کد خبر: ۱۵۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
در نامه‌ای اعلام شد:

استاندار فارس از ضرغامی خواست بافت شیراز را ثبت کند

استاندار فارس در نامه‌ای به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی خواستار ثبت ملی بافت تاریخی شیراز شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،در نامه ایمانیه، استاندار فارس به وزیر میراث فرهنگی آمده است: همانگونه که مستحضرید بافت تاریخی شیراز با مساحت تقریبی ۳۵۷ هکتار دارای حدود دوازده هزار پلاک با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است که از این میان ۴۱۰ اثر ثبت ملی حدود ۳۰ امامزاده و قریب به ۲۵۰۰ پلاک واجد ارزش هستند از ارزشهای منحصر به فرد بافت تاریخی شیراز هم نشینی ارگانیک سه مقوله سکونت معیشت و زیارت است که شهر تاریخی شیراز را در کنار دو شهر مشهد و قم به عنوان شهرهای استثنایی ایران که بحث زیارت نیز در بافت تاریخی آن وجود دارد مطرح می‌کند.

علاوه بر وجود آثار و بناهای متعدد تاریخی در این محدوده این بافت تاریخی محل زندگی بزرگانی همچون حافظ سعدی ملاصدرا و صدها شخصیت بزرگ فرهنگی ایران بوده و از این حیث نیز جزو شهرهای منحصر به فرد و استثنایی محسوب می‌شود.

از طرفی بافت فشرده و ارگانیک شهر و خانه‌های منحصر به فرد آن این شهر را از سایر شهرهای مناطق گرم و خشک ایران متمایز کرده است عناصر معماری منحصر به فرد خانه‌های شیراز مانند سردرهای خاص نوع حیاط مرکزی و سازماندهی فضاها و همچنین تزئینات مخصوص سبک شیراز از ویژگی‌های این محدوده تاریخی بوده و فضاهای شهری خاص مانند مراکز محلات و فضاهای شهری حکومتی دوره زندیه از جمله ویژگی‌های این شهر تاریخی است که شیراز را از سایر شهرهای تاریخی کشور متفاوت کرده است.

با توجه به ویژگی‌های فوق الذکر دغدغه شهروندان فرهنگ دوست، شیراز اساتید متخصصان حوزه معماری شهرسازی و میراث فرهنگی و همچنین به منظور حفظ هر چه بهتر این بافت ارزشمند مزید امتنان است دستور فرمائید با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع پیگیری‌های لازم جهت ثبت ملی این محدوده در دستور کار قرار گرفته و از نتیجه استانداری فارس را مطلع کنند.

لازم به ذکر است این استانداری آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌دارد.

نامه محمد هادی ایمانیه استاندار فارس به رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برای آگاهی و به جمشیدی مدیر کل دفتر فنی امور عمرانی و فارس و محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس جهت پیگیری تا حصول نتیجه رونوشت شده است.

پیش از این نیز امیرحسین جمشیدی مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری از محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در اوایل اسفند سال ۱۴۰۱ خواسته بود تا این بافت تاریخی به ثبت ملی برسد اما از آنجا که پاسخی از سوی اداره کل دریافت نشد، این بار استاندار در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی این درخواست را مطرح کرده است.

پیشتر نیز جمعی از باستان شناسان، هنرمندان، مرمت گران، معماران و فعالان میراث فرهنگی خواستار ثبت ملی بافت تاریخی شیراز شده بودند.



انتهای پیام/
نظرات بینندگان