کد خبر: ۱۵۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
یادداشت:

ارکان انقلاب اسلامی ایران و مولفه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و در چنین ایامی نگاهی دوباره به ویژگی‌های این نهضت تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین مردمی و دستاوردهای بزرگ آن می‌تواند چراغ روشنی برای ادامه حرکت تاریخ ساز ملت مومن و انقلابی ایران باشد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، انقلاب اسلامی به گواهی همه سیاسیون و صاحب نظران دنیا، مردمی‌ترین انقلاب در قرون اخیر است که با رهبری شجاعانه و بی‌نظیر حضرت امام خمینی(ره)،هدایت و در پرتو تالش و مجاهدت مبارزان و ایثار و شهادت قشرهای مختلف مردم به پیروزی رسید و سرآغاز تحوالت عظیم در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی شد.

شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که نشان دهنده ماهیت انقلاب اسلامی است در جریان راهپیمایی‌های عظیم ملت ایران در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی مطرح و با قرار گرفتن در اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به یکی از مهمترین و ماندگارترین ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل گردید.

ملت رشید و جامعه بالنده ایران اسلامی برای بدست آوردن استقلال واقعی خود و حاکم ساختن دستورات و ارزش‌های دینی، طی سالیان دراز تالش‌های بی‌وقفه‌ای از خود نشان داد که بارزترین آنها حرکت توفنده ملت ایران از قیام 15 خرداد تا یوم الله 22 بهمن در سال 57 است.

انقلاب اسلامی، در واقع تدوام حرکت‌های ضد استبدادی و ضداستعماری ملت فهیم و خداجوی ایران اسلامی،در دهه‌های اخیر بود که با تکیه بر سه مولفه اصلی، اسلام رهبری و مردم، سرعت گرفت و به بهترین شکل به نتیجه رسید و یقینا تداوم نهضت نیز مستلزم حضور و همراهی این مولفه‌ها خواهد بود. همگامی این سه عنصر که در به ثمر رسیدن قیام فراگیر ملت ایران و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته و تعیین کننده‌ای داشت همواره مورد توجه و تهاجم دشمنان انقلاب اسلامی بوده است.

1 -رهبری : باید در نظر داشت که عدم رضایت عمومی از قدرت سیاسی و دو قطبی شدن جامعه لزوماً منجر به انقلاب نمی‌شود. مرحله مقدماتی هر انقلابی همانا مشارکت عموم مردم در امر انقلاب است که به صورت انفجاری حادّ در داخل جامعه صورت می‌پذیرد. چنانچه این مشارکت و حضور از رهبری قوی برخوردار نباشد و رهبری نتواند این حرکت را به نحو مطلوبی هدایت کند یا نتواند تحرک لالزم را در تشکیل نهادهای سیاسی ایجاد کند, به پیروزی انقلاب نمی‌توان امیدوار بود.

مشخصات رهبرانقلاب را می‌توان در 3 مورد زیر بررسی کرد.

الف)ایدئولوگ انقلاب یا بنیان‌گذار مکتب فکری و طراح ایدئولوژی انقلاب

ب)رهبر انقلاب یا قهرمان و فرمانده کل عملیات انقلاب

ج) زمامدار حکومت انقلابی یا سیاستمدار و یا در واقع معمار جامعه پس از پیروزی انقلاب این سه چهره رهبری می‌تواند در یک نفر جمع باشد و این ایده‌آل‌ترین و موفق‌ترین نوع رهبری انقلاب است.

2 -ایدئولوژی: عنصر متغیری که به جدایی بین گروه‌های اجتماعی منجر می‌گردد, ایدئولوژی آنان یا به عبارت دیگر ساخت ارزشی مخصوص هر یک از گروه‌ها می‌باشد. بدون وجود ایدئولوژی گروه‌های پراکنده اجتماعی قادر به اتحاد با یکدیگر نیستند. نیاز به رهایی شاید شرطی الزام برای انقلاب باشد. اما یک انقلاب باید یک ایدئولوژی معطوف به آینده با چارچوبی مطلوب برای تعویض پایه‌های ارزشی داشته باشد.

ایدئولوژی‌ها به عنوان رقیبانی در برابر ساخت ارزشی کهنه قد علم می‌کنند و ساخت ارزشی جامعه‌ای را که از ماهیت یک نظام متعادل و فعال برخوردار است, توصیف و تبیین میکنند, برخی ایدئولوژی‌ها شامل اعتقاداتی محدود هستند و کاربرد روانی آنها فقط در کاستن از ناراحتی وجدان عمومی با مقّصر جلوه دادن موضوعی به عنوان عامل تمام نارسایی‌ها است. لیکن ایدئولوژی انقلاب یعنی برنامه‌ای برای تحول فوری در وضع فعلی. گاهی ایدئولوژی‌های انقلاب دارای ماهیت مذهبی بوده و معتقد به برخورداری حامیان خود از امدادهای الهی می‌باشند و در حقیقت بر مجموعه‌ای از ارزش‌های دینی استوار هستند.

3-مردم : باید توجه داشت که انقلاب‌های بزرگ ، انقلاب‌های اجتماعی‌اند ولذا خصایص اجتماعی دارند یعنی انفرادی نیستند . ضمن اینکه در بردارنده همزیستی و همکاری متقابل حول منابع و اهداف مشترک هستند، نکته بعد اینکه به جهت اینکه عمومی هستند, خالص نیستند و بیشتر, ترکیبی هستند از سلایق و نظرها که عمدتاً در موضوع فروپاشی نظام مستقر, اتفاق نظر دارند و نکته آخر اینکه هر چند در یک تقسیم‌‌بندی می‌توان بین رهبران و توده مردم تفکیک قائل شد اما باید پذیرفت که انقلاب‌های اجتماعی وسعت و عظمت زیادی دارند و به همین جهت نیز همواره آسیب پذیر بوده اند.

دشمنان در چهل و سه سال گذشته به انحاء مختلف کوشیده‌اند تا بین این سه مولفه تفرقه و جدایی بیاندازند،که البته با هوشیاری رهبری معظم انقلاب و بصیرت و حضور به موقع ملت بصیر ایران اسلامی ،تاکنون موفق به این کار نشده اند .ولی تلاش آنان برای رسیدن به این هدف شوم ،در قالب جنگ نرم و استحاله فرهنگی، همچنان ادامه دارد.

دشمنان ملت ایران، از این مسئله غافل هستند، که حمایت مردم ایران، از انقلاب اسلامی و نظام برخواسته از آن بر اساس باورهای دینی و تعهد انقلابی صورت می‌گیرد و به همین خاطر است که افزایش فشارها و توطئه‌ها، از جمله تشدید تحریم‌ها، نتوانسته در عزم و اراده آنان برای مقابله با توطئه‌های دشمنان خللی ایجاد نماید.

اطاعت از رهبری، همت، وحدت و احساس مسئولیت مردم ایران برای حفظ استقلال و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، نتیجه جاری بودن روحیه آزادگی، استقال‌خواهی، ایثار و فداکاری در میان آحاد ملت ایران است و این روحیه، باید سرمشق همه مسئولان و کارگزاران نظام باشد .تا در هر شرایطی با تبعیت از مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حفظ وحدت و انسجام ملی را سرلوحه امور خود قرار داده و براساس تکلیف دینی و وظیفه انقلابی  به خدمت صادقانه به مردم، بیش از پیش همت گمارند.بصیرت ملت ایران و بهره‌مندی آنان از تجربیات گران‌بهای سیاسی و تاریخی باعث گردیده تا در مواقع حساس و سرنوشت‌ساز با وحدت و انسجام در کنار یکدیگر به مقابله با تهدیدات دشمنان برخیزند و این حضور همیشگی بزرگترین مانع در راه عملی شدن نقشه‌های شوم دشمنان است.

در شرایط کنونی هم که سردمداران آمریکا و جنایتکاران صهیونیست، بیش از هر زمان دیگر، تحرکات و برنامه‌های خود را بر پایه تضعیف قدرت ملی و کاهش اقتدار ایرانیان بنا نهاده‌اند همه دلسوزان و علاقمندان به مبانی دینی و مصالح ملی وظیفه دارند که با حضور پرصلابت خود در راهپیمایی باشکوه 22بهمن فریاد رسای خود در پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی  و اهداف شهدای را به گوش جهان‌یان برسانند.

گرامی‌داشت دهه فجر و به ویژه شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، درس عملی از بصیرت و آگاهی و تجلی همبستگی ملی ایرانیان برای دفاع از اصول و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی است و یقینا ملت سرافراز ایران با حضور گسترده در این مراسم، برگ زرین دیگری بر دفتر سراسر شور و حماسه خود خواهند افزود. همه وظیفه دارند که در راهپیمایی 22بهمن با صلابت  حضور یابند.

نویسنده: علی ضامن راحمی ، محقق و استاد دانشگاه 

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان