کد خبر: ۱۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۰

شهردار شیراز:هنر نیست که شورا، ترمز شهرداری باشد

شهردار شیراز، شهروندمداری و جلب مشارکت­های مردمی را شرط اصلی دستیابی به مدیریت شهری پویا دانست و گفت: مدیریت شهری به معنای اداره امور شهر با رویکرد پایداری و رضایت اجتماعات محلی با در نظر گرفتن و تبعیت از سیاست­های محلی است.
علیرضا پاک­فطرت در جمع شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی استان شهروندمداری را یکی از جنبه­های مهم برنامه­ریزی شهری اعلام کرد و افزود: شهرداری به عنوان واحدی که توسط مردم در قسمتی از خاک یک کشور به منظور ارائه خدمت محلی تشکیل می­شود وظیفه دارد امور شهر را با مشارکت شهروندان حل و فصل نماید.
شهروند کم داریم، شهرنشین زیاد است
وی از نقش مردم و شهروند در قبال دولت و وظایفی که دولت در قبال جامعه مدنی بر عهده دارد سخن گفت و اظهار داشت: متأسفانه در شهرهای ما شهروند کم است اما شهرنشین زیاد است.
پاک­فطرت افزود: شهروندان فقط فکر می­کنند که دولت وظیفه دارد همه امکانات را در اختیارشان قرار دهد و این حق آنان است اما تکالیف خود را در قبال جامعه و دولت فراموش کرده­اند.
شهردار شیراز سرمایه­گذاری در بحث آموزش شهروندان و فرهنگ­سازی در سطح جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: شهروندمداری یکی از راه­های جذب مشارکت است و دولت شهروندمدار نه تنها به وظیفه خود در مقابل شهروندان می­پردازد بلکه به ارضای نیازها و حوائج شهروندان نیز توجه دارد.
وی افزود: شهرداری به عنوان سازمان ارائه دهنده خدمات شهری زمانی دارای عملکرد موفق خواهد بود که آسایش و رفاه شهروندان را تأمین نماید و با عملکرد مؤثر خود زمینه مشارکت مردم در اداره امور و فعالیت­های مربوطه را فراهم نماید و به سمت مدیریت شهری پویا حرکت کند.
پاک­فطرت، فراهم کردن امکانات، استفاده از افکار عمومی و مشارکت NGOها و توده­های مردم را لازمه مدیریت شهری پویا دانست و گفت: شهرداری­ها قبل از ارتقای مادی شهرها باید به ارتقای معنوی شهرها توجه داشته باشند که این مهم زمانی محقق خواهد شد که مردم به محل زیست زندگی خود تعلق خاطر داشته و در زمینه نگهداری شهر خود کوشا باشند.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که شهرداری­ها از طریق همکاری با مردم می­توانند خدمات­رسانی بیشتری انجام دهند، گفت: امروز محله­محوری، آرام آرام در شهرها و کلانشهرها در حال از بین رفتن است که این امر برای شهرداری­ها بسیار خطرناک و موجب بازگشت به عقب است.
هنر نیست که شورا ترمز شهرداری بوده و مدام فشار وارد کند
وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز باید در ابعاد مختلف در زمینه اجرای برنامه­های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی از طریق همکاری با مردم به دنبال ارائه خدمات­رسانی بیشتر باشند.
پاک­فطرت تصریح کرد: این هنر نیست که شورا فقط به شهرداری­ها فشار وارد کند و ترمز شهرداری­ها باشد، شورا باید تمام دستگاه­های شهرستان را در جهت رفاه حال مردم به کار گیرند در غیر این صورت روز به روز عملکردشان ضعیف خواهد شد.
لزوم اصلاح قوانین برای رسیدن به درآمدهای پایدار
شهردار شیراز در ادامه به بحث ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری­ها اشاره کرد و با تأکید بر لزوم اصلاح قوانین برای رسیدن به درآمدهای پایدار گفت: اگر 34 ماده دیده شده در قانون توسعه پنجم و موارد مرتبط با مدیریت شهری عملیاتی شود، مشکلات شهرداری­ها در بحث دستیابی به درآمدها تا حدودی حل خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای عملیاتی شدن هر چه سریع­تر این موارد قانونی باید شهرداران استان با نمایندگان حوزه­های انتخابیه خود رایزنی­های مؤثر و گسترده­ای را آغاز کنند.
پاک­فطرت در پایان از آمادگی شهرداری شیراز برای ارائه نرم­افزار خودپرداز خودرویی به شهرداری­های استان به صورت رایگان خبر داد و خواستار ارتباط نزدیک­تر شهرداری­های استان با یکدیگر و کم کردن فاصله زمانی برگزاری همایش­ها در استان در راستای استفاده بیشتر از تجربیات و تبادل اطلاعات شد.
نیازمند بکارگیری باهوش­ترین و توانمندترین افراد در مجموعه شهرداری­ها هستیم
شهردار شیراز در بخش پایانی سخنان خود گفت: در بحث اجرای قانون هدفمند کردن یارانه­ها به نظر می­رسد شهرداری شیراز چندان متوجه مسأله نبوده و صرفه­جویی را سرلوحه کار خود قرار نداده و در مصرف بهینه آب، برق، گاز و تلفن موفق نبوده است.
وی افزود: در بخش نیروی انسانی، نیز متأسفانه ضعیف­ترین نیروها در حال تزریق به مجموعه شهرداری­هاست. این در حالی است که برای دستیابی به توسعه و پیشرفت نیازمند بکارگیری باهوش­ترین و توانمندترین افراد در مجموعه شهرداری­ها هستیم تا از حداقل امکانات بیشترین بهره­برداری صورت پذیرد.

زهرا جعفری

نظرات بینندگان