کد خبر: ۱۵۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
سیری در فارس:

امامزاده بی بی دختران یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است

براساس آخرین خبر و گزارش‌های بدست رسیده، امامزاده بی بی دختران یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،امامزاده ام عبدالله مشهور به امامزاده بی بی دختران شیراز یا در گویش محلی بی بی دخترون در بلوار شهید دستغیب واقع شده است. دستور ساخت آرامگاه بی بی دخترون را همسر موسس سسله آل مظفر یعنی قتلان (قتلغ خان) بیک خاتون مادر شاه شجاع داده بود. ولی در پی زلزله این بنا تخریب شد و محمد قلی خان ایلخانی کسی که به هنر و فرهنگ علاقه خاصی داشته، تصمیم به تعمیر این بنا می گیرد. به همین خاطر بنای کنونی منصوب به دوره ایلخانی است. حتی گفته می‌شود که در اطراف این بقعه قبرستانی بوده که امروزه سنگ قبرهایش روی ازاره ها و دیواره‌های کار گذاشته شد. بخشی از فضای مخروبه آرامگاه نیز تبدیل به یک دبستان شده است. گفتنی است که آرامگاه بی بی دختران در سال 1347 به ثبت ملی رسید.

این بقعه معماری و تزئینات ساده و منحصر بفردی دارد که در حین سادگی آرامش خاصی را به بازدید کنندگان القا می‌کند. بنای چند وجهی دارای گنبد بلندی است و حتی روی این گنبد نیز کاشی کاری نفیسی دیده نمی‌شود. البته منبت کاری، کاشی کاری و سنگ نوشته‌های داخل بقعه دیدنی هستند. این آرامگاه در 2 طبقه و با آجر ساخته شده و در احاطه باغچه و درختان تنومندی قرار گرفته که زیبایی خاصی را به آن بخشیده اند.

با اینکه بیشتر بازدید کننده ها برای زیارت به این بقعه سر می‌زنند ولی مشخصه‌های معماری و تاریخی این بنا برای بسیاری از علاقمندان منحصر بفرد بحساب می‌آید. از این گذشته، فضای اطراف آرامگاه بی بی دختران مکان خوبی برای پیاده روی و فرار از شلوغی شهر است. برای ورود به داخل امامزاده می‌توانید از درهای متعددی که در چهار طرف بنای مربعی شکل تعبیه شده وارد شوید. ایوان‌های کوچک مشرف به درها را در هر سمت بنا می بینید که با طاق های زیبایی تزیین شده اند.

در فضای داخلی امامزاده کتیبه‌ای به خط نسخ، کاشی کاری‌ها، گچ بری‌ها و منبت کاری‌هایی دیده می‌شود. در وسط صحن نیز محفظه‌ای چوبی قرار گرفته است ولی قبر ام عبدالله در زیرزمین این ساختمان قرار دارد و در آن به روی عموم مردم بسته است. اگر سرتان را به سمت بالا بچرخانید، پنجره‌های مشبکی را روی گنبد می‌بینید که در واقع، روشنایی داخل ساختمان از آنجا تامین می شود. طبقه دوم آرامگاه بی بی دختران بالکن های متعددی دارد که با نرده های مشبک چوبی آراسته شده اند. علاوه بر آن، مقرنس‌های گچ بری به شکل ماهرانه‌ای بر روی آن‌ها نقش بسته است. از این بالکن‌ها می توانید فضای اطراف امامزاده را ببینید و عکس‌های زیبایی از آن ثبت کنید. ضمنا در نزدیکی بقعه بی بی خدیجه اتاق آینه کاری قرار گرفته که آرامگاه برخی از مشاهیر شهر بشمار می رود.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان