کد خبر: ۱۵۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از صعود قیمت صیفی‌جات؛

قیمت تند و تیز پیاز اشک مصرف کنندگان را درآورد

این روزها شاهد گرانی روز افزون برخی اقلام از جمله پیاز هستیم تا حدی که قیمت این محصول که نقش موثری در سبد غذایی خانوارها دارد به مرز ۴۰ هزار تومان هم در بازار شیراز رسید.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در آذرماه سال جاری قیمت بی رویه سه محصول سیب زمینی، گوجه فرنگی زراعی و پیاز موجب شد تا بازار صیفی‌جات و تره بار دچار تنش شده و نارضایتی‌های مردم را در پی داشته باشد.

در همین راستا معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ۱۱ آذر ماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که این عوارض موقتی است و زمانی که قیمت بازار به حد متعادل برسد به گونه‌ای که فاصله قیمت سر مزرعه تا مصرف کننده به یک عدد مشخص برسد قطعا این عوارض برداشته خواهد شد و شاهد کاهش قیمت این سه محصول خواهیم بود.

اما اکنون پس از گذشته قریب به سه ماه از این ماجرا همچنان شاهد گرانی روز افزون برخی اقلام از جمله پیاز هستیم تا حدی که قیمت این محصول که نقش موثری در سبد غذایی خانوارها دارد به مرز ۴۰ هزار تومان هم در بازار شیراز رسید و این اتفاق درست زمانی اوج گرفت که علی‌رغم فشارهای اقتصادی نارضایتی‌های این چند ماهه و اعتراضات و اغتشاشات و در هنگامه‌ای که دشمنان از آب گل آلود ماهی می‌گرفتند تا شاید مردم را دلسرد کنند تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت نکنند، شاهد حضور بی‌سابقه مردمی بودیم که همواره با شور و شعور خود معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نه تنها ایران بلکه جهان اسلام را بر هم زده و تعیین‌کننده بوده‌اند.

به همین خاطر عده‌ای از اصحاب رسانه فارس به همراه یکی از تشکل‌های مردمی در بازار میوه و تره بار شیراز حضور پیدا کردند تا به بررسی زوایای مختلف گرانی این محصول بپردازند.

اگرچه طبق دعوت رسمی از طریق تشکل مردمی و مطالبه گر نجات، رئیس سازمان صمت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس سازمان بازرسی استان، شهردار شیراز و برخی مسئولان شهری و استانی دعوت شده بودند، اما هر یک از روسای ادارات مذکور علیرغم مهم بودن موضوع فقط به حضور معاونت یا کارشناسان خود در این برنامه اکتفا کردند.

 بر اساس بازدید میدانی از میوه فروشی‌های سطح شهر شیراز قیمت پیاز سفید از مرز ۳۷ هزار تومان هم عبور کرده که البته چند نرخی بودن این محصول در نقاط مختلف شهر خود حدیث مفصلی است.

گرانی این محصول در حالی رخ داده که به گفته فعالین و تولیدکنندگان این بخش، کمبودی در حوزه تولید پیاز وجود ندارد و به خوبی پیداست که رد پای دلالان در تعیین قیمت ها نقش بسزایی در افزایش قیمت دارد که یکی از اصلی ترین عوامل گرانی های بازار است.

اگرچه مسئولان مربوطه مدعی هستند که طی روزهای اخیر جلوی صادرات پیاز جهت تعادل‌بخشی بازار گرفته شده اما مدیران میوه و تره بار شیراز حرف از صادرات این محصول به پاکستان می‌زنند و همین امر را یکی از دلایل گرانی قیمت آن می‌دانند.

 پس از بررسی و بازدید اصحاب رسانه از میدان میوه و تره بار، جلسه مشترکی با موضوع چرایی کمبود عرضه محصولات که حرف برخی از غرفه‌داران هم بود و ضعف چرخه قیمت‌گذاری بین مسئولان حاضر در برنامه برگزار شد.

صادرات پیاز در چند ماهه اخیر به یکی از کشورهای همسایه علت کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز

مهدی حسنی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت فارس در این باره گفت: محصولات کشاورزی همانند کالاهای صنعتی نیست چون کیفیت و هزینه تمام شده در قیمت محصول تاثیر بسزایی دارد .

وی صادرات پیاز در چند ماهه اخیر به یکی از کشورهای همسایه را علت کاهش عرضه و افزایش قیمت آن دانست.


کمبود نیروی انسانی در حوزه نظارت های میدانی

علیرضا شیخ مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز کمبود نیروی انسانی در حوزه نظارت های میدانی را از دلایل ضعف نظارت ها عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل با همکاری بسیج اصناف، سازمان صمت و اتاق اصناف در حال رفع این کمبود‌هستیم.

پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جهت پیگیری تکمیلی در روزهای آتی به سراغ رئیس سازمان صمت، رئیس جهاد کشاورزی استان، رئیس سازمان بازرسی استان و دیگر متولیان امر  خواهد رفت.

امید است مسئولان دلسوزانه و پاسخگو پیگیر حل این معضل باشند.


 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان