کد خبر: ۱۶۰۹۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

سرگردانی والدین استان فارسی در یافتن شیرخشک

به گفته برخی پزشکان و پرسنل داروخانه‌ها، وارداتی بودن مواد اولیه از یک سو و حضور دلالان نان به نرخ روز خور از سوی دیگر باعث اختلال در بازار توزیع شیرخشک شده است.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در ماه‌های اخیر به‌ویژه تیر و مردادماه شاهد کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان فارس بودیم، تاحدی‌که این کمبود که البته به گفته مسئولان مقطعی خواهد بود، باعث نگرانی و سردرگمی والدین برای یافتن شیرخشک شد.

 هر چند این کمبود فقط در بازار چند نوع شیرخشک احساس می‌شود، اما برخی نوزادان به دلیل آلرژی یا مشکلات گوارشی تنها به نوع خاصی از این محصول عادت دارند و استفاده بقیه برندها برای آنان امکان‌پذیر نیست. 

اکنون چند روزی است مجدد خانواده‌ها برای یافتن شیرخشک «نان»، «آپتامیل ۳»، «گیگوز» و چند برند دیگر، راهی داروخانه‌های شهر شده و حتی برای یافتن این ماده غذایی فرزندشان دست به دامان دلالان شده و هر بار یکی دو عدد ذخیره می‌کنند که فقط تغذیه یک هفته نوزاد است.

میثم پدر نوزادی ۹ماهه در گفتگو با خبرنگار شیرازه از کمبود شدید «آپتامیل» در چند ماه اخیر گلایه کرد و گفت: از تیرماه تاکنون گاهی مجبور شده‌ام شیرخشک را به قیمت دو برابر تهیه کنم؛ چون فرزندم فقط همین نوع را قادر به استفاده است. 

آقای رحمتی که دوقلو دارد نیز می‌گوید: چطور با حقوق کارگری شیرخشک را با قیمت‌های چندبرابر تهیه کنم آن هم برای دو نوزاد که یکی برند «نان »به دستگاه گوارشش می‌سازد و دیگری «آپتامیل»؛ او از مسئولان علوم پزشکی شیراز تقاضا کرد هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع کنند. 

در حین گفتگو با والدینی که سرگردان تهیه شیرخشک بودند با چند تن از فروشندگان داروخانه‌ها و پزشکان صحبت کردم؛ یکی از پرسنل داروخانه‌ای حوالی سفیر در شیراز، می‌گفت: قرار است چند برند شیرخشک گران شود عده‌ای سودجو  مانع توزیع آن را در بازار شده‌اند تا قیمت دلخواه بفروش برسانند.

سرگردانی والدین استان فارسی در یافتن شیرخک

یکی از پزشکان هم گفت: برخی از انواع شیرخشک مثل «آپتامیل»یا «نان» چون مواد اولیه آنها وارداتی است با مشکل مواجه شده‌ایم و نیاز است وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشد.

 و اما در این میان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که از گوشه‌وکنار استان اخباری مبنی بر کمبود این محصول را به اطلاعش رسانده‌اند، از افزایش توزیع شیرخشک در داروخانه‌های استان فارس، خبر داده و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده در سطح سازمان غذا و دارو، هم اکنون انواع شیرخشک شامل شیرخشک‌های رگولار و رژیمی در داروخانه‌های شبانه‌روزی استان در دسترس شهروندان قرار دارد که البته این گفته با آنچه در سطح استان مشاهده می‌شود در تناقض است.

 «محمدجواد راعی» با بیان اینکه در صورت عدم موجودی یکی از برندهای مورد تقاضا در زمینه شیرخشک، همشهریان می‌توانند برند دیگری از شیرخشک را جایگزین کنند، افزود: در هفته گذشته با پیگیری‌های انجام شده، تعداد قابل‌توجهی از انواع شیرخشک‌های «ببلاک»، «آپتامیل» «نان» و «گیگوز» در استان توزیع شده است، که البته باز هم آنچه در سطح شهر و استان دیده و شنیده می‌شود کمی متفاوت‌تر از این گفته است.

 وی به وضعیت فعلی شیرخشک در استان هم اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری نشست‌های اضطراری و الزام شرکت‌های پخش دارویی در هفته گذشته، بیش از ۱۳۵ هزار قوطی شیرخشک به تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی و منتخب در استان ارسال شد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شیرخشک معمولی یا رگولار برای شیرخواران سالمی که از شیر مادر محروم هستند، مصرف می‌شود و در حال حاضر این نوع شیرخشک در داروخانه‌های منتخب در دسترس است و در این هفته نیز میزان قابل‌توجهی از این نوع فرآورده‌ها تأمین و توزیع می‌شود و این اطمینان وجود دارد که خانواده‌ها برای تأمین این اقلام، هیچ نگرانی نداشته باشند. 

راعی با بیان اینکه نوزادانی که دچار بعضی مشکلات نظیر آلرژی، رفلاکس و سایر اختلالات گوارشی هستند، به شیرخشک رژیمی نیاز دارند، افزود: شیرخشک‌های رژیمی را تنها با ارائه نسخه پزشک از داروخانه‌های منتخب و شبانه‌روزی دریافت کنند و در صورت هرگونه مشکل می‌توانند به شماره‌تلفن ۳۲۱۲۲۲۸۰  و یا ۳۲۱۲۷۸۸۱ تماس گرفته و از موجودی شیرخشک‌های موردنیاز خود در داروخانه‌های استان مطلع شوند.

کلام آخر اینکه:

اکنون این سوال مطرح است که به گفته پدر و مادرانی که این روزها سرگردان یافتن ابتدایی‌ترین نیاز فرزندشان یعنی شیرخشک هستند؛ آیا احتکار و یا انحصار این محصول و تعلل مسئولان امر، در برطرف نمودن این مشکل آن هم در شرایطی که مدام مقام معظم رهبری، جوان‌ها را تشویق و تاکید به فرزندآوری می‌کنند کار جایزی است؟


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
0
فقط کمبود شیر خشک نیست
داروهای چشمی از جمله اپتیمول ودور زامید که مخصوص بیماران چشمی آب سیاه است در داروخانه ها نیست البته در بازار آزاد به قیمت چند برابر هست