسر دنیا بر این است تا مردم را برای انتخاب شیوه زندگی سالم، انجام فعالیت بدنی منظم و انتخاب الگوی تغذیه مناسب توانمند کنند و دسترسی آنها را به اطلاعات مناسب بهبود بخشیده و مراقبت‌های بهداشتی را تقویت نمایند.

محدثه توکلی کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز چهارشنبه ۵ بهمن در یک کارگاه آموزشی،چاقی را یک همه‌گیری دانست که در حال افزایش است و در خصوص ارتباط آن با جنسیت و عوامل فرهنگی، گفت: امروزه مطالعات نشان داده که عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و البته جنسیت بر چاقی موثر است.

وی با بیان اینکه شیوع چاقی در مردان و زنان بین کشورها و حتی مردم یک کشور متفاوت است، افزود: به طور کلی شیوع چاقی در زنان نسبت به مردان بیشتر است، موضوعی که با بالارفتن سن افزایش می‌یابد و این تفاوت جنسیتی در کشورهای در حال توسعه به ویژه در خاورمیانه و آفریقای شمالی شدیدتر شده است.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در بانوان میانسال فاکتورهای بیولوژیکی و تغییرات هورمونی، توزیع چربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع با افزایش امکان خطر یا اثر منفی چاقی بر سلامتی همراه است.

عوامل فرهنگی و چاقی
 
توکلی گفت: عادت‌هایی که در خانواده شکل گرفته و تکرار می‌شود، می‌تواند بر وزن و سلامت بدن تاثیر بگذارد. برخی خانواده‌ها غذا و نوشیدنی‌هایی با چربی، نمک یا شکر بالا در دورهمی و میهمانی‌ها یا حتی وعده‌های اصلی غذایی خود مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ مذهبی، نژادی و اجتماعی به دلیل شکل دادن به عادت‌های زندگی بر وزن و سلامت بدن تاثیر می‌‍گذارد. در برخی فرهنگ‌ها غذا و نوشیدنی‌هایی مصرف می‌شود که از لحاظ چربی، قند و نمک مقادیر فراوانی دارد. عاداتی مانند سرخ کردن غذا، می‌تواند موجب افزایش دریافت کالری شود؛ مصرف غذاهای پرکالری، چربی و قند به طور منظم عاملی در ایجاد اضافه وزن و چاقی است.
 
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه ویژگی محل زندگی نیز از عوامل مؤثر بر چاقی و اضافه وزن است، گفت: به طور کلی ساکنان محله‌هایی که دارای مسیرهای پیاده‌روی و پارک مناسب است، به دلیل افزایش فعالیت بدنی با کاهش بروز چاقی مواجه هستند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچه محله‌ای دارای محرومیت بیشتری باشد، تعداد فروشگاه‌های کمتری داشته باشد، شیوع چاقی و اضافه وزن در ساکنان آن بیشتر است.

توکی در ادامه با بیان اینکه تفاوت‌های محیط زندگی (شهری در برابر روستایی) تفاوت واضحی در میزان شیوع اضافه وزن و چاقی نشان داده است، ادامه داد: در اغلب مطالعات، اضافه وزن و چاقی به طور قطعی با سکونت در شهر مرتبط است. گسترش شهرنشینی، افزایش درآمد و سرانه دریافت انر‍‍‍‍‍ژی در کنار کاهش تحرک فیزیکی، از علت های افزایش شیوع چاقی در جوامع در حال توسعه به شمار می‌رود.
 
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت والفجر شیرازاظهار کرد:طبقه‌ اجتماعی و عوامل فرهنگی در چاقی دخالت دارد، به گونه‌ای که در کشورهای توسعه یافته زنان طبقات پایین از زنان طبقات بالا چاق‌تر هستند؛ در این کشورها تصور بر اینست که افراد تحصیلکرده با پیام‌های بهداشتی مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی آشنا بوده و این آگاهی را در رفتارشان منعکس می‌کنند

وی معتقد است:تحصیلات دانشگاهی می‌تواند توجه به سلامت، وزن و ظاهر فیزیکی خاص (و در نتیجه تلاش برای دستیابی به یک اندازه یا شکل بدنی خاص) را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان