کد خبر: ۱۵۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد:

ثبت ۲۸ فوتی در تصادفات جاده‌ای فارس در ۱۰ روز نخست طرح نوروزی/کاهش ۴۰ درصدی تصادفات در فارس

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه شمال فارس از ثبت ۲۸ فوتی در تصادفات جاده‌ای فارس در ۱۰ روز نخست طرح نوروزی خبر داد و گفت: نسبت به سال گذشته ۱۹ نفر معادل ۴۰درصد کاهش داشتیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، علی اصغر همایون‌پور رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تشریح آمار تصادفات و اقدامات انجام شده توسط پلیس راه استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح ترافیکی که از ۲۵ اسفند سال گذشته آغاز شده تا ۵ فروردین ۱۴۰۲ که ۱۰ روز از آن می‌گذرد، به طور  متوسط ۱۳ درصد افزایش تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه محورهای جنوبی استان فارس که به استانهای بوشهر، هرمزگان و خوزستان، منتهی می‌شوند تا ۲۱ درصد افزایش تردد را شاهد بودیم، افزود: پرترددترین محورهای استان، جاده شیراز به سمت بوشهر به ویژه محور کازرون به بوشهر و سپس محور داراب  به بندعباس است.

همایون‌پور به پر تصادف‌ترین جاده استان در این چند روزه نیز ااره کرد و گفت: محور جنوب غربی استان یعنی نورآباد-کازرون به شیراز بیشترین تعداد تصادفات را داتشه است.

رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس در ادامه به علل تصادفات و فراوانی هر بخش نیز اشاره و اظهار کرد: ۲ هزار مورد اخبار و تماس مربوط به حوزه پلیس ۱۱۰ داشتیم که در خصوص فوریت‌هایی است که به پلیس مراجعه و تماس گرفتند که از این آمار ۳۰ درصد بازخورد داشته و پلیس خدمات ارائه داده، ما بقی هم توصیه‌های تلفنی و سازش در صحنه یا امداد رسانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین فراوانی تصادفات، در این بازه زمانی ۱۰ روزه عدم توجه به جلو با 31 درصد سهم بوده، افزود: پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه با 20 درصد سهم، انحراف و تجاوز به چب 15 درصد و عدم رعایت حق تقدم هم 13 درصد سهم  را به خود اختصاص داده‌اند.

همایون‌پور ادامه داد: به لحاظ نوع وقوع، بیشترین تصادفات ما در این مدت واژگونی خودرو با 46 درصد سهم بوده است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: 57 درصد تصادفات جرحی و فوتی در شعاع 30 کلیلومتری شهرها، رخ می‌دهد که به دلیل تعدد کاربران و خستگی آخر سفر است که بر راننده چیره می‌شود.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه شمال فارس 81 درصد تصادفات را مربوط به محورهای اصلی دانست و گفت: مابقی در محورهای فرعی و روستایی  رخ داده، اما 84 درصد فوتی‌ها در محورهای اصلی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: 40 درصد تصادفات در راه‌های دو طرفه  و جاده اصلی بوده، 45 درصد در جاده‌های یک طرفه و بزرگ‌راه رخ داده است.

همایون‌پور گذری هم بر آمار فوتی‌ها در بازه زمانی 10 روز گذشته زد و افزود: از کل آمار فوتی‌ها 84 درصد مرد،4 درصد زن و 12 درصد کودک فوت کردند
 
سهم 12 درصدی موتور سواران از جان‌باختگان تصادفات

به گفته وی موتور سیکلت سواران سهم 12 درصدی  و عابرین پیاده هم سهم 4 درصدی از جان‌باختگان را به خود اختصاص دادند و 84 درصد از تصادفات توسط سواری‌ها صورت گرفته است.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه شمال فارس با تاکید بر اینکه در کل شدت تصادفات در بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش در سطح استان و 29 درصد در حوزه شمال استان داشته است، تصریح کرد: بیش از 90 درصد عاملین و مسببین تصادفات، بومیان خود استان فارس هستند که این امر نشان می‌دهد نیاز به فرهنگ‌سازی ترافیکی داریم.

همایون‌پور با اشاره به این نکته که استفاده از پهپاد به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفته است، افزود: محورهای جنوب شرقی استان از جمله فسا، داراب به سمت بندعباس و بخشی از محور داراب به سمت لار تحت پوشش پهباد قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول به آمار جان‌باختگان تصادفات اشاره کرد و گفت: از ابتدای طرح تا 5 فروردین، یعنی در مدت 10 روز، تعداد 28 نفر فوتی ناشی از تصادفات در استان رخ داده که نسبت به سال گذشته 19 نفر معادل 40 درصد کاهش داشتیم.

توصیه‌های پلیس برای مسافران نوروزی

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه شمال فارس چند توصیه هم  به مسافران نوروزی و رانندگان کرد و گفت: توصیه می‌شود مسافران برای سفر برنام‌ ریزی داشته باشند و مقصد و مسیر سفر را بررسی و پیگیری کنند چون برنامه داشتن در سفر در رفتار ایمن به وقت رانندگی بسیار موثر است.

توصیه دیگر وی به مسافران و  کسانی که  قصد سفر دارند این بود که وسائل نقیله خود را به لحاظ فنی چک کنند تا از سالم بودن خودرو مطمئن شوند و تجهیزات ایمنی همراه داشته باشند.

و در پایان به گفته همایون‌پور در مسیرهای طولانی حتما پس از دو ساعت رانندگی در بخش ایمنی از جاده خودرو خود را کنار بزنند و خستگی رفع نموده و حرکات کششی انجام دهند تا موجب خستگی و منجر به تصادف نشود و در سلامت جسمی و روانی کامل رانندگی کنند.

 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان