کد خبر: ۱۵۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه:

برای هر گام خصمانه دشمنان اقدام متقابلی داریم

یک کارشناس مسائل سیاسی، گفت: ما در مقابل برنامه‌های دشمن دست بسته نیستیم و برای هر گام خصمانه آنها اقدام متقابلی داریم. بنابراین اروپائی‌ها به خوبی می‌دانند که طرح و تصویب چنین موضوعی چه تبعات سنگینی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای آنها خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، پارلمان اروپا در اقدامی نابخردانه در روز ۲۹دی‌ماه۱۴۰۱در قطعنامه‌ای ضمن حمایت و همراهی با اغتشاشگران و جریانات معاند ضد ایرانی از شورای اروپا خواسته است که مقامات کشورمان را در فهرست تحریم‌ها قرار داده و همچنین از این شورا خواسته که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین را در لیست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهد.

اقدامی که واکنش اقشار مختلف کشورمان را در پی داشت و هر یک در بیانیه‌ها و گفنتگوهای رسانه‌ای این حرکت را محکوم کردند.


محمد رضا رنجبر دکتری علوم سیاسی و استاد دانشگاه پیام نور شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار این رسانه در محکومیت این مصوبه  ودر پاسخ به این سوال که چرا و به چه بهانه‌ای، اروپا در پی گنجاندن نام سپاه در فهرست گروه‌ها و نهادهای تروریستی برآمده است؟ عنوان کرد: این سوال از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول در مورد چرایی گنجاندن نام سپاه در فهرست گروه‌ها و نهادهای تروریستی توسط اتحادیه اروپاست، که به دلیل اینکه سوالی بنیادی و زیربنایی است بنابراین باید پاسخ بنیادی و زیربنایی به آن داد. به این معنا که پاسخ به این بخش از سوال ریشه در این پرسش دارد که چرا اروپایی ها و به ویزه چند کشور خاص(انگیس، فرانسه و به تناوب آلمان) به سرکردگی آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پی در پی و به روش‌های مختلف به مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند؟

علت اساسی این مقابله، تفاوت ماهوی انقلاب اسلامی با اندیشه‌های امپریالیستی جهان غرب، است  

وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت که علت اساسی این مقابله، تفاوت ماهوی انقلاب اسلامی با اندیشه‌های امپریالیستی جهان غرب، است. تفکر امپریالیسم یا به تعبیر گفتمان انقلاب اسلامی، اندیشه‌های استکباری جهان غرب از آغاز پیدایش در پی استعمار و استثمار ملت‌ها بوده است. آنان در طول تاریخ استعمار و با نگاه بالا به پاییین سایر ملت‌های عالم را به سلطه کشیده و از این رهگذر با بهره‌کشی و بیگاری از آنها و به قیمت نابودی سرمایه‌های مادی و معنوی کشورهای زیر سلطه تبدیل به قدرت مسلط شدند. در این میان یکی از مناطق مهم به لحاظ ژئوپولیتیک و ژئواستراژیک، منطقه غرب آسیا و یا به تعبیر غربی‌ها خاور میانه بود که توجه استکبار را به خود جلب کرد.

رنجبر ادامه داد: منابع سرشار مادی و معنوی این منطقه که از یک طرف مهد ادیان الهی و خاستگاه تمدن و از دیگر سو مرکز مهم تجارت و قلب تپنده انرژی جهان است، همیشه مورد طمع مستکبرین عالم بوده است، از این رو آنان با کمک به تجزیه و فروپاشی عثمانی به عنوان امپراتوری قدرتمند اسلامی و از سوی دیگر با سیاست نفوذ و سلطه بر ایران اسلامی به عنوان کشوری قدرتمند در جهان اسلام، به دنبال تحقق هژمونی خود بر این قسمت مهم از جغرافیای جهان بودند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان با استفاده از غفلت مسلمانان و خیانت سرسپردگان به استکبار، آنها موفق به تسلط بر کشورهای اسلامی شده و به دنبال آن با تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی به استحکام جای پای خود در این منطقه حیاتی پرداختند، اظهار کرد: این موضوع تا ظهور انقلاب اسلامی ادامه داشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که متاثر از اندیشه‌های اسلام ناب محمدی(ص ) و در پی بیداری امت اسلامی محقق شد، با پشتوانه غنی فکری و اندیشه‌ای خود، موفق شد تا ضمن به چالش کشیدن تفکر استعمار و استکبار تبدیل به الگوی مبارزه در سایر بلاد اسلامی و حتی غیر مسلمان شود. الگویی که اکنون چونان درخت تنومندی ریشه دوانیده و مستحکم شده است.

  قدرت‌های استعماری که مطامع و منافع خود را در منطقه غرب آسیا درخطر میبینند به هراس افتاده‌اند

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما این الگو را مقاومت اسلامی می نامیم، عنوان کرد: طبیعی است که قدرت‌های استعماری که مطامع و منافع خود را در منطقه غرب آسیا درخطر میبینند به هراس افتاده و با توجه به تقویت روزافزون جبهه مقاومت به رهبری ایران اسلامی، آینده‌ای ترسناک و تاریک را برای خود متصور شوند. نکته جالب توجه اینجاست که ایرانی که تبدیل به کانون جبهه مقاومت در مقابل مستکبرین شده است، در گذشته‌ای نه چندان دور ژاندارم غرب و نوکر تمام عیار در راستای تامین منافع آنان بود. به همین دلیل به چالش کشیدن هژمونی غرب توسط جبهه مقاومت برای آنان بسیار سخت و ناگوار است.

رنجبر افزود: در ابتدا به دلیل عدم پیش‌بینی آنها از ماهیت و حرکت انقلاب اسلامی، نوعی سردرگمی در آنها ایجاد شد اما به مرور کابوس هراسناک غرب از انقلاب اسلامی برای آنها تعبیر شد. از این رو آنان در وهله‌های مختلف و با تاکتیک‌های متفاوت در پی براندازی نظام اسلامی بوده‌اند و اکنون آنان به  نقطه ای رسیده اند که نه دیگر قدرت گذشته را دارند که بتوانند شاخ و شانه بکشند و نه تاب دیدن گسترش روز افزون جبهه انقلاب اسلامی را، بنابراین به درجه‌ای از استیصال رسیده‌اند که حتی به تمامی نرم‌های مصرح در حقوق بین‌الملل که تو سط خوشان تعریف شده است نیز پایبند نبوده و در صدد تحریم سپاه مقتدر که بخشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است می باشند. سپاهی که به گواه دوست و دشمن در هم کوبنده تروریست‌های اعزامی از بلاد غرب  بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین حرکت اتحادیه اروپا در راستای همان انتقام تاریخی از انقلاب اسلامی ایران است و هم اکنون نیز با بهانه‌ای تازه سپاه را که نماد تفکر انقلاب اسلامی است را مورد هجمه قرار داده‌اند.

غربی‌ها در پی انتقام‌جویی از انقلاب اسلامی هستند

این کنشگر مسائل سیاسی ادامه داد: با این توضیحات روشن شد که بخش دوم سوال(به چه بهانه‌ای، اروپا در پی گنجاندن نام سپاه در فهرست گروه‌ها و نهادهای تروریستی برآمده است؟)، بیشتر جنبه روبنایی دارد. چرا که همانگونه که گفته شد غربی‌ها در پی انتقام‌جویی از انقلاب اسلامی هستند که در پی هویت‌خواهی و استقلال ایران اسلامی شکل گرفته و دست آنها را از غارت منابع مادی و معنوی ایران اسلامی قطع کرد به هر بهانه‌ای خواستار براندازی و یا ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند از همین رو در این مقطع زمانی که دشمنان انقلاب با تاکتیک جنگ ترکیبی به اعتشاشات داخلی دامن زده و از این طریق اذناب خویش را در داخل و خارج از کشور به صف کردند زمینه را مساعد دیدند که یکی از ارکان مهم تفکر انقلاب اسلامی(سپاه پاسداران)را مورد هجمه قرار دهند.

موضوعات مطرح در پارلمان مذکور بیشتر جنبه مشورتی و نمایشی دارد

چرا اروپائی ها در تصویب رسمی و نهایی خود مرددند؟ دیگر سوالی بود که رنجبر به آن اینگونه پاسخ داد: در ابتدا باید گفت که این طرح ابتدا در پارلمان اروپا مطرح شده، این در حالیست که موضوعات مطرح در پارلمان مذکور بیشتر جنبه مشورتی و نمایشی دارد. آنها تحت تاثیر اطلاعات نادرستی که توسط عده‌ای وطن فروش که برای امرارمعاش  به هر ذلتی تن می‌دهند تصور کردند که جمهوری اسلامی هم اکنون در موضع ضعف قرار دارد. بنابراین  به طرح ادعا‌های بدون پشتوانه پرداختند. آنها حتی در این راستا کمپین تمسخر آمیز "من وکالت میدهم" را به راه انداخته و  ربع پهلوی را به عنوان محور دشمنان جمهوری اسلامی مطرح کردند اما در عمل دیدند که چنین حرکات مضحکی راه به جایی نبرد. به همین دلیل آنها چون گذشته دچار سرخوردگی شده و در عمل  طرح موضوع تروریستی خواندن سپاه را کنار نهادند.

دشمن به دنبال هیاهوی رسانه ای و به تبع آن ملتهب کردن بازار و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم است

این استاد دانشگاه که خود تحصیل کرده رشته علوم سیاسی است، در واکنش به این سوال که در صورت تصویب طرح و تصمیم یاد شده چه تبعاتی برای سپاه متصورند؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در عمل مورد تحریم و دشمنی غربی‌ها بوده و از این رهگذر هیج نتیجه‌ای برای آنها نداشته است، به نظر می‌رسد که هم‌اکنون نیز درعمل هیچ تبعاتی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخواهد داشت. بدین ترتیب بر اساس تاکتیک جنگ ترکیبی یکی از اهدافی که  آنها دنبال می‌کنند، هیاهوی رسانه ای و به تبع آن  ملتهب کردن بازار و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم می‌باشد؛ هدف بعدی آنها که مزورانه آن‌ را دنبال می‌کنند ایجاد دوگانه‌سازی و تفرقه بین سپاه وسایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است تا ازاین طریق به زعم خود بتوانند به صلابت و اقتدار نیروهای مسلح خدشه وارد کرده و از این طریق نفوذ منطقه‌ای انقلاب اسلامی را محدود کنند اما به تعبیر فرمانده معظم کل قوا آنها هنوز ایران اسلامی را نشناخته‌اند.

بن‌مایه تفکر انقلاب اسلامی مقاومت است  

استاد دانشگاه پیام نور فارس در  پاسخ اینکه واکنش ایران در قبال تصویب طرح یاد شده چیست؟ و چرا برای اروپا هزینه‌ای گران پیش‌بینی می‌شود؟ تصریح کرد: بن‌مایه تفکر انقلاب اسلامی مقاومت است و همین اندیشه تا کنون توانسته است کشور را از تندبادهای حوادث گذر دهد. تفکر مقاومت معتقد است که اگر در برابر جبهه استعمار و استکبار یک قدم عقب نشینی شود آنها گام بعدی را بر می‌دارند چرا که اساساً دیگران را برده خود به حساب می‌آورند.

اروپائی‌ها به خوبی می‌دانند که طرح و تصویب چنین موضوعی چه تبعات سنگینی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای آنها خواهد داشت

وی افزود: جمهوری اسلامی این موضوع را به خوبی از تاریخ تجربه کرده است. به همین دلیل دیدیم که تمامی ارکان نظام در مقابل این هجمه موضع‌گیری خوبی انجام دادند. بنابراین همان‌طور که مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی اعلام کردند ما در مقابل برنامه‌های آنها دست بسته نیستیم و برای هر گام خصمانه آنها اقدام متقابلی داریم. بنابراین اروپائی‌ها به خوبی می‌دانند که طرح و تصویب چنین موضوعی چه تبعات سنگینی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای آنها خواهد داشت چرا که آنها باید بدانند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مانند برخی ازارتش‌های منطقه، نیروی اجاره‌ای نبوده و بلکه نیرویی خوداتکا، مومن و جان برکف هستند.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان