کد خبر: ۱۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰

مشکل اصلی رژیم آل خلیفه چیست؟

نویسنده و پژوهشگر سیاسی بحرینی، ساختار قبیله ای رژيم آل‌خليفه را مشکل اصلی این رژیم دانست و تاکید کرد، تنها پایانی که می توان برای آل‌خلیفه در نظر گرفت، سرنگونی است.

العالم: "یوسف مکی" در مقاله ای که امروز در روزنامه القدس العربی منتشر شد، نوشت: هشت ماه از آغاز انقلاب بحرين گذشته است، ولي این انقلاب هنوز در ابتداي مسير خود قرار دارد؛ در همین راستا رژيم آل خليفه به تلاشهای بیفایده خود برای سرکوب کامل انقلاب مردم ادامه می دهد، و بدین منظور دو سياست را براي رهایي از بحران سياسي شديد درپيش گرفته است.

وی تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایتها در بحرین را نخستین سیاست آل خلیفه دانست و تاکید کرد: رژيم آل خلیفه اموال هنگفتي را در اين زمينه هزينه مي كند، به اين نحو كه تلاش مي كند وجهه خود را نزد محافل خارجی از جمله كشورها ، سياستمداران ، سازمان هاي حقوقي و سياسي و حتي نهادهاي ورزشي خوب جلوه بدهد، و چنين وانمود كند كه اصلاحات و مذاكره با مخالفان را آغاز كرده است؛ وضعيت بحرين آرام است و این رژیم مدافع حقوق بشر و حافظ امنيت و مخالف سركوب گروه هاي معارض است؛ در حالي كه واقعیتها و تحولات بحرين جهانيان را شوكه كرده است، و تبليغات رژيم براي سرپوش گذاشتن بر اين واقعيت ها سودي نخواهد داشت.

وی افزود: سياست دوم كه از ابتداي روی کار آمدن رژيم آل خليفه بخشی از ساختار حكومتي اين رژيم بوده است، سركوب مخالفان و افراد مظنون به عدم وفاداي به رژيم است. گويا سياست سركوب در نظر رژيم آل خليفه بهترين نسخه براي هر بحران سياسي در هر زمان است؛ ولي وقايع بحرين ناكارآمدي اين سياست را ثابت كرد. نسخه سركوب نتوانست بحران سياسي بحرين را درمان كند، پس چگونه مي تواند بحران چند دهه اين كشور را حل كند.

یوسف مکی خاطرنشان کرد: سركوب و قتل تظاهركنندگان اگر در گذشته كارایي داشت ، در اين زمان ناکارآمده شده است، و حتی بحران را در این کشور تشديد کرده، و بيماري سياسي كشور را وخيم تر مي كند، و آينده آن را به خطر مي اندازد.

یوسف مکی اظهار داشت: رژيم آل خليفه با وجود فريبكاري ماهرانه اش هنوز نتوانسته است جنايات و قانون شكني هاي خود را كه از آغاز انقلاب 14 فوريه مرتكب شده است ، بپوشاند .  رژيم آل خليفه مدعي ايجاد اصلاحات در گذشته و حال است؛ ولي وقايع بحرين ادعاهاي وي را رد مي كند زيرا سياست سركوب همچنان سياست برتر رژيم است و هوشياري سياسي جایي در سياست هاي این رژيم ندارد، و همه تصميمات بحرين در خانواده سلطنتي اتخاذ مي شود.

وی تاکید کرد: رژيم آل‌خليفه دشمن هرگونه اصلاحات و راه حل سياسي است و تاكنون طرحي مهم را پيشنهاد نكرده است، و اين در حالي است كه مردم همچنان سرنگوني رژيم را خواستارند.

یوسف مکی اظهار داشت: به عبارت ديگرعوامل سرنگوني رژيم در ساختار خود اين رژيم ، اقدامات سركوبگرانه آل خلیفه، مخالفت این رژیم با هر گونه اصلاحات واقعي و نپذيرفتن مقتضيات زمانی نهفته است؛ مهمترين عامل سرنگوني رژيم در ساختار قبیله ای و تغییر ناپذیر اين رژيم نهفته است. ساختاری که تنها سرانجام آن سرنگونی رژيم آل خليفه خواهد بود.

من معتقدم كه انقلابيون خيلي زود به اين نتيجه رسيدند، و سرنگوني رژيم را بهترين گزينه اعلام كردند در حالي كه گروه هاي سياسي مخالف در اين موضوع با انقلابيون مخالفت كردند. رژيم پس از گذشت هشت ماه از آغاز انقلاب اقدامي كه لااقل مانع بي اعتباري گروه هاي حامي اصلاح ساختار حكومتي شود، انجام نداد.

این نویسنده بحرینی خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور گروه هاي سياسي مخالف ، مشكل بحرين مسائل حوزه هاي انتخاباتی، دولت منتخب ، اعطاي مليت بحريني به اتباع خارجي و تبعيض فرقه اي نيست؛ مسأله اصلی سرنگوني رژيم است كه انقلابيون بر آن تأكيد مي كنند.

نظرات بینندگان