کد خبر: ۱۵۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۲
رئیس کمیته رفع محرومیت شورای‌شهر شیراز مطرح کرد:

غفلت فرهنگی از طرح‌های عمرانی در محلات‌ شیراز

سیده مریم حسینی گفت:براساس مطالعات و بررسی میدانی اینجانب مشخص گردید پیوست فرهنگی برای طرح‌های عمرانی و سازماندهی محلات و مناطق شهری مورد غفلت قرار گرفته در حالیکه این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری، بوده و هست.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سیده مریم حسینی رئیس کمیته رفع محرومیت و ساماندهی حاشیه نشینی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در یکصد سال اخیر، تا کنون همواره در بین آحاد مردم و نخبگان این سوال مطرح است که چرا اجازه دادیم مناطق محروم با جمعیت معلوم شکل بگیرد، گفت: در شهر مناطقی ساخته شد که محصول تخریب باغات و منابع طبیعی و به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و امکانات فراوان، بالای شهر نامیده می‌شود و بخش قابل توجهی از رفاه اجتماعی و توزیع ثروت و بطور حتم از فرصت‌های پیش آمده سواستفاده و با نگاه تبعیض آمیز به همین مناطق تخصیص داده شد و اتفاقا اکثریت زیادی از مدیران و مسولین هم در آن مناطق ساکن شدند.

وی گفت: در مقابل، مناطق و محلاتی از شهر که به طبقات متوسط، کارمندان و کارگران و جماعت کم بضاعت حقوق بگیران اختصاص داده شده به دلیل غفلت و کم توجهی متاسفانه هر روز دچار محرومیت بیشتر شده و شکاف طبقاتی بالای شهر و پایین شهر محسوس‌تر است.

حسینی با اشاره به اینکه در این میان برخی مناطق محروم‌تر در حاشیه شهر و به ویژه مناطق جنوبی شکل گرفته است، ابراز کرد: امروز این مناطق و محلات را محلات آسیب پذیر و مشکل دار نشانه گذاری می‌کنند که بصورت بافتی در هم تنیده و سخت، و غیر قابل نفوذ تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق فاضلاب‌های شهر از کنار خانه‌هایشان می‌گذرد و بوی تعفن و مشمئز کننده ساکنین را آزار می‌دهد و شیوع بزهکاری و انواع جرائم وخرید وفروش مخدر کودکان و ساکنین مظلوم این مناطق را آزار می‌دهد، تصریح کرد: در عین حال بسیاری از امکانات مورد نیاز در این مناطق به دلایل مختلف در دسترس نیست.

غفلت پیوست فرهنگی برای طرح‌های عمرانی در محلات و مناطق شهری

به گفته حسینی، رفع محرومیت و مشکلات این مناطق فرصت بزرگی بوده و هست که متاسفانه برخی صرفا برای طی پله‌های ترقی، گاهی در کنار این مناظر عکس یادگاری گرفتند و رفتند.

رئیس کمیته رفع محرومیت و ساماندهی حاشیه نشینی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شورای ششم در طول مدت شکل گیری کمیسیون محرومیت زدایی تمرکز و تلاش مجموعه شورا و شهرداری برای رفع محرومیت‌ها مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: امروز واژه محرومیت زدایی در گفتمان شهرداران مناطق و سیاستگذاران و کارشناسان شهرداری بعنوان گفتمان غالب قرار گرفته است و شاهد اجرای پروژه‌های متنوع و متعدد در سطح مناطق هستیم.

حسینی با بیان اینکه ریشه کن کردن فقر و توسعه فرهنگی می‌تواند با بستر سازی از سوی تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری رخ دهد، عنوان کرد: گاهی محرومیت‌ها از جنس عمرانی نیست بلکه از جنس فرهنگی و اعتقادی است و رفع محرومیت فرهنگی نیز در کنار مسایل عمرانی باید مورد توجه باشد چه بسا که در طرح‌های خیر ساز و مجتمع‌های آپارتمانی ساخته شده برای افراد بی بضاعت عدم توجه به پیوست‌های فرهنگی موجب رشد ناهنجاری‌های متفاوت گردیده است.

وی گفت: بر اساس مطالعات و بررسی میدانی اینجانب مشخص گردید پیوست فرهنگی برای طرح‌های عمرانی و سازماندهی محلات و مناطق شهری مورد غفلت قرار گرفته در حالیکه این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری، بوده و هست.

رئیس کمیته رفع محرومیت و ساماندهی حاشیه نشینی شورای شهر شیراز همچنین درباره بررسی وضعیت بیماری سالک گفت: بر حسب وظیفه ذاتی نمایندگی مردم و کمیسیون محرومیت زدایی پس از دریافت گزارش‌های متعدد از سوی شهروندان ساکنِ مناطق محروم به ویژه بافت تاریخی سنگ سیاه، بازدید‌های متعددی برای بررسی میدانی انجام شد و با حضور معاون شهردار و شهردار منطقه، مسولین اداره بهداشت، میراث فرهنگی، گروه‌های جهادی و فعالان اجتماعی الحمدلله، اقداماتی مانند پاکسازی محلات، حمل زباله و نخاله‌های دپو شده، سمپاشی، تمیز کردن بنا‌های مخروبه و. انجام و شاهد تحول در خدمت رسانی و کاهش تا ریشه کنی بیماری سالک و افزایش رضایت ساکنین خواهیم بود.


در یکصد و نوزدهمین صحن علنی شورای شهر شیرازطرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، درخصوص پیش بینی انجام خدمات اورژانس و آتش نشانی در محدوده بافت تاریخی و فرهنگی به ویژه بین الحرمین بود که به تصویب رسید.

براین اساس شهرداری شیراز مکلف است ضمن بررسی مطالعات قبلی نسبت به تهیه طرح جامع ساماندهی موضوعات مرتبط با آتش نشانی، پسماند، دفع آب‌های سطحی، امنیت، معتادین متجاهر، مراکز DIC و اورژانس بافت تاریخی و دیگر موارد مشابه اقدام و طی لایحه‌ای حداکثر ظرفت مدت سه ماه به شورا ارسال نماید.
همچنین شهرداری مجاز است از مشاوران مجرب و ذی صلاح برای تهیه لایحه بهره گیری کند.

در ادامه لایحه شهرداری، درخصوص بهاء خدمات کارشناسی و فنی، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.

براین اساس بهاء خدمات کارشناسی و فنی از زمان ابلاغ این مصوبه درکارشناسی بازدید برای اعیان املاک دارای پایانکار (بدون نقشه برداری) ۰۰۰/۶۰۰/۱، کارشناسی بازدید برای عرصه فاقد اعیان (بدون نقشه برداری) ۰۰۰/۲۰۰/۱ خواهد بود. 

همچنین بهای خدمات موضوع این مصوبه جهت سال‌های آتی به میزان نرخ تورم اعلامی مراجع ذیصلاح نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. 

دستور کار دیگر لایحه شهرداری شیراز، درخصوص آیین نامه محاسبه بهای تمام شده و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا، بود که ضمن بررسی به تصویب رسید.

همچنین نامه شهرداری شیراز، درخصوص اجرای مصوبه شماره ۴۸۰۵/۱۴۰۰/ص مورخ ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ در قالب فراخوان عمومی و اجاره داری و همچنین معافیت شهرداری از ارائه بسته سرمایه گذاری جهت احداث باغ گیاهان دارویی، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و مصوب شد.

براساس ماده واحده این مصوبه و با توجه به نامه ارسالی شهرداری شیراز در خصوص معافیت شهرداری از ارائه بسته سرمایه گذاری جهت احداث باغ گیاهان دارویی و نظر به احداث و اداره دمنوش خانه‌های واقع در پارک ۲۰۰۰ هکتاری دراک در قالب اجاره داری، مصوبه شماره ۴۸۰۵/۱۴۰۰/ص مورخ ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ لغو شد. 

دیگر مصوبه نامه شهرداری شیراز، درخصوص اصلاح بند‌های ۴ و ۵ مصوبه شماره ۳۴۴۳/۱۴۰۰/ص مورخ ۸/۹/۱۴۰۰ با موضوع فرصت‌های سرمایه گذاری درشهر شیراز، بود.

شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مکان جدیدی را جهت احداث باغ گل‌ها شناسایی و لایحه خود را در این خصوص به شورا ارسال کند. 

مصوبه دیگر لایحه شهرداری شیراز، درخصوص انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی و صدا و سیمای مرکز فارس جهت حضور و ارائه خدمات توسط مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان فارس، بود که به تصویب رسید.

براین اساس به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود پس از انعقاد توافق نامه با سازمان بهزیستی و صدا و سیمای مرکز استان فارس، مبلغ ۵۰ میلیون ریال به صورت ماهیانه تا پایان سال ۱۴۰۲ از ردیف اعتباری ۵۰۲۱۲۱۱۱۲۲۱۲۰۳۰۱ بودجه سال ۱۴۰۲، جهت فراهم نمودن شرایط ترجمه برای مخاطبان ناشنوا در شبکه استان فارس به سازمان بهزیستی پرداخت کند. 

دیگر مصوبه دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، درخصوص جانمایی، طراحی، احداث و نگهداری 
دستشویی‌های عمومی در گذر‌های پر رفت و آمد عمومی ومکان‌های در مسیر تردد گردشگران بود.

براین اساس شهرداری شیراز مکلف است در راستای اجرای بخشی از بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری و مرتفع نمودن تقاضای عمومی شهروندان و گردشگران، حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، با اخذ همکاری از مشاور ذیصلاح، نسبت به تهیه طرح جامع با عنوان (جانمایی، طراحی، احداث و نگه داری دستشویی‌های عمومی در گذر‌های پر رفت و آمد عمومی و مکان‌های در مسیر تردد گردشگران) با رعایت ملاحظات زیر اقدام کند.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان