کد خبر: ۱۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس:

در دهه فجر امسال ۷۵ پروژه راهداری با اعتبار ٩٧٧ میلیارد تومان در فارس به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس از افتتاح و بهره‌برداری از ۷۵ پروژه راهداری با اعتبار ٩٧٧ میلیارد تومان در دهه فجر امسال در استان فارس خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، علیرضا راستیار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس امروز دوشنبه 10 بهمن ماه در نشست خبری که به مناسبت اعلام طرح‌های دهه فجر این اداره کل، برگزار شده بود، به طرح‌های قابل افتتاح راهداری فارس در سر فصل‌های نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی و پل‌ها، ساخت و توسعه راه‌های روستایی، ایمنی و حریم راه‌ها، حمل و نقل و تاسیس شرکت‌های حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ٧٥ پروژه راهداری استان با اعتباری بالغ ٩٧٧ میلیارد تومان در دهه فجر به افتتاح و بهره برداری می‌رسد.

فارس رتبه نخست کشور در شاخص طول‌ جاده‌ها را دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان فارس با دارا بودن ٢١ هزار کیلومتر راه  که ٥٠ هزار کیلومتر آن همسنگ است، رتبه نخست کشور در شاخص طول‌ جاده‌ها را دارد، به رتبه نخست فارس از نظر پل‌های مواصلاتی در کشور نیز اشاره و عنوان کرد: حدود ٣٥ هزار پل در محورهای مواصلاتی این استان وجود دارد که در راستای ساماندهی، شناسنامه ابنیه فنی ویژه آنها در دستور کار قرر گرفته است.

راستیار در ادامه با بیان اینکه بیشترین مطالبات مردمی در استان در زمینه ساماندهی راه‌های روستایی است، بیان کرد: ١٢ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که ٥٠ درصد آن به صورت آسفالته و مابقی خاکی و شوسه است، به همین خاطر احداث راه روستایی برای روستاهای بالای ٢٠ خانوار در دستور کار راهداری قرار دارد.

١٥٩ روستا در فارس فاقد راه آسفالته هستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه داد: ١٥٩ روستا در فارس فاقد راه آسفالته هستند که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با همکاری استانداری فارس در سطح ملی منعقد و مقرر شده که ٦٧٠ کیلومتر راه روستایی برای این تعداد روستا تا سه سال آینده احداث شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد کهه از ٣٧ شهرستان فارس، ٧ شهرستان در حوزه جنوب و مابقی توسط راهداری فارس مدیریت می‌شود؛ همچنین طرحی پیش‌بینی شده تا شیراز را مرکز ثقل عملیاتی تعریف کنیم که در این راستا مقرر شد تا شعاع ٣٠ کیلومتری محورهای ۵ گانه را تا پایان سال، به‌سازی و اسفالت کنیم و به تدریج ضمن تداوم این امر، میزان آن هم افزایش یابد.

راستیار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ٢٦٥ شرکت فعال حوزه حمل و نقل کالا در فارس، گفت: طی ١٠ ماهه امسال 2 میلیون بارنامه به میزان ٢٦.٢ میلیون تن صادر شده است.

مدیرکل راهداری فارس با بیان اینکه ۴۲ هزار ناوگان با  ٦٠ هزار نفر راننده داریم که رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل مسافر نیز، ١٤٦ شرکت فعال داریم که ١٩ شرکت آن در پایانه کاراندیش مستقر هستند؛ چهار هزار و ۲۰۰ ناوگان حوزه مسافر داریم که بیشترین آن مریوط به سواری‌های کرایه‌ای است.

وی افزود: امسال ٨٠٠ هزار سفر با جایجایی ٨ میلیون و ٢٠٠ هزار مسافر داشته‌ایم که رشد ٦ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

راستیار در ادامه این نشست به عملیات راهداری زمستانه هم گذری زد و گفت: از تیرماه هر سال مدیریت عملیات راهداری زمستانه در دستور کار قرار می‌گیرد، به همین منظور از تیرماه امسال نیز مقدمات تجهیزات راهداری زمستانه را پیش‌بینی کردیم.

مدیرکل راهداری فارس در ادامه با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان راهداری در کشور و استان فارس، اعلام کرد: ٤٣٠ ماشین الات راهداری در محورهای مواصلاتی استان در زمان بارش برف و باران مستقر می‌شوند؛٧٠٠ راهدار به صورت تخصصی ٢٤ ساعت قبل از بارش باران و برف تا ٤٨ ساعت پس از هر بارش در محورها مستقر می‌شوند و بخشی از ناوگان راهداری فارس نیز تحت عنوان ماشین‌آلات مدیریت بحران فعال است.

١٢١ نقطه پر تصادف در فارس معرفی و تا پایان سال گذشته ۵۲ نقطه ایمن‌سازی شد

وی به ساماندهی نقاط حادثه خیز در فارس نیز اشاره و بیان کرد: طی سال ٩٤ برنامه‌ای در سطح ملی مبنی بر شناسایی نقاط خادثه خیر سطح کشور رقم خورد که ١٢١ نقطه پر تصادف در فارس معرفی و تا پایان سال گذشته 52 نقطه ایمن‌سازی شد.

راستیار گفت: مقرر شده بود که ٥٠ درصد باقی مانده را تا پایان امسال و ٥٠ درصد دیگر را تا سال آینده انجام دهیم؛ تاکنون صورتجلسه مربوط به ایمن‌سازی ١١٣ نقطه از پلیس راهور دریافت شده و امید است تعدادی از ٨ نقطه باقی مانده هم با تامین اعتبار، تعیین تکلیف شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با یادآوری اینکه نصب علائم به شکل مستمر در دستور کار قرار دارد، گفت: به دلیل سرقت علائم، از دادگستری درخواست کرده‌ایم که برای تشدید جرائم مرتبط، چاره‌اندیشی شود. البته جایگزینی تابلوهای کامپوزیتی به جای فلزی، تاحدودی این عارضه را کاهش خواهد داد.

راستیار در پایان این نشست به آخرین وضعیت کمربندی شیراز هم اشاره‌ای کرد و گفت: براساس تدبیر استاندار فارس در شورای ترافیک، این محور بین شهرداری و راهداری تقسیم و موضوع ابلاغ شده است؛ براین اساس، راهداری برای به‌سازی محدوده تحت مدیریت اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان