کد خبر: ۱۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰

سناریو ترور:طرحي براي تحقق هدف نهايي ايران هراسي

سردار يدالله جواني معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جوان، با تشريح سناريوي اخير اتهام زني ايالات متحده عليه ايران، اين سناريو را طرحي براي تحقق هدف نهايي ايران هراسي قلمداد كرد.

آنچه در ادامه مي‌خوانيد حاصل گفت‌وگو‌ي خبرنگار «جوان» با سردار يدالله جواني است.
سردار، تحليل شما از اتفاقات اخير و سناريويي كه ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي ايران پياده كرده، چيست؟
امريكايي‌ها دنبال اين هستند كه با يكسري اقدامات فضاي كنوني را كه عليه‌شان است، تغيير دهند. هم اكنون در دنيا سه روند عليه امريكا دنبال مي‌شود كه دولتمردان امريكا را بسيار نگران كرده است. اين در حالي است كه در طرف مقابل كساني هستند كه تفكرات ضد امريكايي دارند و اين موضوع باعث خوشحالي آنهاست. البته ملت ايران هم يك ملت ضد‌امريكايي است و اساساً انقلاب اسلامي ماهيتي ضد‌امريكايي دارد. هم اكنون اين روندي كه در دنيا شكل گرفته، دوستان انقلاب را نيز خوشحال كرده است. از اين رو به نظر مي‌رسد، امريكايي‌ها در تلاش هستند، اين روند را تغيير دهند. اما آيا موفق مي‌شوند؟ اين سؤالي است كه ترديدهاي بسيار زيادي درباره آن وجود دارد، چراكه اين روندها يك پيشينه چند دهه‌اي دارد و موضوعي نيست كه يك شبه ايجاد شده باشد كه با يك اقدام كوتاه مدت بتوان آن را تغيير داد.
منظور شما از اين روندهاي سه‌گانه كدام‌ها هستند؟
اولين مورد، روند قدرت يابي جمهوري اسلامي در منطقه و در جهان است. اين در حالي است كه امريكايي‌ها در ابتداي انقلاب به دنبال شكست جمهوري اسلامي و زمينگير كردن آن بودند اما ايران روندي خلاف اين خواسته داشت و نه تنها جمهوري اسلامي زمينگير نشد بلكه وارد بسياري از خطوط قرمز غرب شد كه نمونه آن هسته‌اي شدن ايران بود. اين موضوع براي آنها بسيار خطرناك بود چراكه جمهوري اسلامي به يك قدرت جهاني تبديل شده و آنها نگران همين هستند.
موضوع دوم همين بيداري اسلامي است. حضرت امام خميني روي موضوع صدور انقلاب تأكيد زيادي داشتند و براي بيداري مسلمانان ارزش خاصي قائل بودند. بنابراين مي‌بينيم كه اين حركت‌ها نيز همان خواست امام راحل بود و اين بيداري اسلامي هم اكنون در حال ثمر دادن است و ديديم كه چندين ديكتاتور حامي امريكا نيز از طريق همين بيداري اسلامي سرنگون شدند.
موضوع سوم هم بحراني است كه غرب امروز با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و همين جنبش وال استريتي كه امروز در امريكا شكل گرفته است، دليلي براي اين حركت است. نكته جالب در اين ميان، ‌سخنان اخير گورباچف آخرين رهبر شوروي است كه گفته، حركت‌هاي امروز امريكا شباهت بسيار زيادي به اتفاقات زمان فروپاشي شوروي دارد. علاوه بر اين چند وقت قبل هم يكي از نويسندگان اروپايي عنوان كرده بود كه باعث تعجب است كه امريكا چطور با اين وضعيت خود را سرپا نگه داشته و بايد فرو مي‌پاشيد. بنابراين مي‌بينيم كه اكثر افراد، معتقدند كه نظام سرمايه‌داري از اين ماجرا جان سالم به درد نمي‌برد. حركت‌هاي امروز غرب هم متأثر از بيداري اسلامي است كه الگوي ايراني دارد. بنابراين اين روندها به شدت امريكايي‌ها را نگران كرده است. اگر ما نگاه كنيم هر سه روند به جمهوري اسلامي ارتباط دارد و متضرر اصلي اين روند نظام سلطه است. آنها دنبال اين هستند كه سناريويي طراحي كنند تا چند جانبه باشد و بتوانند جمهوري اسلامي را مورد فشار قرار بدهند و جلوي پيشرفت ايران را بگيرند و در كل مانع از اين روند بشوند، به همين خاطر مي‌خواهند با ترويج چنين شايعاتي ايران را در مقابل كشورهاي عربي قرار دهند و نظرها را به سمت ايران جلب كنند. اما اين سناريو به حدي ناشيانه طراحي شده كه در همان بدو امر در خود امريكا با چالش مواجه شد و اين چالش‌ها نشانه‌اي از شكست اين سناريو است. بنابراين تحليل من اين است كه امريكايي‌ها از اين رهگذر چيزي عايدشان نمي‌شود و رسوايي جديدي براي آنهاست.
پايه اصلي اين سناريوي دروغين، روي سپاه شكل گرفته و در حقيقت اين اتهامات متوجه سپاه پاسداران شده است. شما علت اين امر را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
امريكايي‌ها امروزه وحشت بسيار زيادي از احياي اسلام دارند. ما در حال شكل دادن به يك دوره تمدن اسلامي هستيم و اين را كارشناسان غربي نيز مورد تأكيد قرار دادند. آنها معتقدند كه احياي تمدن اسلامي باعث به حاشيه بردن تمدن غرب مي‌شود و دنيا متوجه اين تمدن نوين اسلامي مي‌شود. بنابراين در اين تحولات نظام سرمايه داري مي‌تواند مدفون شود، به همين خاطر اينها از اسلام وحشت كردند و براي به حاشيه راندن اسلام، پروژه اسلام هراسي را به مرحله اجرا در آورده‌اند و ما مي‌بينيم كه عده‌اي احمق مي‌آيند و قرآن را به آتش مي‌كشند. در همين مسير براي آنكه بتوانند اسلام را تخريب كنند، كسي كه پرچم اسلام را به دست گرفته مورد هجوم قرار مي‌دهند. امروزه پرچم اسلام ناب در دست جمهوري اسلامي است. حالا براي اين فشار به ايران پروژه ايران هراسي را به مرحله اجرا درمي‌آورند. امروز جمهوري اسلامي در حال الگو شدن و مدل شدن در دنياي اسلام است و مي‌گويد اگر كشوري به اسلام تمسك كند، سرانجام آن كشوري بزرگ و مستقل به نام جمهوري اسلامي است. حالا براي تخريب ايران بايد به سراغ نهادي بروند كه عامل بسياري از اين موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي ايران بوده است. حضرت امام (ره)‌ مي‌فرمايند اگر سپاه نبود، ‌ايران هم نبود. اين جمله حضرت امام حكايت از اين واقعيت دارد كه عامل اصلي شكست سياست‌هاي غرب در قبال ايران، سپاه پاسداران بوده و اين نهاد انقلابي برخاسته از دل مردم، نقش بسيار زيادي در ناكام گذاشتن نقشه‌هاي آنان داشته است. به همين خاطر آنها براي ضربه زدن به اسلام، سپس به ايران بايد سپاه را مورد هدف قرار دهند. من معتقد هستم كه اين سه پروژه با هم تعريف مي‌شود. آنها مي‌خواهند چهره‌اي غير محبوب از سپاه پاسداران در دنيا جلوه دهند به همين خاطر ادعا مي‌كنند كه سپاه به دنبال كار تروريستي است. اين در حالي است كه امروزه سپاه در هر حوزه‌اي ورود پيدا كرده است، بر اساس قانون و سياست‌هاي كلان نظام بوده و در همه حال كوشيده است كه مدافع حقوق مظلومان و مستضعفان باشد.
امروز امريكايي‌ها در عراق شكست خوردند و اين شكست در حالي بود كه وقتي اوباما اعلام كرد كه نيروهاي خود را از عراق خارج خواهد كرد، نيويورك تايمز مي‌نويسد كه امريكا، عراق را به ايران هديه كرد. اين در حالي است كه امريكا هر كاري كه از دستش بر مي‌آمد در عراق انجام داد اما بازهم شكست خورد. دليل اين شكست آن بود كه آنها تحليل درستي از شرايط منطقه نداشتند و از همان ابتدا اين لشكر كشي به منطقه اشتباه بود. علت اصلي اين شكست در حقيقت جمهوري اسلامي ايران بوده است. اين در حالي است كه آنها معتقدند علت شكست در جنگ ۳۳ روزه هم جمهوري اسلامي و در حقيقت سپاه بوده است.
شما عملكرد دستگاه ديپلماسي كشور را در پاسخ به اين تهديدات چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
من فقط به اين نكته بسنده مي‌كنم كه مي‌شد بهتر از اين عمل كرد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان