کد خبر: ۱۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۰

افزایش قیمت سکه و رونق بازار مهریه

روز خواستگاری، زیر نگاه‌های سنگین پدر و مادرش، تعداد سکه‌های مهریه را پذیرفت. آن روز حرف از این بود که «کی مهریه را داده و کی گرفته است!» اما امروز پشت میله‌های زندان، فهمیده این خود اوست که باید مهریه کمرشکن را بدهد، و نوعروسش کسی است که آن را خواهد گرفت.
تعداد افرادی که بابت عدم پرداخت مهریه روانه زندان می‌شوند، نسبت به سال گذشته 50 درصد بیشتر شده است و تنها در مدت 50 روز 327 نفر به زندانیان مهریه، افزوده شده است. یعنی به طور میانگین روزانه بین 6 تا 7 نفر به این دلیل، کسب و کار و زندگی خود را رها می‌کنند و راهی زندان می‌شوند.

سال 1389 تعداد زندانیان مهریه، 2300 نفر بود، شهریور سال 90 این آمار به 3000 نفر رسید و مهر ماه سال جاری تا 3327 نفر افزایش یافت.

افزایش قیمت سکه و رونق بازار مهریه

با افزایش قیمت سکه، درخواست‌های طلب مهریه هم ضرب‌آهنگ تندتری یافته است و روزبه روز به تعداد متقضایان مهریه در دادگاه‌های خانواده افزوده می‌شود. آن‌ها که می‌توانستند مهریه را ببخشند، دیگر نمی‌بخشند و کسانی هم که برای دریافت مهریه دودل بودند، مطمئن شده‌اند که از حق طبیعی‌شان صرف‌نظر نخواهند کرد.

این روزها، که قیمت سکه از مرز 600هزار تومان گذشته است، در جای جای اجتماع جملاتی شنیده می‌شود که به شوخی و جدی خطر پرداخت مهریه را به آقایان گوشزد می‌کند و قدرت خانم‌ها را برای تحت فشار گذاشتن همسرانشان، به رخ می‌کشد.

گویا مردم به این باور رسیده‌اند که افزایش قیمت سکه، اهرم تنبیه مردان را قوی‌تر می‌کند و اگر این روند ادامه یابد، هیچ مردی نه اجازه دارد دست از پا خطا کند و نه می‌تواند روی حرف همسر طلبکارش حرفی بزند.

در مواردی نیز این اهرم، با شدت تمام به کار برده شده است. برای مثال مرد جوانی که ازدواج اولش را از همسرش مخفی کرده بود، به خاطر این دروغ مجبور به پرداخت 1360 سکه شد. همچنین خانمی برای تنبیه همسر بی‌نظم و خشن خود از مهریه 450 سکه‌ای‌اش استفاده کرد.

از سوی دیگر، معاون ستاد دیه کشور خبر داده است که تاکنون هیچ زوجی از ثبت عندالاستطاعه بودن مهریه در سند ازدواج خود استفاده استقبال نکرده‌اند. افزایش روز افزون طالبان مهریه و مردان بدهکار و زندانی نیز مهر تأییدی بر این مدعا می‌زند. به ویژه که امروزه دعوای مهریه، از دایره زوج‌های مشکل‌دار خارج شده و به خانواده‌هایی سرایت کرده که پیش از این هیچ‌گاه اختلافی جدی در زندگی خود نداشته‌اند.

خانم‌ها کوتاه نمی‌آیند؛ مردان عاشق می‌پذیرند

میانگین سنی زندانیان مهریه 25 سال، اعلام شده است. به این معنی که زوج‌های جوان و به ظاهر عاشق، زندگی‌های خود را با مهریه‌های سنگین‌تری آغاز می‌کنند و خیلی سریع هم به انتهای خط می‌رسد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، چشم و همچشمی و رقابت را دلیل تعیین مهریه سنگین و عجیب می‌داند؛ بطوری‌ که مشاهده می‌شود میزان مهریه‌ها نسبت به گذشته، افزایش چشم‌گیری داشته و در بسیاری موارد نامتعارف بوده‌اند.


البته با اوضاع و احوال بازار سکه، دیگر کسی یک خرمن گل مریم، یک خروار پوست پیاز و بال مگس را به عنوان مهریه انتخاب نمی‌کند، و تعیین مهریه‌هایی از قبیل سکه به ارتفاع قله دماوند « 5 هزار و 610 متر»، سکه به ارتفاع قله هیمالیا « 8 هزار متر» و یا فاصله تهران تا لندن و زمین تا کره ماه، بسیار خلاقانه‌تر و اقتصادی‌تر است.

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی، نگاه تجارت گونه به مهریه و تلقی آن به عنوان صندوق ضمانت زنان را بزرگترین خطای زندگی می‌داند. چرا که بر اساس آمار زوج‌هایی که با مهریه‌های نامتعارف و سنگین زندگی خود را آغاز می‌کنند، بیش از سایرین دچار اختلاف شده و سرانجامشان به دادخواست طلاق و جدایی می‌کشد.

با زیاد شدن شمار زندان مهریه و فروپاشی زندگی‌های بسیار به این دلیل، بسیاری از کارشناسان و حقوقدان‌ها پیشنهاد کرده‌اند که مجلس در قانون مربوط به مهریه بازنگری کند. آنان عقیده دارند که طرح‌های تعيين سقف مهريه به جایی نمی‌رسد، همان‌طور انتخاب مهریه عندالاستطاعه، گره‌گشا نبود. در همین راستا پیشنهاد حذف حکم زندان برای پرونده‌های مهریه، از سوی ستاد دیه کشور به مجلس ارائه شده است. به این امید که پایه‌های زندگی مشترک بر مبنای اندیشه‌های تجاری و اقتصادی شکل نگیرد و کانون هیچ خانواده‌ای با افزایش قیمت سکه، از هم فرونپاشد.

نظرات بینندگان