کد خبر: ۱۵۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد:

نان درمان‌گر در مسیر نانوایی‌های شیراز

به باور متخصصان علم تغذیه نانی می‌تواند انرژی بدن را تامین کند که شامل ویتامین‌ها و مواد آلی و معدنی به همراه آنزیم‌های مورد نیاز بدن باشد.
 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، روزی روزگاری و در زمان‌هایی نه چندان دور در روستاها و برخی شهر‌های کوچک فصل برداشت گندم که می‌شد خانواده‌ها به جای خرید آرد،غله گندم خریداری می‌کردند و به آسیاب برده و آرد تهیه می‌کردند. آردی که اگر چه پخت آن سخت بود اما سلامتی و تندرستی اعضای خانواده را تضمین  می‌نمود.

با پیشرفت علم و بروز شدن صنعت رفته رفته آسیاب‌ها جای خود را به دستگاه‌‌های بزرگی دادند که هنری جز جدا کردن اجزا مفید گندم و تبدیل آن به آٰرد سفید ندارند. این آرد سفید گر چه پختی راحت‌تر و قیمتی مناسب‌تر دارد اما محصول آن که نان سفید یا لواش نام دارد، هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین خوبی برای نان کامل باشد. چرا که نان حاصل از آرد کامل مزایای زیادی دارد به گونه‌ای که کارشناسان علم تغذیه از آن به عنوان نان درمان‌گر یاد می‌کنند.

اکنون پس از گذشت چند سال از عمر نان‌های محلی و آرد کاملی که آسیابان به دست مردم می‌دادند، باز هم متخصصان علوم تغذیه و متولیان بهداشت و درمان به این باور و نتیجه رسیده‌اند که نان درمان‌گر باید به سفره خانوارها باز گردد تا بسیاری از عوارض و بیمار‌های قلب و عروقی، سرطان، چاقی،کمبود ویتامین و... از زندگی بشر رخت بربندد و همانند قدیم سلامت جسم انسان‌ها تضمین شود.

در همین راستا و در گزارش پیش رو گفتگویی با سید محمد مظلومی استاد دانشکده تغذیه و مدیر نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داده‌ایم که در این گفت و شنود بر اهمیت نان کامل تاکید شده است.

انواع نان و مزایای هر کدام، از اولین مواردی بود که مظلومی به آن اشاره کرد و گفت: نان کامل، نان سبوس‌دار و نان سفید سه دسته نانی است که از آرد‌های تهیه شده به سه شیوه به دست ‌می‌ایند. آرد کامل حاصل آسیاب کردن گندم است که جوانه و سبوس از آن جدا نمی‌شود و سایر اجزای مغذی گندم را دارا می‌باشد، پختن آرد کامل به دلیل نیاز به تحمیر بیشتر سخت است، دوم آرد سفید که بیش از ۲۰ درصد اجزا گندم شامل سبوس و جوانه از آن جدا شده و برخی لایه‌های مغذی نیز دور ریخته می‌شود که به لحاظ تغذیه خاصیت کم‌تری دارد و سوم نوعی از آرد است که نه کامل است و نه سفید یعنی چیزی بین این دو که آرد سبوس‌دار نامیده می‌شود که فاقد جوانه است و بخشی از سبوس هم جدا می کنند.

مزایای نان کامل از دیگر مواردی است که این کارشناس و استاد دانشکده علوم تغذیه شیراز به آن اشاره کرد و افزود: نان کامل چون حاوی جوانه است طبیعتا انتظار داریم که خواص تغذیه زیادی داشته باشد چرا که شامل انواع ویتامین‌ها ،فیبر و ترکیبات مفید گندم است.

رسالت نان کامل عبارت است از تامین انرژی بدن، پیشگیری از بیماری  و درمان بیماری، پس  به باور متخصصان علم تغذیه نانی می‌تواند انرژی بدن را تامین کند که شامل ویتامین‌ها و مواد آلی و معدنی به همراه آنزیم‌های مورد نیاز بدن باشد.

مریم مهارت کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از این در گفتگو با شیرازه به مزایای نان کامل اشاره کرده و گفته بود، نان کاملی که از آرد گندم کامل تهیه شده است به علت اینکه هر سه لایه گندم ( سبوس ، دانه ،‌ آندوسفر) در آن حفظ می‌شود، سرشار از مواد مغذی مانند نیاسین، منیزیم، منگنز، آهن، روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، کروم، امگا3، انواع ویتامین و فیبر و اسید فولیک است.

وی اضافه کرد: نان کامل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش اسپرم و خون‌سازی و کمبود آن عامل نازایی‌ها و کم‌خونی است.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: نان کامل دارای فسفر ( استخوان‌ساز ، تنظیم کننده کارکرد اعصاب ، جذب کننده کلسیم )  و منیزیم ( ضد سرطان ، سازنده سلول‌های عصبی ) و سیلیس( استحکام بخش دندان‌ها ، تنظیم کننده ترشح انسولین ، تقویت کننده کارکرد قلب و کلیه‌ها ) است. همچنین سرشار از لیگنان می‌باشد که محافظت کننده در برار سرطان سینه و بیماری قلبی است.

به گفته متخصصان حوزه سلامت نان کامل درمان‌گر بوده و به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند و جالب است بدانید نان حاصل از آرد کامل به رنگ دانه‌های  گندم طلایی و ماندگار و معطر است. لاغر کننده و ملین نیز می‌باشد.

مظلومی در ادامه در خصوص نان کامل، عنوان کرد: تقریبا ۶۹ درصد آرد کامل نشاسته  و قند و مابقی اجزایی است که برای سلامتی بسار مهم است.

به دلیل استقبال مردم «طرح تولید نان کامل» در فارس تداوم خواهد داشت

مدیر نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اجرای آزمایشی طرح تولید نان کامل در شیراز از هشت روز پیش اشاره کرد و گفت: نان کامل مثل سنگک، تافتون، بربری در حال حاضر در ۱۷نانوایی در سطح شیراز نان کامل عرضه می کنند و این طرح اولین بار در کشور و توسط استان فارس در حال اجرا می‌باشد که مهم ترین ویژگی ان این است که با آرد یارانه‌ای که به نانوایی ها داده می‌شود پخت صوریت می‌گیرد.

مظلومی با اشاره به اینکه وقتی جوانه گندم و بخشی از سبوس آن را می‌گیرند، میزان آهن گندم تقریبا به نصف کاهش پیدا می‌کند، افزود: یا تیامین که از ۵.۸ میکروگرم در گرم در ارد کامل به تقریبا در ۴ در آرد سبوس دار و به ۲/۲ در آرد سفید می‌رسد که خیلی کاهش دارد. یا مقدار نیاسین بر اساس میکروگرم در گرم از ۲۵‌آرد کامل به ۱۰ در آرد سبوس‌دار و به ۵ در آرد سفید کاهش پیدا می‌کند یا مقدار روی در آرد کامل گندم ۲۹قسمت در میلیون است که در آرد سبوس‌دار مخصوص نان سنگک به ۱۸قسمت در میلیون و درآرد سفید به ۸ قسمت در میلیون کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر، قند آرد کامل ۷۰درصد، در آرد سبوس دار ۷۷%است و در آرد سفید ۸۳% است که خود نشان می‌دهد آرد سفید خاصیت چاقی بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این طرح  از ۱۶بهمن ماه در شهر شیراز شروع شد ،شیفت نان معمولی در نانوایی‌ها تغییر نکرده بلکه یک شیفت اضافه شده است که آنها از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۰:۳۰نان کامل عرضه خواهند کردو قیمت نان کامل هم چندان افزایش ندارد

کلام آخر اینکه:

توصیه‌های جهانی در خصوص تغذیه‌های سالم ۵۰%غلات مصرفی روزانه باید کامل باشد و متاسفانه در فرهنگ ایرانی چنین چیزی وحود ندارد و بیشتر مردم از برنج آب کش و برنج سفید شده که سبوس آن گرفته شده یا از نان سفید استفاده می کنند که آنهم سبوس و فیبر و جوانه‌اش جدا شده و اینها خطر بیماری مختلف را در کشور افزایش داده ازجمله سرطان که وضعیت مناسبی نداریم و درحال افزایش است.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان