کد خبر: ۱۵۸۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
رئیس کل دادگستری فارس:

کشاورزان اراضی خود را ثبت کنند

در راستای اجرای قانون حدنگار کشاورزان می‌توانند با مراجعه به دفاتر حد نگاری در روستا نسبت به تثبیت مالکیت خود از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک اقدام نمایند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر که در راستای اجرای قانون حدنگار کشاورزان می‌توانند با مراجعه به دفاتر حد نگاری در روستا نسبت به تثبیت مالکیت خود از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک اقدام نمایند، تصریح کرد: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر هویت بخشی به اراضی و املاک‌ و ضرورت حدنگاری اراضی در سند تحول قضایی، تاکنون ۸۷ درصد از عرصه مختلف شامل عرصه های اراضی ملی ، اراضی کشاورزی، شهری و روستایی استان فارس حد نگاری شده است.

وی با بیان اینکه استان پهناور فارس به لحاظ گستردگی چهارمین استان کشور است و روند اجرای قانون جامع حد نگار و میزان تثبیت اراضی در استان فارس با سایر استان‌ها قابل قیاس نیست، گفت: با تشکیل قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی و کارگروه ویژه ۹۹ درصد از اراضی ملی ، ۹۸ درصد از بافت مسکونی روستاها ، ۳۶درصد از اراضی زراعی ، ۳۲ درصد از اراضی راه و شهرسازی و ۲۵درصد از اراضی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر مجموعاً ۸۷ در صد از عرصه هایاستان فارس حدنگاری شده است.

موسوی با بیان اینکه مجموعه قضایی فارس با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و سایر دستگاه‌های اجرایی متولی امر با مد نظر قرار دادن مصوبات قرارگاه حدنگاری، زمینه سنددار شدن اراضی کشاورزی و زراعی استان را فراهم آورده است گفت: در جهت کاهش هزینه های سند دار کردن اراضی کشاورزی و روستایی، حذف مراجعات حضوری و کاهش هزینه های جاری مردم، زمینه تسهیل مراجعات عمومی جهت ارایه مدارک و مستندات و بهره مندی عادلانه از خدمات ثبتی کشاورزان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس شورای قضایی استان فارس با اشاره عطف به ماسبق نشدن قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی و مزایای دفاتر حدنگاری در روستاها گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و اموراراضی استان امکان تهیه نقشه اراضی زراعی وکشاورزی و جمع آوری مستندات مالکیت اشخاص در قالب انعقاد قرارداد با شرکت‌های مشاور و ایجاد دفاتر حدنگاری در روستاها فراهم شده است که همین امر روند اجرای تثبیت اراضی را تسریع خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود: در این طرح هزینه تهیه نقشه و پیگیری امور اداری از عهده کشاورزان برداشته خواهد شد وکشاورزان می توانند با مراجعه به دفاتر این شرکت ها در روستا، نسبت به تثبیت مالکیت خود از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک اقدام نمایند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه همکاری مالکین اراضی موجب تسریع در حدنگاری و تثبیت مالکیت و صدور سند می شود خاطر نشان کرد: پس از رسیدگی هیات های قانونی، اراضی وساختمان های فاقد سندرسمی تعیین تکلیف خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به مزایای این طرح اشاره و گفت: تسریع در حدنگاری و تثبیت مالکیت و صدور سند علاوه بر اینکه سبب کاهش دعاوی در مراجع قضایی می شود؛ شرایط اعطای تسهیلات بانکی کشاورزان را فراهم آورده و به توسعه بخش کشاورزی و تولید کمک شایانی می کند.

گفتنی است بر اساس گزارش جهاد کشاورزی استان فارس در سال های آینده ارایه خدمات کشاورزی مشروط به اخذ سند مالکیت می باشد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
0
ثبت زمینهای کشاورزی مشکلات زیادی دارد و کار دادگستری را به شدت زیاد می کند اسنادی که مردم از دوران اصلاحات ارضی دارند مربوط به شصت سال قبل است این زمینها اکنون وراث زیادی دارند که بعضا با هم اختلاف دارند از جمله در بعضی جاها رسم محلی دختران را فاقد ارث می دانند که مغایر قانون است