کد خبر: ۱۵۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد؛

عید علفه سنتی زیبا که رو به فراموشی است

عید علفه که در گذشته معمولا یک روز قبل از آغاز سال نو اجرا می‌شد، اکنون رو به فراموشی است و می‌طلبد برای احیاء دوباره آن به ترویج چنین آدابی بپردازیم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، عید نوروز و رسم و رسوم مربوط به آن از دیرباز بین مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است، چرا که این آئین کهن علاوه بر زنده نگاه داشتن فرهنگ غنی ایرانی، موجب می‌شود د‌لهای افراد به هم نزدیک‌تر شده و غم‌ها‌ و دل‌خوری‌ها فراموش شوند.

در این بین آئینی همچون خانه‌تکانی که نظافت و بهداشت را به همراه دارد از جمله سفارشات خداوند در دین مبین اسلام نیز است.

در گذشته آداب و رسوم دیگری نیز اجرا می‌شد که به مرور زمان یا به دست فراموشی سپرده شده یا به سبک و سیاق گذشتگان برپا نمی‌شود.

یکی از این سنت‌ها، آیین "عید علفه" است که یک روز قبل از سال نو را به این نام می‌شناسند.

 این سنت در برخی نقاط ایران از جمله خراسان شمالی هنوز هم به خوبی اجرا می‌شود.

اما در استان فارس و برخی روستاها و شهرهای کوچک هنوز هم برپاست ولی به شیوه گذشته اجرا نمی‌شود. 

نام علفه به واسطه وجود علف و سبزی که یک پای سفره هفت سین و روز علفه است برآن گذاشته شده است.‏

علفه آیینی ویژه است که در آن هم یاد و جای رفتگان سبز می‌شود و هم سنتی زنده و سبز برای زندگان و سبزی زندگی است‏.‏

درون مایه علفه ، تهیه مقدمات و به استقبال نوروز رفتن و یادکردن از درگذشتگان هرخانواده درسالی که گذشت می‌باشد‏.‏

در این خصوص خانم مرادی بانوی مرودشتی می‌گوید: ما این روز را عید علفه می‌نامیم و به همین خاطر به دشت و صحرا رفته و مقداری سبزه بر در منزل گره میزنیم و باید تا روز سیزده جلو درب منزل باشد تا سبزی و خرمی را به همراه داشته باشد.

این بانوی میانسال گفت: هر کسی در طول سال عزیزی از دست داده گرد هم جمع شده و همسایگان و اقوام به دیدارشان می‌آمدند تا از آنان دلجویی کرده و یادی از اموات کنند .

صاحب خانه به نیت شادی روح اموات تازه درگذشته غذایی می‌پختند و از مهمانانی که برای سرسلامتی آمده بودند پذیرایی می‌کردند، که البته اکنون این رسم به دست فراموشی سپرده شده و فقط خانواده عزادار خود بر سر قبر اموات رفته و فاتحه می‌خوانند.

خانم سجادی که در منطقه سیدان مرودشت ساکن است در خصوص آئین شادی این روز اظهار کرد: در این روز، تازه داماد به همراه خانواده‌اش مقداری، آجیل، تنقلات، گوشت، مرغ‌، سبزه، کاهو، و یک هفت سین زیبا به همراه عیدی برای تازه عروس خود می‌برند.


اگر چه این سنت‌ها اکنون در استان فارس کمتر اجرا می‌شود، اما مراسم 'علفه 'در برخی روستاهای استان‌های خراسان بویژه مناطق جنوبی، خراسان رضوی و جنوبی چون گناباد، بیرجند، قاین ، سرخس ،بجنورد، فردوس و تربت حیدریه هنوز درآخرین روز سال یعنی روز قبل از نوروز انجام می شود، در نیشابور علفه دو روز است، یک روز پیش از نوروز و دیگری روز اول سال است‏. در سبزوار و قوچان نیز سه روزمانده به نوروز علفه برگزار و درگز و اطراف آن دو روز قبل از نوروز علفه نامیده می‌شود.

در کل آئین و سنت‌های گذشتگان هر یک در جایگاه خود نشان از فرهنگ و تمدن غنی ایرانیان است که در گذر زمان دیت خوش تغییراتی شده‌امد و شاید تنها رسمی که همچنان به خوبی حفظ شده عید نوروز و مقدمات قبل از آن است .

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان