کد خبر: ۱۵۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
کیمیای سعادت در وجود امام حسین علیه السلام؛

سوم شعبان پرتویی از عظمت حسین‌بن‌علی(ع) است

عظمت روز سوم شعبان را باید به‌ عنوان پرتوی از عظمت حسین‌بن‌علی(ع) به‌ حساب و به‌ شمار آورد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، امروز سوم شعبان مصادف با میلاد بزرگ‌مردی است که جهانی را واله و شیدای خود کرده است.

 عظمت روز سوم شعبان را باید به‌ عنوان پرتوی از عظمت حسین‌بن‌علی(ع) به‌ حساب و به‌ شمار آورد.

 روز بزرگی است، چون در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکتش، قیامش، فداکاری‌اش و اخلاص‌اش گره خورده بود.

در این روز و در همه ادوار باید سر بر آستانش گذاشت و گفت: سلام بر تو که گلويت، بوسه‏‌گاه پيامبر(ص) بود. ای خلاصه فاطمه (س)و علی(ع) بر ما بتاب که در تيرگی خاک، بي ‏آفتاب ياد تو، پامال عبور روزهاييم و تنها عشق است که می‌تواند در تعريف تو، قد راست کند.

 امروز، خانه علی (ع)، در آفتاب جمال تو، به مرکزيّت عالم، شناخته خواهد شد.بيا ای هم‏بازي جبرئيل و پيمبر(ص)، که عشق تو، هول قيامت و سکرات مرگ را بر ما آسان می‌کند.

و امروز میلاد مولودی است که همواره و تا همیشه یار و رفیق ابدی دل‌های عاشقی است که جز حب حسین و فرزندانش محبتی به دل راه نمی‌دهند.

 رحیم دهقان سیمکانی، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی  در یادداشتی به مناسبت میلاد امام حسین (ع) نوشت:
​​
امام حسین علیه السلام كه در سوم شعبان سال چهارم هجرت، چونان نوري از مشرق دامان زهرای اطهر سلام الله­‌علیها در خانه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام طلوع کرد، با برخورداری از این کیمیایِ خوشبختی، الگویی کامل برای همه جویندگان راه و روش زندگی سعادتمندانه شد.

 او نه تنها خود از ملکه بصیرت اخلاقی برخوردار بود، که راه و روش دستیابی به این عنصر شگرف را به اصحاب و پیروان خود نیز تا به امروز نیز آموخته است.

عنصر بصيرت و تيزبينيِ اخلاقي که روشن‌بینی، زما‌ن‌شناسی و وظیفه‌شناسی را با خود دارد، در ساحت­‌هاي مختلفِ وجوديِ حضرت و در ابعاد مختلف اعمال و رفتار وي نمايان است.

 آن وجودِ نورانی، با تكيه بر تيزبيني و بصیرت،  نه تنها در جهاد اصغر كه ميدان مبارزه با طاغوتیان اموی بود؛ نه تنها در جهاد اوسط كه ميدان غلبه بر هواهاي نفساني است؛ بلكه در جهاد اكبر كه جنگ بين عقل و قلب است پيروز شد و با تكيه بر اين عنصر تيزبيني، و علي‌رغم تمام توصيه­‌هايي كه از به اصطلاح بزرگان زمان خود مبني بر منصرف شدن از سفر عشق دريافت كرد، راه خود را با صلابت انتخاب كرده و با هنرِ خود، حقیقتِ ایثار را تجلّی بخشید.

 با تکیه بر این کیمیای سعادت که شجاعت و دلیر مردی را در پی داشت، هزینه‌های اخلاقی زیستن را پرداخت و جامعه زمان خویش و بلكه جوامع بسیاری را در تاریخ بيدار ساخت.

این حقیقت شگرف در آن وجود نورانی البته به رایگان محقق نشد بلکه ثمره مجاهدت صادقانه و انتخاب­های واقع­بینانه و البته هم نشینی با رسول خدا، امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبی و زهرای اطهر صلوات الله علیهم اجمعین بود که با عنایت الهی همراه شد و این الگوی الهی را محقق ساخت و در رفتار و سیره عملیِ وی نمود سافت. يكي از نمودهایی كه اين كيميايِ سعادتمندي را در وجود امام حسین علیه السلام عيان ساخته، روحیه آزادگی و اصلاح گریِ اجتماعی است.

 عنصری که آن وجود نوراني را به بزرگ‌ترین چهره انقلابی جهان و تاریخ مبدّل ساخته و البته در روحیۀ ياران آن حضرت نمود یافته است. در میان یاران، البته بابصیرت‌ترین، وجودِ نورانیِ قمر بنی‌هاشم، حضرت ابوالفضل علیه السلام بود.

این ويژگي، به خصوص برای جوانان امروز و در كشاكش رویکردهای منفعت‌طلبانه که بر اندیشه انسان مدرن سیطره یافته، می‌تواند راهی باشد تا پیروان راستینِ حضرت، از طریق آن مسیر تعالی خود را بپویند و آرامشی از جنس انسانیت را در سایه تبدیل شدن به یک شاخص اخلاقی طلب کنند. 

سالروز میلاد با سعادت آن وجود نورانی و نیز میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیهما السلام، پربرکت است؛ این برکت مستدام باد تا با رهروی از ابعاد وجودیِ این دو بزرگ مردِ اخلاق و از مسلک و مرام ایشان چونان قطره ای به اقیانوس انسانیت بپیوندیم.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان