کد خبر: ۱۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۰

کعبه جامه نو مبارک

پرده خانه خدا صبح ديروز همزمان با روز عرفه طي مراسمي تعويض شد.

 اين پرده از جنس حرير طبيعي خالص و به رنگ مشكي، منقش به آيات قرآن كريم است كه با خط زيبا، با نخ هاي طلا و نقره بافته شده و ده ها كيلو طلا و نقره در ساخت آن به كار رفته است.
ارتفاع اين پرده 14 متر و نوار دور آن به عرض 95 سانتيمتر است كه از 16 قطعه به شكل مربع تشكيل شده است.
نوار اطراف اين پرده منقش به آيات قرآن كريم است كه در فواصل معين عبارات «يا حي و يا قيوم»، «يا رحمن و يا رحيم» و «الحمدلله رب العالمين» با رنگ طلايي دوخته شده اند.
پوشش در كعبه نيز از حريري به ارتفاع 5/6 متر و عرض 5/3 متر منقش به آيات الهي و تزئينات اسلامي با طلا و نقره است.
پرده خانه خدا از 5 قطعه تشكيل شده است كه هر قسمت يك طرف كعبه را مي پوشاند و قطعه پنجم هم در كعبه را دربر مي گيرد كه هنگام نصب، وزن اين پرده به حدود 2 تن مي رسد. در پرده كعبه نيز 150 كيلو نخ طلا و نقره به كار رفته است.
اين پرده با همكاري كارخانه هاي داخل و خارج عربستان تهيه مي شود و پارچه حرير اين پرده را هر سال يكي از كشورها هديه مي كند؛ پرده قبلي نيز به روسا و سران كشورهاي اسلامي اهدا مي شود.
بافت و آماده سازي پرده كعبه با دست و ماشين حدود 8 ماه طول مي كشد. نخستين كسي كه خانه كعبه را پرده پوشانيد «تبع حميري» پادشاه يمن بود. در دوران عباسي خادمان كعبه از انبوهي پرده ها بر روي كعبه شكايت كردند و گفتند بيم آن مي رود كه خانه صدمه ببيند از اين رو مهدي عباسي خليفه وقت مسلمين دستور داد پرده ها را بردارند و تنها يك پرده بر آن بگذارند و سالي يك بار آن را عوض كنند. اين سنت تا به امروز ادامه دارد.

نظرات بینندگان