کد خبر: ۱۵۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
خبرفوری:

جزئیاتی از ضربه به شبکه تأمین مالی منافقین

فرآیند پول رسانی به مرتبطین فریب خورده منافقین در ازای عملیات ایذایی در داخل کشور باعث شد تا این گروهک اقدام به تأسیس چند شرکت پوششی نماید.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،ضربه وزارت اطلاعات به شبکه تأمین مالی و تجهیزات تیم های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین یکی از بزرگترین ضربات دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به این گروهک تروریستی در چند سال اخیر بوده است.

این ضربه نه تنها بازوهای مالی منافقین را در ایران قطع کرد، بلکه امکان جذب نیروی انسانی این گروهک را نیز به شدت ضعیف کرده است، زیرا منافقین به عنوان یک گروه منفور در جامعه ایران تنها به لطف وعده های مالی می توانست موفق به جلب همکاری از درون ایران شوند. به همین دلیل ضربه وزارت اطلاعات به این ساختار منافقین درواقع مانع فعالیت ها و امکان های این گروهک در اجرای عملیات تروریستی شده است. 

بررسی دقیق‌تر این شبکه تأمین مالی و شیوه کار و اقداماتش در ایران، ابعاد بیشتری از این ضربه دستگاه امنیتی را روشن می کند.

تأمین مالی ۵۰ گروه کانون شورشی

کانون شورشی اسم ابداعی منافقین برای فریب کاربران فضای مجازی است. سرپل‌های منافقین از طریق شبکه های اجتماعی با روش هایی مهندسی شده و پیچیده اقدام به فریب کاربران نوجوان و جوان این فضا نموده و طی مراحلی این ارتباط را به مرحله اقناع سوژه های فریب خورده برای اجرای عملیات های تروریستی و خرابکاری می رسانند.

این سوژه های نوجوان و جوان فریب خورده از سوی منافقین به عنوان کانون شورشی شناخته می شوند که با نام شهرهایشان به اضافه یک عدد سه رقمی (برای نمایش کثرت کانون ها) نامگذاری می گردند؛ به عنوان مثال کانون شورشی شماره ۳۰۰ کرج یا کانون شورشی ۳۵۰ اصفهان.

هر یک از کانون های شورشی عموماً شامل دو یا در موارد معدودی حداکثر سه عضو هستند. از دو عضو اصلی یک کانون شورشی یک نفر وظیفه اجرای مأموریت های اعلام شده از سوی سرپل منافقین را دارد و دیگری نیز وظیفه دارد از این اقدام تصویر برداری کند.

در مورد تعداد افراد مرتبط با گروهک تروریستی منافقین در قالب کانون های شورشی، این مورد را نیز باید اضافه کرد که در بسیاری از مواقع دیده شده است که یک نفر نمایندگی چندین شماره از کانون های شورشی منافقین را بر عهده دارد! یا اقدامات ایذایی و فیلم های ارسالی از سوی وی، هر کدام به نام یک کانون شورشی منحصر به فرد پخش می گردد. درواقع اینگونه اقدامات منافقین برای نمایش فراوانی همکاری با این گروهک است.

مأموریت های منافقین هم از شعار نویسی یا آتش زدن یک بنر در خیابان آغاز می شود و در مراحل بالاتر به ساخت بمب دست ساز و اقدام تروریستی می انجامد. این پروسه نیز درواقع روندی مهندسی شده دارد و سعی می کند یک فرد فریب خورده و مرتبط را مرحله به مرحله برای اقدامات تروریستی و جنایتکارانه آماده کند.

هر چند منافقین ادعا می کنند اعضای کانون های شورشی از هواداران گروهک در درون ایران تشکیل شده اند، اما واقعیت این است که این نوجوانان فریب خورده با وعده هایی که عموماً محقق نمی شوند، حاضر به همکاری با منافقین شده و در نهایت نیز فرجامی جز دستگیری برایشان متصور نیست.

این را نیز باید اضافه کرد که به طور کلی فرآیند اقدام عملیاتی در درون ایران از سوی گروهک منافقین، صرفاً یک اقدام تبلیغی است که نمایشگر توان این گروهک و روشی برای ادعای وجود هواداران آنها در ایران است که از سوی سرکردگان منافقین به سرویس های اطلاعاتی غربی ارائه می شود و در ازای آن منابع مالی و حمایتی دریافت می کنند؛ در واقع کانون شورشی ارزش عملیاتی قابل اعتنایی ندارد و از لحاظ آمار و آثار نیز در حوزه امنیتی به عنوان یک تهدید قابل توجه مطرح نیست.

شبکه تأمین مالی منافقین که توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد و ضربه خورد، در حال تأمین مالی و تجهیزاتی ۵۰ کانون شورشی در سراسر کشور بوده است. بررسی میزان عملیات های ایذایی مرتبط با این گروهک در ایران نیز نشان می دهد که عدد ۵۰ بخش قابل توجهی از افراد مرتبط با منافقین را در بر می گیرد و به نوعی مختل شدن این شبکه را می توان اختلال در فرآیند ادامه فعالیت های کانون های شورشی منافقین در کشور دانست.

روش‌های پیچیده پولشویی

فرآیند پول رسانی به مرتبطین فریب خورده منافقین در ازای عملیات ایذایی در داخل کشور باعث شد تا این گروهک اقدام به تأسیس چند شرکت پوششی نماید که بر اساس آنچه در بیانیه وزارت اطلاعات بدان اشاره شده، بخشی از این شبکه در اروپا و مشخصاً کشور هلند، بخشی در امارات و در نهایت بخشی نیز در درون ایران ایجاد شده بود.

این شبکه ظاهراً اقتصادی در واقع اقدام به واردات کالا به درون ایران نموده و در هنگام تحویل اقلام وارد شده به کشور به دست مشتریان، بجای اعلام شماره حساب رسمی شرکت، چندین شماره حساب از عناصر فریب خورده و مرتبط گروهک ارائه می شده است تا بر اساس تقسیم بندی ارائه شده از سوی شرکت، مبلغ خورد شده و به این حساب های واریز شود.

این در حالی است که تقریباً هیچ کدام از تاجران و خریداران مرتبط با شرکت مستقر در ایران از پشت پرده ماجرا اطلاع نداشته اند؛ نکته مهم دیگر در این فرآیند این است که پرسنل رده پایین این شرکت نیز نسبت به پشت پرده ماجرا بی اطلاع بوده اند.

با این حال فرآیند معیوب، غیر استاندارد و غیر مرسوم پرداخت پول اعم از شماره حساب های متعدد و ناشناس که در هر مرحله تغییر پیدا می کرده اند، خود نمایانگر وجود یک اشکال یا فعالیتی مشکوک در پشت پرده فعالیت این شرکت بوده که به سهل انگاری مورد توجه معامله کنندگان و پرسنل شرکت قرار نگرفته است.

انتهایپیام/



نظرات بینندگان