کد خبر: ۱۵۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

نبود طرح جامع حمل و نقل شهری، اصلی‌ترین علت مشکلات ترافیکی شیراز

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اگر امروز شاهد مسائل و مشکلات فراوان در حوزه ترافیک هستیم یکی از دلایل آن نبود طرح جامع حمل و نقل شهری است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از دیرباز در شهر شیراز شاهد مشکلات و معضلات ترافیکی هستیم که گاه شهروندان و گردشگرانی که از گوشه و کنار کشور به این کلانشهر توریستی مراجعه می‌کنند را دچار دردسر کرده است.

مشکلاتی که به گفته ‌علی اکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز به خاطر نبود طرح جامع حمل و نقل شهری است.

وی در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص «طرح جامع حمل و نقل شهر شیراز» عنوان کرد: اگر امروز شاهد مسائل و مشکلات فراوان در حوزه ترافیک هستیم یکی از دلایل آن نبود طرح جامع حمل و نقل شهری است، در این طرح بر اساس ظرفیت مسافرگیری، اهداف، برنامه و ساعت سفر مخاطب‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم جهت اختصاص خطوط اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، مترو و خط‌‌های «بی آر تی» انجام می‌شود و مبنای این طرح مطالعات شهری، هزینه و طول سفر است  که در سال 1393 این مطالعات توسط دانشگاه شیراز و شریف انجام شده، اما متاسفانه در دوره چهارم و پنجم این طرح به سرانجام نرسیده است.

سلطانی با بیان اینکه در دوره ششم از سال دوم ما در تلاش بودیم که این طرح را به سرعت دنبال کنیم، افزود: در ابتدا بحث عقد قرار داد و مذاکرات با دانشگاه علم و صنعت را پیش بردیم و ظرف چند ماه اخیر این دانشگاه موفق شده سه مرحله از چهار مرحله طرح جامع حمل و نقل شهر شیراز را به تصویب برساند.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: مدت زمان این طرح 15 ساله است یعنی در 1409  به ثمر خواهد نشست؛ در خروجی‌های این طرح بعد از مدل‌سازی‌هایی که انجام می‌شود، راهبردها و راهکارها تعریف شده که شامل تعیین تکلیف تقاطع‌های غیر همسطح، دورگردان‌ها، زیرگذرها و مسیرهای شریانی در شهر شیراز است، همچنین خطوط رینگی و دسترسی‌هایی که باید در شهر تعریف شود.

می‌بایست بر اساس اولویت‌های  طرح جامع حمل و نقل حرکت کنیم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است که اگر شهر شیراز می‌خواهد در سال‌های آتی اقدام به اجرای عملیاتی به صورت تقاطع و پروژه‌های بزرگ مقیاس عمرانی کند، می‌بایست بر اساس اولویت‌های  طرح جامع حمل و نقل صورت گیرد.لذا در سال دوم شورا تمام پروژه‌هایی که اجرا شده و می‌شوند بر مبنای همین طرح خواهد بود تا کار علمی جهت حل معضل ترافیک شهر شیراز انجام شود.

به گفته وی این طرح در گام دوم بحث ساماندهی مسیرهای اتوبوس را ارائه می‌کند که بر اساس آن تعدادی از خطوط با هم ادغام می‌شوند و کاربری‌ها متفاوت‌تر شده و حد فاصل زمانی سفرهای شهروندان کمتر می‌شود، کنترل تردد و رصد اتوبوس‌ها نیز به صورت هوشمند اجرا خواهد شد.

سلطانی اضافه کرد: همچنیین پیشنهاداتی در مورد ارتباط خطوط اتوبوس، تاکسی و دوچرخه شده که اینها به هم متصل شوند و به صورت یک شبکه حمل و نقل درآیند، چون در حال حاضر و در سنوات گذشته این شبکه موجود نبوده و هر مسیری کار خود را انجام می‌دهد، ارتباط بین مودهای مختلف حمل و نقلی تعیین تکلیف نشده بود و برنامه‌ای برای اینکه چگونه به هم متصل شوند وجود نداشت؛ در قسمت دوم طرح جامع حمل و نقل همگی مشخص شده  و کارایی خطوط را ارتقا می‌دهد.
 

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در بخش سوم این طرح مسیرهای «بی ار تی» را به ما معرفی می‌کند، افزود: مسیرهایی که به حد ظرفیت مترو نرسیده، اما به اندازه‌ای زیاد است که  قابلیت استفاده از اتوبوس‌های تندرو(بی آر تی) را دارد که در شهر شیراز چهار مسیر تعریف شده که می‌تواند کمک چشمگیری در حمل و نقل سریع و با کیفیت شهر شیراز باشد امید است تا سال اینده شاهد شروع یک یا دو خط این نوع حمل و نقل در شیراز باشیم.

وی ادامه داد: در بحث چهارم این طرح، تعیین تکلیف مسیر دوچرخه‌سواری را ارائه می‌دهد که در سنوات گذشته  مسیرهای زیادی احداث شد که می‌بایست با اولویت رویکرد ترافیکی انجام می‌شد که اکنون نیاز به اصلاح دارند چون نتوانسته مشکلی از معضل ترافیک شهر را برطرف کند.

به گفته این عضو شورای شهر، مرحله آخر، اصلاح مسیر پیاده راه‌هاست که باز هم عملکرد ترافیکی در شهر شیراز دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه اظهار کرد: در کنار این پنج اقدام امیدواریم با همکاری پلیس راهمایی و رانندگی در سال آتی شاهد اجرای طرح ترافیک در شهر شیراز باشیم که این محدوده بازنگری شده و در فاز اول نحوه تردد شهروندان در مسیر طرح ترافیک مشخص و سپس وارد فاز اجرایی می‌شود.

سلطانی در پایان گفت: در مطالعات حمل و نقل گره‌های ترافیکی هم تعریف شدند که در حال بررسی و مرتفع کردن آنها هستیم.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان