کد خبر: ۱۵۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
شهردار شیراز:

شیراز در حوزه شهرسازی جزو شهر‌های برتر کشور است

شهردار شیراز گفت: بدون تعصب می‌توان گفت شهر شیراز در حوزه شهرسازی جزو شهر‌های برتر کشور است که در حوزه اجرای طرح تفصیلی و رعایت بیشترین موارد قانونی از سایر شهر‌های دیگر برتر است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محمد حسن اسدی، شهردار شیراز  در دومین "کنفرانس بین المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان" در سخنانی پیرامون حوزه شهرسازی و معماری اظهار داشت: امروز در کشور شاهد یک تضاد و تعارض میان حوزه شهرسازی و فعالیت‌های عمرانی و حمل و نقلی هستیم و متأسفانه این حوزه‌ها در یک مسیر مشترک به جهت پوشش قرار ندارند.

اسدی عنوان کرد: ما در کلانشهری ساکن هستیم که مردم در آن زیست می‌کنند و بر خلاف تمام شهر‌هایی که طرح جامع و توسعه آن تدوین و مشخص است و همه پیش بینی‌ها صورت می‌گیرد در انتها براساس اصول مشخص شده، اقدامات شهرسازی صورت می‌گیرد، امروز در کشور 18 شهر جدید داریم که یکی از آن‌ها در شیراز، شهر جدید صدرا است، اما در این شهر کانال تأسیسات و مشترک شهری در حوزه آب و برق ایجاد نشده است.

وی اضافه کرد: برای شهر جدید صدرا باتوجه به افق جمعیتی که برای آن پیش بینی شده بود، اما امروز دومین شهر جدید پرجمعیت استان پس از کلانشهر شیراز است،بدون تعصب می‌توان گفت، امروز کلانشهر شیراز در زمینه شهرسازی جزو شهر‌های برتر کشور است که در حوزه اجرای ضوابط طرح تفصیلی و رعایت بیشترین موارد قانونی از میان سایر شهر‌های دیگر برتر است و این شهر قابلیت بهتر بودن را دارد. 

شهرداز شیراز همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در این حوزه طی یکسال گذشته در شورای ششم اولین همایش ملی سرمایه گذاری به همراه سه پنل تخصصی برگزار شد که خروجی بسیار خوبی داشت. این در حالیست که با برگزاری و مشارکت شورای ششم در برگزاری این همایش و پنل ها، مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند پل ارتباطی میان شورا و شهرداری و دانشگاه‌ها باشد. 

اسدی با بیان اینکه از نظر شهرسازی، متخصصان پیشنهاد ساخت شهر را ارائه می‌دهند، افزود: اگر بخواهیم شهری آرمانی و قابل سکونت که همه اقلام و زوایای آن مشخص باشد، داشته باشیم باید برای ساخت آن هزینه کنیم و اگر لازم باشد از مشاورین خارجی بهره ببریم. 

وی با بیان اینکه امروز شهرسازی یک کار تخصصی است، افزود: هر یک از کالبد‌ها نیاز به متخصص دارد و هنر شهردار و شورا اینست که بتواند یک توازن و هماهنگی میان این اجزاء ایجاد کند. 

شهردار شیراز ادامه داد: ما در حوزه شهرسازی با مشکلاتی مواجه هستیم و هنوز به تعریف درستی از شهر، دست نیافته ایم، اما ما در این شهر و کشور زندگی می‌کنیم و باید برای ساخت آن تلاش کنیم. 

اسدی اضافه کرد: در شهر شیراز در مسائل ترافیکی و تکمیل رینگ‌های ترافیکی در محور‌هایی همچون میدان قصردشت و همت شمالی بر سر دو راهی هستیم که بهترین تصمیم گیری برای رفع مشکل ترافیک این محور چیست. 

شهردار شیراز در این کنفرانس همچنین از بهسازی فضای بازار انقلاب خبر داد و افزود: باتوجه به قرار گیری بازار انقلاب در کنار بوستان آزادی، طراحی فاز سه آن در دستور کار است.

اسدی با بیان اینکه تمرکز شهرداری تنها بر موضوعات جهش عمرانی نبوده و حوزه‌های دیگر همچون گردشگری، انسان محوری، ساماندهی و پلازای شهری برای ما بسیار حائز اهمیت است، افزود: هفت پروژه گردشکری شهری توسط شهرداری شیراز در دستور کار و برخی از آن‌ها اقدامات اجرایی آن‌ها آغاز شده است که طرح احداث تله کابین، باغ پرندگان، شهر بازی بزرگ، پارک آبی، احیای دو مجموعه گردشکری برم دلک و قصر ابونصر و احداث آکواریوم از جمله آنهاست. 

افزایش بودجه شهرداری در سال جاری از دیگر موضوعاتی بود که شهردار شیراز به آن اشاره کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری شیراز در سال گذشته و سال جاری بودجه شش هزار میلیارد تومانی را به 18 هزار میلیارد تومان افزایش داد. این در حالیست که طی سال‌های گذشته هیچ یک از شهرداری‌ها و شورا‌های شهر کشور نتوانستند ظرف یکسال بودجه خود را تا سیصد درصد افزایش دهند.

اسدی گفت: از بودجه 18 هزار میلیارد تومانی شهرداری بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه می‌شود و بالغ بر 70 درصد مربوط به عملیات اجرایی در حوزه حمل و نقل است. 

شهردار شیراز در پایان اضافه کرد: شهرداری در وضعیت فعلی در حال مدیریت یک بحران است. چرا که برای اجرای یک متر پروژه قطار شهری بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه می‌شود و هزینه خرید یک اتوبوس 7 میلیارد تومان است. 

فاصله ارتباطی میان مدیریت شهری و دانشگاه‌ها باید به حداقل برسد 

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این کنفرانس با بیان اینکه امروز ترافیک گریبان گیر تمامی شهر‌های دنیاست، افزود: موضوع زیر ساخت‌هایی که در حوزه معماری، شهرسازی و اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود رویکرد مثبت و خاص را به مجموعه شهری تحمیل می‌کند. 

علی اکبر سلطانی عنوان کرد: ما امروز با چالش‌های مختلفی در حوزه طراحی معماری شهری کلانشهر شیراز با آن مواجه هستیم که شاید در دنیا به روش‌ها و برنامه‌های مختلف برای آن تدبیر می‌شود. 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: فاصله میان دانشگاه و مجموعه مدیریت شهری شیراز در حوزه عمران و معماری، یک فاصله معنادار است. 

سلطانی گفت: نتیجه این فاصله در عمل تزلزل رویکرد‌های شهری است که ممکن است در یک بازه زمانی با اقدامات متفاوت شهرسازی شاهد ایجاد رویکرد ایجاد شهری پیاده محور و در بازه‌ای دیگر حرکت به سمت خودرو محور بودن مد نظر باشد. 

به گفته سلطانی، تمامی مبانی که با آن مواجه ایم بخش اعظم آن ریشه در مسائل و مشکلاتی دارد که ما در حوزه معماری در طراحی ابتدایی به آن توجه نمی‌کنیم و پس از اجرا شاهد آسیب‌ها می‌شویم. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: امروز در بسیاری از مکان‌های دنیا شاهد تخریب پل‌ها و تقاطع‌ها هستیم. این در حالیست که در شهر شیراز نیز در حال احداث این سازه‌ها هستیم و این موضوع که کدام شیوه صحیح یا غلط است به مبانی نظریه طراحی ابتدایی شهرسازی بر می‌گردد. این در حالیست که به دلیل عدم توجه به این مبانی در بازه‌های مختلف شاهد فاصله میان اجرا و هزینه‌هایی هستیم که در شهر با آن مواجه ایم. 

سلطانی با بیان اینکه شورای شهر شیراز در برگزاری این رویداد چند هدف را دنبال می‌کند، افزود: آن چه که امروز در ظرفیت شورا و شهرداری وجود دارد اینست که آیندگان این شهر قرار است مدیریت آن را بدست گیرند دانشجویانی هستند که اگر از امروز فاصله ارتباطی آن‌ها بین مجموعه مدیریت شهری و دانشگاه به حداقل برسد این فضا میسر خواهد بود تا تصمیمات آتی کمتر دچار تغییر و تحول باشد. 

این عضو شورا تصریح کرد: امید است این همایش شروع مناسبی برای ارتباط گیری بیشتر با مجموعه دانشگاه باشد تا طراحی‌های پایدار را در شهر شیراز شاهد بود.

سلطانی یادآور شد: مجموعه شورای شهر شیراز این آمادگی را دارد با رویکرد‌هایی که مرکز پژوهش‌های شورا و کمیته‌های مختلف که در مجموعه شورای اسلامی شهر شیراز ذیل کمیسیون‌ها فعالیت دارند این فاصله را کاهش داده و ارتباط عینی و مصداقی برای دانشجویان و اساتید ایجاد کند تا تنها در دانشگاه دانشجویان با مسائل مصداقی مواجه نباشند بلکه بتوانند حوزه اجرایی را هم تجربه کنند.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان