کد خبر: ۱۵۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

اهالی شهرستان شیراز قدر جنگل‌های کوهمره را نمی‌دانند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه اهالی شهرستان شیراز، قدر جنگل‌های کوهمره را نمی‌دانند،گفت: باید در رابطه با حفظ این جنگل‌ها بیشتر فعالیت کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،منصور رضایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس عصر سه‌شنبه ۹ اسفندماه در جلسه مناظره علمی که با محوریت "محیط زیست و عنوان رویداد شهر سبز دیروز" در دانشگاه شیراز برگزار شد، به چرایی زوال فضای سبز و راهکارهای حفظ فضاهای باقیمانده شیراز و استان فارس پرداخت.

وی با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن است، بر اهمیت کاشت درخت تاکید و افزود: جامعه جهانی در انتظار نشسته که ببیند ما چکار می‌کنیم.‌

رضایی با بیان اینکه اهالی شیراز و کوهمره قدر جنگل‌های کوهمره را نمی‌دانند، تاکید کرد: باید در رابطه با حفظ این جنگل‌ها بیشتر فعالیت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اهمیت افزایش درختان نارنج در شیراز گفت: معتقدم همانطور که کرمانی‌ها می‌گویند زیره به کرمان بردن، ما نیز باید از ضرب المثل نارنج به شیراز بردن استفاده کنیم، چرا که کیفیت نارنج شیراز را هیچ جایی ندارد.

وی عنوان کرد: در افزایش فضای سبز و بیرون شهرمان باید دست به دست هم دهیم و دینی که به گردن مان هست را ادا کنیم.

در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و مدیران برخی نهادهای فارس برگزار شد، از جسم خشکیده دریاچه‌ها سخن گفته شد.

در این گفت‌وگوی علمی اجتماعی، دانشگاه شیراز برای بازنگری طرح جامع فضای سبز شیراز به مدیران شهری اعلام آمادگی کرد.

همچنین بر این موضوع تاکید شد که برای اضافه کردن درختان به شهر شیراز بهتر این است که کیفیت کار بیشتر از کمی گرایی در نظر گرفته شود.

بهمن ایزدی، مدیرعامل کانون سبز فارس و یکی از فعالان محیط زیست نیز در این نشست از سیاست‌های غلطی که باعث بروز تخریب‌ها به طبیعت شده انتقاد کرد و گفت: سالیان سال صدای بلبل هزار را دیگر در شیراز نشنیده‌ایم، کجا رفتند این همشهریان ما؟ آنقدر در این سرزمین منابع طبیعی داریم که باید دائم راه برویم و نیایش کنیم. اما برخی همه چیز را فقط به شکل پول می‌بینند.‌

در هیاهوی یک سری مسائل گم شدیم و قدر آب و خاک را ندانستیم

وی افزود: ما انگار اصلا در هیاهوی یک سری مسائل گم شدیم و قدر آب و خاک را ندانستیم و شعار می‌دهیم که یک میلیارد درخت می‌کاریم و این میزان مگر آب نمی‌خواهد ؟ پس چرا همینطور روی هوا آمار داده و فقط شعار می‌دهیم.

این فعال محیط زیستی عنوان کرد: واقعیت چیزی خلاف آمارها است و گرنه چطور دو سوم از باغ‌های قصردشت از بین رفته و چرا این اتفاق‌ها افتاد و سرانه فضای سبز لابلای این همه ساختمان سازی در شیراز چه شد و چرا این طور طراحی می‌کنند؟

لزوم استفاده از پتاسیل ارتفاعات پیرامونی شیراز

سید جواد نقیبی، رئیس اداره مطالعات و ترویج فضای سبز سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه شیراز در گذشته معروف به شهری در یک باغ بوده است، گفت: به واسطه مقولاتی مانند کوهخواری و تغییر کاربری‌ها به این نحو تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه شیراز ‌۱۲۵۰ هکتار فضای سبز و ۳۳۰ پارک و باغ دارد و سرانه فضای سبز شهری آن رقمی معادل ۲۲ و نیم متر مربع به ازای هر شهروند شیرازی است، گفت: این میزان طبق استانداردهای جهانی خوب است اما به نوعی با زوال فضای سبز به دلایل مختلف طبیعی و غیرطبیعی مواجه‌ هستیم.

نقیبی ادامه داد: ارتفاعات پیرامونی شیراز ۸۰۰ گونه گیاهی در خود جای داده و می‌توان از این پتانسیل بهره برد؛ اگرچه نمی‌توان جلوی توسعه شهری را گرفت، اما امید ما در بحث فضای سبز ارتفاعات پیرامونی مان است و داریم اقدامات خوبی هم انجام می‌دهیم.

رئیس اداره مطالعات و ترویج فضای سبز شهرداری شیراز اضافه کرد: یکی از رویکردهای ما بالا بردن تاب آوری فضای سبز و استفاده از گونه‌های کم آب بر هست.

نقیبی همچنین گفت: اولین پارک آبخیز شیراز با همکاری منابع طبیعی در حال احداث است و امیدواریم نقش موثری در راستای اهداف یادشده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نبود مطالبه گری است، ما توقع داریم دانشگاه و تشکل‌ها  از شهرداری و دیگر نهادها مطالبه گری کنند، تا با تفاهم و همکاری بتوانیم فضای سبز شیراز را حفظ کنیم.

مصرف سرانه آب شرب ایران ۴۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است

پرفسور عزت الله رئیسی نیز در مورد نقش آب در حفظ فضای سبز گفت: بشر با تمام پیشرفت علمی که کرده کار یک درخت عادی را نمی‌تواند انجام دهد و هنوز به آن دانش نرسیده است و هیچ جیز نمی‌تواند نقش درخت را در تولید مواد غذایی و این زنجیره ایفا کند.

پدر آب ایران افزود: در ۱۰۰ سال گذشته که بشر توسعه غیر علمی را در برنامه خود قرار داده و آسیب ‌های بسیاری به طبیعت زده است. در حالی‌که هر گونه بهره برداری بیش از حد توان اکولوژیکی تعادل را به هم می‌زند.

وی گفت: ما از سال ۴۷ تا ۷۰ خیلی بیشتر از باران نازل شده استفاده و برداشت کردیم و سالهای بعد آن تاکنون با بحران مواجه هستیم.

رئیسی با بیان اینکه در حوزه بختگان سه سد ساخته‌ایم و هزاران چاه حفر کرده‌ایم، عنوان کرد: شوری دریاچه به ۳۵۰ هزار میلی گرم در لیتر رسیده، این شوری در آبخوان در حال پیشروی است..

این استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این سالها مطالعه و فعالیت با دریاچه‌ها رفیق شدم و گاهی با دریاچه‌ها هم درد دل می‌کنم.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آب شرب ما ۴۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است، افزود: برخی صرفا منافع فردی را ترجیح می‌دهند و فقط در حرف از حفظ محیط زیست می‌گویند.

همایون فرهمند، استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه متاسفانه برخی برای فضای سبز استان از خاک کوزه گری استفاده می‌کنند، گفت: بهتر است از کمی گرایی پرهیز کنیم و به افزایش کیفیت و خاک فضاهای سبزی که ایجاد می‌کنیم، بپردازیم.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان