کد خبر: ۱۶۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۷ دی ۱۴۰۲
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس :

نزدیک به ۲هزار چاه آب غیرمجاز در فارس پُر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از پُر و مسلوب‌المنفعه شدن نزدیک به ۲هزار حلقه چاه غیر مجاز در ۹ماهه امسال خبر داد و گفت: با همکاری دادگستری استان و طی مراحل قضایی باهمراهی نیروی انتظامی این اقدام با موفقیت انجام شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری شنبه در این باره افزود: پُر شدن این تعداد چاه در ۹ماهه اول سال ۱۴۰۲ در قالب پروژه انسداد چاه‌های بدون پروانه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: چاه‌های پر شده در ۱۳۴ محدوده مطالعاتی از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در فارس قرار دارد و انسداد آنها سبب می‌شود حجم قابل‌توجهی از منابع آب در آبخوان‌های زیرزمینی ذخیره بماند.

وی به تأکید و دستور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به فرمانداران اشاره کرد و افزود: همه فرمانداران به همکاری با منابع آب شهرستان‌ها ملزم شده‌اند و برای پُر کردن سالیانه ۱۵درصد از تعداد چاه‌های غیرمجاز موجود در حوزه عملکرد شهرستان مربوطه متعهد شده‌اند.

بدری با اشاره به تأثیر چاه‌های غیرمجاز و آسیب‌های که به منابع آب زیر زمینی وارد می‌شود گفت: وجود تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز در استان سالانه خسارات جبران‌ناپذیری بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی استان وارد می‌کند، باتوجه‌به ادامه خشکسالی‌ها در استان باید در این بخش با جدیت بیشتری وارد شد تا جلوی هرگونه سوءاستفاده‌های مربوط گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: برداشت‌های غیرمجاز با احتساب کاهش چشمگیر نزولات آسمانی وضعیت آب‌های زیرزمینی طی سال‌های گذشته را به‌شدت شکننده و آسیب‌پذیر کرده؛ سطوح تراز آب زیر زمینی دشت‌ها افت کرده و این روند در دهه گذشته، به دلیل افزایش خشکسالی‌ها بیشتر شده است.

نزدیک به ۲هزار چاه آب غیرمجاز در فارس پُر شد

بدری ادامه داد: استحصال بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی از طریق اضافه برداشت چاه‌های پروانه‌دار و نیز چاه‌های غیرمجاز از جمله دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی کاهش یابد، زمین در بسیاری نقاط استان فارس دچار فرونشست شده، تنش ناشی از کمبود آب گریبان‌گیر بسیاری از نقاط از جمله مناطق شرق و جنوب شرق استان شود که نمونه بارز آن خشک‌شدن تالاب‌ها و عرصه آبی و مهم استان است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان