کد خبر: ۱۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۰

تبلیغات عمومی و رسانه ای سومین حرم اهل بیت(ع) خواسته بر زمین مانده رهبر فرزانه انقلاب

در میعادگاه دیدار ،همه منتظر بودند از یار آشنا، سخن آشنا بشنوند. او از شوق خود گفت و گفت که شوق من، کمتر از شوق شما نبوده است. از شیراز گفت. اینکه شیراز، شهر ذوق است. شهر فرزانگان.
شهری که در کنار حافظ، خاطره بیش از چهارده هزار شهید را در حافظه خود زنده نگه داشته است.

آن روزها بود که مولایمان شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) بعد از مشهد و قم معرفی کردند و  برخورداري شيراز از حرم مطهر احمد بن موسي شاهچراغ (ع) و امامزادگان عالي مقام را امتيازي کم نظير براي استان فارس خواندند و رهنمودهايشان افق جديدي مبني بر شناخت شيراز به عنوان سومين شهر مذهبي کشور گشود.
تعابير رفيع مقام معظم رهبري درباره شخصيت حضرت احمد ابن موسي شاهچراغ (ع) و جايگاهي که شيراز يافته است مي تواند منشاي تحول فرهنگي و مذهبي و به عنوان يکي از رويکردهاي توسعه اين شهر به شمار آيد.
ايشان برخورداري شيراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسي(ع) و چند امامزاده عالي مقام ديگر را امتيازي کم نظير براي استان فارس خواندند و خاطرنشان کردند : شيراز بعد از مشهد و قم ، سومين حرم اهل‌ بيت(ع) است و اين برجستگي و محوريت ، بايد در «تبليغات عمومي و رسانه‌اي» و هنگام تخصيص اعتباراتِ گوناگون، مورد توجه قرار گيرد تا دلهاي مشتاقان در داخل و خارج از کشور بيشتر متوجه قداست و اهميت اين بارگاه مهم شود.

اما در زمینه این خواسته به حق مقام معظم رهبری مسوولین و رسانه ها چه کردند؟ چه اقداماتی را انجام دادند؟

مسوولین و رسانه ها در همان روزهای سفر مقام معظم رهبری برای این موضوع اقداماتی را انجام دادند؛ اقداماتی که پس از مدتی فراموش شد! البته ناگفته نماند که برخی از مسوولین ولایی در این زمینه گام هایی را برداشتند.

برخی از مطبوعات و رسانه ها به خصوص رسانه هایی که دم از اصولگرایی می زنند نیز این موضوع را فراموش کردند و پایتخت فرهنگی بودن شیراز را به سومین حرم اهل بیت (ع) بودن آن ترجیح دادند و تا توانستند از پایتخت فرهنگی نوشتند اما از سومین حرم اهل بیت (ع) هیچ!!

شیراز قبل از پایتخت فرهنگی بودن ، سومین حرم اهل بیت(ع) است و پیشینه مذهبی آن غنی تر از پیشینه فرهنگی آن است.

برای يافتن دليل در اثبات حقانيت مذهبی بودن شيراز، نيازی نيست صرفا به آرامگاه صدها امامزاده و گل سرسبد آنان، بارگاه مطهر حضرت شاهچراغ، برادر امام هشتم شيعيان (ع) در استان ‌فارس و شيراز اشاره كنيم، گذری هرچند كوتاه در بافت تاريخی شيراز و نگاهی به‌ مساجد، حسينيه‌ها و بافت‌های مذهبی و تاريخی اين شهر، به وضوح، تاريخچه ولايی مردم شيراز را پيش روی شما می‌گذارد.

برای ديدن تاريخ و اصالت شهر شيراز، بايد با چشم دل به شيراز قديم بيايی، آنگاه وقتی ده‌ها مسجد تاريخی شيراز را در گذرهای تاريخی بافت كهنه شيراز می‌بينی، تازه خودت را پيدا می‌كنی.

جای بسی تعجب است كه وقتی بعضی‌ ها با ادعای مدرنيزم و دانايی، پس از آنكه وارد شيراز می‌شوند، مردم اين ديار را می‌بينند كه ‌دين و ولايت‌ مداری را همواره در جزء‌جزء سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند يا وارد بافت قديم‌شيراز می‌شوند و تاريخ سترگ ولايی شيراز را در مساجد تاريخی اين شهر كاوش می‌كنند، باز پيشينه ولايی مردم ولايت‌مدار شيراز را زير سؤال می‌برند و مسايل سخيفی را مطرح می‌كنند كه زيبنده و شايسته شيراز نيست.

مسجد جامع عتيق، مسجد وكيل ،مسجدنو، مسجد نصيرالملك ،حسینیه مشیر ، مسجد ميرزاهادی در محله سنگ سياه، مسجد جامع علی در محله اسحاق بيگ ‌يا مسجد جامع نو (اتابكی) ،مسجد كوچيكه ، مسجد كل محمد، مسجد يحيی، مسجد ظهراب بيگ، مسجد قورخانه، مسجد باقرخان، مسجد قوام، مسجد حسينی، مسجد حاج باقر، مسجد ايلخانی، مسجد حوض قارچی، مسجد طبالان، مسجد شيخ علی خان، مسجد سپهسالار، مسجد شكرالله خان، مسجد باقرآباد، مسجد حاج عليرضا، مسجد سياوشان، مسجد آقا لر و مسجد امام علی (ع) ،مسجد بغدادی در محله دزك، مسجد رمضان خان، مسجد شاهزاده قاسم، مسجد آقا قاسم، مسجد دزك، مسجد حاج‌رضا، مسجد و حسينيه كردها،مسجد سرباغ‌ و مسجد علمدار در نزديكی بين‌الحرمين همه گویای پیشینیه مذهبی شیراز هستند.

برخی مساجد نيز درشيراز بوده‌اند و امروز از آنها نشانی نيست،زيرا تخريب شده‌اند، از آن جمله می‌توان به مسجد جمازه در محله دزك، مسجدحاج ميرزامحمد (‪ ،(۱۲۴۰‬مسجد مدرس‌ها در محله بازارمرغ، مسجد غربالی‌ها در محله بالاكفت و مسجد پنبه‌‌ زنان اشاره كرد.

نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز در این زمینه گفت: براي تحقق بخشيدن به ايده سومين حرم اهل بيت بايد فضاي معنوي را بر شهر شيراز و استان فارس حاكم كنيم.

آيت الله اسدالله ايماني افزود: رهبر معظم انقلاب وجود حرم مطهر احمد ابن موسي شاهچراغ(ع) در شيراز را نگين درخشاني در كشور و حرم برادرزادگانش رابه عنوان حرم سوم اهل بيت معرفي كردند كه در جهت اين معرفي اقداماتي بايد انجام شود.

وي اظهار داشت: تحقق اين مهم با از بين بردن آن فضاهايي كه دشمنان تا امروز تلاش كردند در اين شهر و استان به غلط ايجاد كنند امكان پذير مي‌شود و حاكم‌سازي فضاي معنوي بر استان فارس در اولويت است.

آيت الله ايماني اضافه كرد: حاكم ساختن اين فضا به الزاماتي از جمله ساخت و ساز در فضاي فيزيكي مناسب در جهت پاسخگوي به زايران، ايجاد فضاي معنوي در محيط اطراف و شهر و گسترش فرهنگ عمومي مذهبي در ميان اقشار مختلف جامعه نياز دارد كه با فراهم بودن منابع و برنامه ريزي مناسب اين بستر فراهم مي‌شود.

وي ادامه داد: تا كنون تلاش‌هاي مناسب و چشمگيري در زمينه معرفي و شناسايي شيراز سومين حرم اهل بيت انجام شده اما هنوز راه زيادي در پيش است كه همت همگان را مي‌طلبد.

امام جمعه شيراز بيان كرد: همچنين در اين جهت بايد فضايي ايجاد شود كه آستان سيد علاالدين حسين(ع)، مسجد جامع شهدا، مسجد جامع عتيق و ساير امام زادگان اين منطقه در فضاي واحدي قرار گيرند تا پاسخگوي همه عاشقان و زايران باشند.

 

رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز نیز در این زمینه گفت: برای معرفی هر چه بیشتر سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) به دنیا یک روزنامه بین‌المللی تحت عنوان «سومین حرم اهل‌بیت(ع)» باید به زبان‌های مختلف منتشر و در بین سایر کشورهای دنیا توزیع شود.

دکتر محمد جواد سلمان‌پور افزود: نامگذاری عنوان «سومین حرم اهل‌بیت‌(ع)» برای شیراز توسط مقام معظم رهبری یک کار حکیمانه و بر اساس واقعیات جهان تشیع و استان فارس بوده است.

وی اظهارداشت: اگر در فارس و شیراز آثاری از فرهنگی اصیل و غنی وجود دارد به خاطر وجود حرم احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) و دیگر امامزادگان در استان فارس می‌باشد.

سلمان پور با بیان این مطلب که منشاء و زایش معارف دینی در شیراز، امامزادگان این شهر بودند، ادامه داد: این ارادت قوی که مردم فارس به اهل‌بیت‌(ع) پیدا کرده‌اند به خاطر وجود حرم امامزادگان در این استان بوده است.

وی اضافه کرد: وجود تعداد زیادی از امامزادگان در استان فارس منشاء بسیاری از برکات و رفتارهای فرهنگی در این استان بوده است.

رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز گفت: اگر مردم فارس به خصلت‌های مهمان‌نوازی، معرفت، اهل شعر، دانشگاهی معروف هستند به خاطر وجود امامزادگان در این استان بوده که این خود آثار و برکات آسمانی را برای مردم فارس داشته است.

سلمان پور اظهارداشت: مردم شیراز وامدار اهل‌بیت‌(ع) هستند و اعلام عنوان سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) برای شیراز توسط مقام معظم رهبری یک افتخار تاریخی برای این شهر می باشد که نصیب شهرهای دیگر کشور نشده است.

وی افزود: باید شیراز به عنوان سومین قطب تولید و تبلیغ معارف اهل‌بیت‌(ع) در دنیا تبدیل شود و علوم حوزوی و دینی در این شهر بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

سلمان پور بیان کرد: شیراز باید به سومین پایگاه و حوزه علمیه در پژوهش در آثار اهل‌بیت‌(ع) تبدیل شود و حوزه علمیه‌ای در کنار حرم احمد بن موسی‌(ع) بنا شود و طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کنیم که یکی از مراجع تقلید که اهل فارس هم باشد، به شیراز بیاید و مسوولیت این حوزه علمیه را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: حال که شیراز سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) است باید این حرم و این شهر را طوری به دنیا معرفی کنیم که کسانی که از سراسر دنیا به زیارت اولین حرم اهل‌بیت‌(ع) در مشهد و دومین حرم اهل‌بیت‌(ع) در قم می‌آیند به زیارت سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) نیز بیایند.

رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان این مطلب که هر سال زایران زیادی از سراسر دنیا به زیارت حرم امام رضا‌(ع) و حرم حضرت معصومه‌(س) می آیند گفت: حضرت احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) نیز برادر امام رضا‌(ع) و حضرت معصومه‌(س) می باشد و جای تاسف است که شیعیان سراسر دنیا به زیارت حرم احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) در شیراز نمی‌آیند.

سلمان پور اظهارداشت: باید با رایزنی های فرهنگی با کشورهای اسلامی حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) را بیشتر به دنیا معرفی کنیم زیرا این حرم می‌تواند کانونی برای زیارت مردم کشورهای مختلف دنیا باشد .

وی افزود: آنقدر که برای جذب توریسم در تخت جمشید هزینه می‌شود برای جذب زایر به حرم احمد بن موسی‌(ع) که سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) است نمی‌شود.

سلمان پور ادامه داد: اگر کمی از این سرمایه گذاری‌هایی که برای جذب توریسم در تخت جمشید می‌شود برای حرم احمد بن موسی‌(ع) می‌شد الان حضور زایران زیادی را از کشورهای مختلف به حرم این امامزاده بزرگوار داشتیم.

رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز گفت: تا کنون تمام کنگره های بین‌المللی که در شیراز برگزار شده حول آثار تاریخی و فرهنگی بوده است ولی ما هنوز کنگره بین‌المللی در خصوص معرفی هرچه بیشتر امامزادگان نداشتیم.

سلمان پور اظهارداشت: باید روی مسئله پیوند حافظ و سعدی با اهل‌بیت‌(ع) کارکنیم و کنگره بین‌المللی برای معرفی هر چه بیشتر سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) برگزار کنیم.

وی افزود : حرم احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع)، حرم سید علاء‌الدین حسین‌(ع) و حرم سید میرمحمد‌(ع) در کنار یکدیگر هستند و توسعه آنها می‌تواند یک محیط فرهنگی و مذهبی را ایجاد کند که این می‌تواند در جذب زایران موثر باشد.

سلمان پور ادامه داد: برخی متولیان اگر یک دهم اهمیتی که به باغ دلگشا و دیگر اماکن فرهنگی می‌دهند را به توسعه کارهای فرهنگی اطراف حرم احمد بن موسی شاهچراغ‌(ع) می‌دادند، حرم این امامزاده بزرگوار زایران بیشتری را داشت.

رییس دانشکده علوم قرآنی شیراز گفت: یک دانشگاه تحت عنوان دانشگاه علوم احمدی باید در کنار سومین حرم اهل‌بیت‌(ع) ایجاد شود.

حجت الاسلام ابوالقاسم علي زاده نماینده ولی فقیه در سپاه فجر استان فارس نیز در این زمینه گفت: مقام معظم رهبري هر آنچه را که تدبير فرموده اند توام با مصلحت است و ما نبايد فراتر از چنين تدابيري گام برداريم.
وي اظهارداشت: پايتخت فرهنگي بودن مقوله اي است که سطح آن از سومين حرم اهل بيت (ع) به مراتب پايين تر است زيرا وقتي يک جايي حرم اهل بيت (ع) شد خواه ناخواه هر جاي که پايتخت فرهنگي لقب بگيرد باز متاثر از حرم اهل بيت (ع) مي باشد.
حجت الاسلام علي زاده ادامه داد: در واقع، قلب فرهنگ و ادب در ايران اسلامي حرم اهل بيت (ع) مي باشد و نبايد نسبت به اين موضوع حساسيتي نشان داد.
وي اضافه کرد : به اعتبار سومين حرم اهل بيت (ع) شدن شيراز مديران و مسوولين مربوطه بايد اين شهر را بالا ببينند و اعتبارات لازم در ابعاد مختلف را متناسب با شان سومين حرم اهل بيت (ع) اختصاص دهند.
نماينده ولي فقيه در سپاه فجر استان فارس گفت : همچنين اختصاص اعتبارات فرهنگي بايد متناسب با شيراز و به لحاظ عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) باشد تا حق اين عنوان بهتر ادا شود.
حجت الاسلام علي زاده اظهارداشت : تدبير مقام معظم رهبري در خصوص استان فارس که به اعتبار وجود احمد بن موسي (ع) برادر امام رضا (ع) در اين سرزمين شيراز را به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) معرفي کردند در واقع يک موهبت و لطف الهي بود که از مجراي ولايت فقيه و رهبري عزيز انقلاب متوجه مردم متدين و انقلابي اين استان گرديد.
وي افزود : البته هميشه حرم احمد بن موسي (ع) و ديگر بقاي متبرکه که در اين استان وجود دارند منشا خير و نورانيت بوده اند اما نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) در ايران اسلامي دلهاي با معرفت و عاشق را بيشتر به اين پشتوانه معنوي جلب کرد.
حجت الاسلام علي زاده ادامه داد : نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) توسط مقام معظم رهبري در واقع بستري را به وجود آورد که حق بقاي متبرکه در اين استان هرچه بيشتر ادا گردد.
وي بيان کرد : نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) توسط مقام معظم رهبري نشانگر اين معناست که گويا تاکنون حق امامزادگان استان فارس و حق مردم اين استان به لحاظ فرهنگي ، معنوي و ديني و مذهبي ادا نشده است.
حجت الاسلام علي زاده اضافه کرد: توجه بيشتر همه آحاد مردم به ويژه انديشمندان ، صاحب نظران و اهل ادب و همچنين مسوولان و مديراني که از فرصت هاي خدمت و امکانات بيت المال تحت سايه حکومت اسلامي برخوردار هستند براي توجه به ابعاد مختلف اين نامگذاري بايد جلب شود.
نماينده ولي فقيه در استان فارس گفت : قطعا فقط نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) مد نظر مقام معظم رهبري نبوده است و چنانکه مقام معظم رهبري هر سال را به عنوان و نامي قرار مي دهند صرفا نظر بر يک عنوان نيست و آنچه مد نظر مقام معظم رهبري بوده ايجاد يک تحول در ابعاد مختلف اين نامگذاري ها است.
حجت الاسلام علي زاده اظهارداشت : نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) از لحاظ مکتبي ، مذهبي و ديني مدنظر بوده که بايد با محوريت حرم احمد بن موسي (ع) بايد معنويت ودل هاي ارزشي و اعتقادي در سطح استان فارس موجود بزند.
وي افزود:همچنين به لحاظ معرفتي و علمي بايد با وجود حرم احمد بن موسي (ع) مراکز علمي و پژوهشي ، حوزه هاي علميه براي رواج دادن به ابعاد مختلف فکر و انديشه و ادب بيش از گذشته در استان شکل بگيرد و از انسجام مناسب شان مردم فارس برخوردار باشد.
حجت الاسلام علي زاده اظهارداشت : متاسفانه آنچه که امروز در شيراز مشاهده مي شود اين است که به بهانه برخي پيشينه ها يک سازگاري با تعصبات و غيرت ديني مردم وجود دارد و با وجود حرم احمد بن موسي (ع) که يک پشتوانه معنوي براي همه مردم فارس به حساب مي آيد بايد جلوه هاي اخلاق اسلامي و فرهنگ عمومي مرتبط با دستورات ديني در اين استان موج بزند.
وي ادامه داد : قطعا مي توان با تبيين ابعاد مختلف سومين حرم اهل بيت (ع) از طرفي غيرت ها و تعصبات ديني و از جهتي حيا و شرم را در جاي جاي جامعه نهادينه کرد.

امیدواریم رسانه های  استان فارس به ویزه مطبوعات محلی با نصب العین قرار دادن خواسته مقام معظم رهبری در خصوص معرفی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیش از پیش گام بردارند تا این خواسته اماممان بر زمین نماند.

عصرفارس

نظرات بینندگان