کد خبر: ۱۶۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس:

باید موانعی که در حوزه علم و فناوری ایجاد شده را برطرف کنیم

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس، گفت: باید موانعی که خودمان برای خودمان در حوزه علوم و فناوری ایجاد کرده‌ایم مانند رتبه ثبت مقالات در نشریه‌ها و پایگاه‌های خارجی و امثال آن را برطرف کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، قاسم علیپور معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان فارس خواستار توجه به علوم مختلفی نظیر حوزه هوش مصنوعی شد و گفت: باید در عرصه ارتقای علوم جدید در کشورمان محکم‌تر و قوی‌تر حرکت کنیم.

وی افزود: کارهای علمی زیادی از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است که از جمله اقدامات مهم علمی که در علمیات‌های دوران دفاع مقدس انجام می‌شد.

علیپور همچنین اقدامات پژوهشگران کشورمان را در ایام کرونا یادآور شد و گفت: داشته جمهوری اسلامی و این انقلاب، نخبگان آن هستند. اگر امروز در حوزه موشکی، علوم هسته‌ای، نانو و... حرف برای گفتن داریم نتیجه اعتمادی است که به جوانان شده است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس در ادامه اظهار کرد: هنوز با افق‌ها و چشم‌اندازهایی که برای عرصه علمی و فناوری کشور ترسیم شده‌ است، فاصله داریم و به نظر می‌رسد باید تکانی بخوریم و عقب‌ماندگی‌ها را رفع کنیم.

علیپور بیان کرد: اتفاق دیگری که باید بدان توجه شود، جایگاه استان فارس در موضوعات علمی و پژوهشی است که حتی در برخی از موضوعات کمی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان باید بدان توجه شود.

وی با بیان اینکه هنوز علم و فناوری و پژوهش در جایگاه اصلی خود در کشورمان قرار نگرفته است، گفت: رهبر معظم انقلاب در حوزه حکمرانی و علوم انسانی مطالبه دارند اما هنوز نتوانسته‌ایم دغدغه‌های ایشان را پاسخ دهیم.

این استاد دانشگاه، همچنین خواستار توجه به علوم مختلفی نظیر حوزه هوش مصنوعی شد و تصریح کرد: باید در عرصه ارتقای علوم جدید در کشورمان محکم‌تر و قوی‌تر حرکت کنیم.

علیپور با تأکید بر اینکه باید «ما می‌توانیم» را باور کنیم،‌ گفت: ایرادی که به دلیل هجمه‌های دشمنان ایجاد شده این است که برخی جوانان گمان می‌کنند ما داشته‌ علمی نداریم در صورتی که بسیاری از جوانان و حتی دانشجویان ما از این دستاوردها و مراکز علمی اطلاعی ندارند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس بر ضرورت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل علمی کشور تأکید کرد و گفت: باید موانعی که خودمان برای خودمان در حوزه علوم و فناوری ایجاد کرده‌ایم مانند رتبه ثبت مقالات در نشریه‌ها و پایگاه‌های خارجی و امثال آن را برطرف کنیم.

توسعه بیش از ۴۵ کارگروه خانه نخبگان در سراسر استان فارس

مجید میگائیلی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس  نیز در این مراسم با اشاره به اقشار ۲۲ گانه بسیج و نقش آن در تمامی عرصه‌ها گفت: بسیج تا به امروز توانسته در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی نقش‌آفرینی کند و امروز نیز با توجه به اهمیت علم و فناوری، بسیج ظرفیت‌های موجود در این حوزه را بکار گرفته تا چالش ها و مسائل کشور به شکل علمی برطرف شود.

میکائیلی در خصوص ظرفیت‌های سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس گفت: ایجاد، به‌روزرسانی و توسعه بیش از ۴۵ کارگروه خانه نخبگان در سراسر استان با استعداد ۵۶۰ نفر از اساتید، نخبگان و مسئولان با هدف احصا و حل مسائل، جهت‌دهی به پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، مطالبه‌گری و ایجاد بانک اطلاعاتی موضوعات از جمله ا قدامات انجام شده در همین راستاست.

وی، هدف از ایجاد، توسعه و راه‌اندازی بیش از ۵۴ پایگاه علمی و ایجاد مدیریت علمی در بیش از ۴ هزار پایگاه بسیج در استان را تقویت و توسعه فعالیت‌های علمی در سطح جامعه، توانمندسازی علمی و پژوهشی بسیجیان و نقش‌آفرینی بسیجیان در توسعه و شکوفایی عنوان کرد و افزود: بیش از ۷ مرکز رشد، نوآوری و خلاقیت در استان فارس فعال داریم که در آن از بیش از ۵۰ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان حمایت و پشتیبانی می‌شود.

به گفته مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس، قرارگاه جهاد علمی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌ها و ایده‌های فناورانه نیز در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس تشکیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین شبکه پرسشگری ۳۰۰ نفری در سطح استان شکل گرفته و انجام پروژه‌های نظرسنجی و پرسشگری میدانی انجام شده که منشا بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، تدوین سیاست‌ها و راهبردها بوده است.

میکائیلی همچنین از شکل‌گیری بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ هسته علمی تخصصی فناور، دانشی، توانمندساز و گفتمان‌ساز در استان و شناسایی و ایجاد بانک نخبگانی از بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ مخترع و مبتکر با هدف حمایت مادی و معنوی از آنان خبر داد.

به گزارش شیرازه، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان فارس با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره و نخبگان علمی استان عصر امروز، ۲۹ آذرماه در شیراز برگزار شد.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان