کد خبر: ۱۵۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
مدیر کل هواشناسی فارس خبر داد:

فارس رتبه نخست ایستگاه هواشناسی کشور

مدیر کل هواشناسی فارس گفت:این استان با برخورداری از ایستگاه‌های متنوع هواشناسی، در رتبه نخست کشور قرار دارد.
به گزارش خبرنگار گروه حوادث پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی فارس در نشست خبری اصحاب رسانه با  مدیران پاسخگو گفت: در حال حاضر 236 ایستگاه سنجش بارندگی وجود دارد و با  راه‌اندازی و تجهیز 11 ایستگاه هواشناسی در حال حاضر فارس دارای یک شبکه قدرتمند انواع شبکه هواشناسی است و با برخورداری از ایستگاه‌های متنوع هواشناسی، در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وجود 33 ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌های استان فارس

حقیقت بیان کرد: اکنون 33 ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌های استان فارس داریم و تا پایان سال آینده، 37 شهرستان‌ فارس ایستگاه هواشناسی خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی فارس  گفت: وضعیت بارش استان تاکنون فراتر از میزان نرمال بوده و در نیمه دوم فروردین ماه سال جدید نیز این بارش‌ها با گرایش به نرمال و فراتر از حالت نرمال ادامه خواهد داشت.

افزایش 26 درصدی بارش امسال نسبت به سال گذشته

این مقام مسئول افزود: میانگین بارش استان را ٢١٩ میلی متر است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٦ درصد رشد داشته است که  پربارش‌ترین نقاط این استان را شهرستان‌های سپیدان، نورآباد، ممسنی و کازرون است و شهرستان‌های اوز، خنج و لامرد کمترین بارش را داشتند. البته میزان بارش‌ها تاکنون بالاتر از میانگین بلندمدت سالانه است اما این بارندگی‌ها به معنای پایان خشک‌سالی نیست.


وی افزود:  از 20 اسفند امسال احتمال وقوع بارش‌های قدرتمندی در استان فارس وجود دارد که این سامانه رگباری و زودگذر است و از 20 اسفندماه به بعد بارش‌ها به سمت فراگیری و همه‌گیری خواهد رفت و فراتر از حد معمول مرکز استان و بخش زیادی از شهرستان‌های استان را در بر خواهد گرفت.

مدیر کل هواشناسی فارس در ادامه افزود: اگر سامانه جوی خطرناکی وارد استان شود از طریق پیامک به اطلاع شهروندان و مسافران خواهیم رساند.

حقیقت در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر این‌که آیا بارش‌های اخیر موجب خروح استان از وضعیت خشکسالی شده است،عنوان کرد: معتقدیم هنوز به ما طبیعت بدهکاریم، زیرا ١٢-١٣ سال خشکسالی داشته‌ایم و اگر تا ٤-٥ ساله دیگر هم چنین بارش‌هایی داشته باشیم باز هم در خشکسالی قرار داریم.دمای استان در روزهای آتی تا اواسط فروردین ماه ۱۴۰۲ رو به کاهش خواهد رفت و پس از آن شاهد روند افزایشی دما خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی فارس جهت اطلاع کشاورزان گفت :با توجه به کاهش دما در روزهای پایانی اسفند امسال و اواسط فروردین سال آینده احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزان وجود دارد و کشاورزانی که در سامانه هواشناسی ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند به صورت روزانه آخرین اطلاعات و اخبار از وضعیت دما و بارش‌ها رصد کنند.

انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان